Veto ja kyykky – niistä on isot miehet tehty

Maastaveto ja kyykky on varmasti ne kaikkein raskaimmat ja vittumaisimmat treeniliikkeet, mutta myös ne kaikkein haastavimmat ja palkitsevimmat. Molemmat liikkeet ovat brutaaleja voimaliikkeitä, joissa ei juuri huijaamaan pysty. Kun voimat loppuvat, ei se tanko sieltä nouse vaikka kuinka nytkyttäisi tai heiluisi.

kyykky

Vaikka maastaveto ja kyykky vittumaisia liikkeitä ovatkin, jostain kumman syystä ne ovat myös tietyllä tavalla omia suosikkejani juuri raskautensa ja brutaaliutensa vuoksi. Olen jo pitkään tehnyt maastavedon ja kyykyn samassa treenissä, mikä taitaa olla hiukan harvinaisempaa. Onhan se selvä juttu, että kaksi näin raskasta ja kokonaisvaltaista liikettä syövät tehoa toisiltaan. Ensimmäisenä tehtävään liikkeeseen pystyy aina panostamaan enemmän ja jälkimmäinen jää hiukan heikommalle.

Tällä kertaa tein ensin maastavedon. Treeni kulki yksinkertaisesti niin, että lähdin tekemään kymmenen toiston sarjoja, ensin tyhjällä tangolla ja sitten lisäämällä aina yhdet kiekot tankoon. Kympeillä jatkettiin kunnes ei enää tullut kymmentä toistoa ja silti lisättiin vielä kerran ja tehtiin yksi toisto, joskin aika paskalla tekniikalla.

Kivasti jäi housun punttikin tangon ympärille laskuvaiheessa, no ainakin meni alas säärtä pitkin 😀 Tämän jälkeen hiukan kiekkoja pois ja pari sarjaa kevyemmillä painoilla.

Vedon jälkeen sitten siihen toiseen inhokkiin/suosikkiin, eli kyykkyyn. Siinä sama juttu, joskin montaa lisäystä ei tarvinut tehdä ennen kuin kymmenen toistoa jäi pelkäksi haaveeksi. Yköseen asti mentiin silti ja uhkarohkeasti kyykkyhäkin ulkopuolella, eipähän ollut vaihtoehtona jäädä alas…

kyykky

Treenin loppuun vielä muutama pitkä kiduttava sarja reiden ojennusta ja sitten oli aika lähteä kotiin odottelemaan että koska minusta se iso mies oikein tulee…

.

Treenipaikkana muuten toimii WellGo Training Center Porissa, ihan huippuvälineet aina tangoista lähtien!

Metallisydän

11 vastausta artikkeliin “Veto ja kyykky – niistä on isot miehet tehty”

  1. ei tuo ketään kiinnosta. mikä on summer bucket listisi?

    • 😀 😀

      Tehdäänpä sellanen seuraavaksi 😀

  2. Yllättävän vähän porukka sanoo vedoista mitään, taitaa kertoa kuinka moni vetää päin persettä ja pitää tyyliään hyvänä kunhan rauta nousee niin se on pääasia. Jalat melkein suorina vedetään Selkä pyöreänä romut ylös. Myös nelosen sarja on räväkän alun jälkeen kuin seuraisi hidasta peuran kuolemaa tiensivussa, tuntuu että kaikki puhti meni alku tohinaan. Ykkösen vedosta mistä niin hyötyä on bodailussa viitsi tyylistä edes mitään sanoa.

    • ”kuin seuraisi hidasta peuran kuolemaa tiensivussa” 😀 😀

      Täytyy sanoa, että itekin odottelin koska joku uskaltautuu tekniikkaa kommentoimaan, eihän se nätti ole kummassakaan videossa. Mietin pitkään laitanko tuota ykkösen vetoa edes näkyviin, sen verran ruma se on. Laitoin kuitenkin, kun totuus on että nätimmällä tekniikalla se ei nouse 😀

    • Paikka oli varattu, mutta jouduin perumaan viime tipassa.

    • Koska silloin ei tarvitse keskittyä ottaaseen ja sen pitävyyteen, vaan voi keskittyä itse liikkeeseen. Kevyemmät sarjat teen ilman remmejä.

      (Oikeasti koska olen niin heikko 😀 )

  3. Millaista ruokavaliota suosittelet 17v salitreenaajalle näin niinkun peruspiirteittäin? Tarkoitus olis pysyä suht tiukassa kunnossa mutta kuitenkin saada kasvatettua lihasmassaa? Pitäisikö syödä kuinka paljon yli kulutuksen vaiko yli kulutuksen ollenkaan, koska eikö suht. aloittelija treenaaja voi kasvattaa lihasmassa miinuskaloreillakin?

    • Kyllä mä suosittelen ihan terveellistä perusruokaa, joskin ehkä extraproteiinilla buustattuna 🙂 Vaikka kehitystä ehkä aloittelijana saattaa tulla ilman plussakaloreitakin, ei maltillisista plussakaloreista ainakaan haittaa ole lihaskasvua ajatellen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta