Treenaatko oikein?

Treenimaailma on täyttynyt viime vuosina erilaisista metodeista. On tuntumapumppausta, isoilla painoilla ryskäämistä ja kaikkea siltä väliltä. Jokainen puhuu treenimetodeista ja niiden eroista – ja erityisesti oikein treenaamisesta. Mutta mitä helvettiä se oikein treenaaminen sitten on? Mitkä on ne oikeat metodit?

treenaatko

Kuntosaleilla näkee tyyppejä, jotka ryskii isoilla painoilla, liikkeiden puhtaus ei ole parhaasta päästä eikä liikkeen koko teho varmasti kohdistu ainoastaan kohdelihakseen, onko siis kyseessä väärät metodit? Ei välttämättä. Jos kyseessä on aloittelija, jolla lihaksen hermotus ei ole vielä kehittynyt ottamaan treeniä vastaan, voidaan puhua väärästä, jopa vaarallisesta tavasta treenata. Jos taas kyseessä on vuosia treenannut, mahdollisesti iso ja lihaksikas tyyppi, on treenin vaste ja loukkaantumisherkkyys aivan erilainen, hänelle kyseinen metodi voi sopia oikein hyvin.

treenaatko

Yhtä lailla näkyy tuntumapumppailijoita, jotka treenaavat yltiöpuhtaalla liikeradalla ja pienellä vastuksella. Liikkeen teho kohdistuu varmasti kohdelihakseen, eikä loukkaantumisriskiä ole. Tämä on varmasti toimiva treenityyli hyvinkin monille, joskin välillä näkee tuntumatreeniä käytettävän puhtaasti tekosyynä mukavuusalueella pysymiselle. Treenataan kevyesti ja puhutaan tuntumasta, vaikka todellisuudessa touhu lopetetaan heti kun liike alkaa tuntua raskaalta – ja metsään menee.

treenaatko

Ehkä näiden ääripäiden lisäksi voidaan yhtenä treenimetodiesimerkkinä vielä käyttää erikoistekniikoita, jotka ovat oikein käytettyinä todella tehokkaita. Mikä sitten on niiden oikein käyttämistä? Onko oikea tapa tehdä yksi pudotussarja treenissä vai kolme pudotusta joka sarjassa? Entä jos yhdistää useampia erikoistekniikoita samaan sarjaan ja tekee ensin pari pakkotoistoa, sitten pudotuksen ja vielä vaikka supersarjana toista eristävämpää liikettä heti perään? Jollekin se voi olla liikaa, jollekin toiselle todella toimiva metodi.

treenaatko

Mitä jos siis sovittaisiin kaikessa sovussa, että ei ole yhtä ainoaa oikeaa treenitapaa tai treenimetodia, vaan että me kaikki treenaajat ollaan erilaisia ja meille sopii erilaiset tavat treenata? Ei ole väliä treenaatko isoilla vai pienillä painoilla, ryskäämällä vai tuntumalla, kunhan nautit siitä mitä teet. Annetaan muidenkin nauttia treenaamisesta ja kaikille lupa treenata omalla tavallaan, vaikka käytössä olisikin eri metodit kuin itsellä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia 🙂

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta