Ei ole olemassa heikkoja lihasryhmiä

Monesti kuulee seliteltävän, että pohkeet on pienet, koska ne ei vaan ota treeniä vastaan tai ojentaja luontaisesti pieni vaikka kuinka treenaisi. Paskapuhetta ja huonoja selityksiä! Kun kaikkia lihasryhmiä treenaa riittävästi, ne kyllä kehittyvät.

lihasryhmiä

Toki ihmisten genetiikassa on eroja ja joillakin toiset lihasryhmät kehittyvät toisia paremmin. Enimmäkseen kyse on kuitenkin ihan jostain muusta. Kaveri joka valittaa ettei pohkeet ota treeniä vastaan treenaa esimerkiksi rintaa aina tunnin ajan tehden kuusi erilaista treeniliikettä rintalihakselle erikoistekniikoineen. Pohkeita puolestaan treenataan kaksi sarjaa jalkatreenin lopuksi ja ihmetellään kun pohkeet ei kasva ja selitellään että ne ei vaan ota treeniä vastaan.. Sama kaveri selittelee, että ojentaja on luontaisesti pieni ja jatkaa ojentajan treenaamista parilla sarjalla rinta- ja olkapäätreenien jälkeen.

lihasryhmiä

Se nyt vaan on niin, että jokainen lihas tarvitsee kunnon panostamista kasvaakseen, ei mikään lihasryhmä kasva samaa tahtia muiden kanssa olemattomalla panostuksella. Jos taas on niin, että jokin lihasryhmä on ihan aikuisten oikeasti muita heikompi, se myös tarvitsee muita enemmän panostusta. Tuon lihasryhmän treenaaminen ei varmasti ole yhtä mielekästä kuin hyvin treeniä vastaan ottavien lihasten ja sen takia se jääkin helposti pienemmälle huomiolle. Ristiriitaista kyllä, se nimenomaan tarvitsisi muita enemmän ajatusta ja suunnitelmallisuutta, panostamista, eikä vaan paria treenin lopuksi tehtyä sarjaa.

lihasryhmiä

Kun seuraavan kerran selittelet jollekin muulle (tai itsellesi) jonkin lihasryhmän olevan luontaisesti muita heikompi tai ettei se vaan ota treeniä vastaan, mieti olisiko syy sittenkin siinä, ettet ole panostanut siihen tarpeeksi.

Metallisydän

4 vastausta artikkeliin “Ei ole olemassa heikkoja lihasryhmiä”

  1. Komppaan tekstiä, niin loogista. Ja siis sittenkin jos joku kohdealue on luontaisesti heikompi niin sehän vaan tarkoittaa että siihen pitää panostaa sitäkin enemmän jos tahtoo kehitystä tapahtuvan. Mutta – sitten kuitenkin tuntuu elävän sitkeästi se teesi että VATSALIHAKSIA on melko turha harjoittaa erikseen. Että istumaannousuja saa tehdä vaikka miljoona eikä lihaspalikat tule näkyviin. Että sixpäkki tehdään keittiössä joten panostaa siihen mitä syö (ja mitä ei syö) ja vatsat ottaa iskua niin paljon isoissa perusliikkeissä että niitä ei sitten tarvitse erikseen kauheasti treeniä. Mutta olisin tässäkin nyt vähän sitä mieltä että jos haluaa vahvat vatsalihakset niin yhtälailla niillekin pitää antaa monipuolista ärsykettä ja treeniä.. Ei niitä tietysti näkyviin saa jos ei mieti sitä keittiön puoltakin, mutta jos ei alla ole lihasta kehitettynä ei myöskään ole mitä näkyä.. Vai onko vatsat se poikkeus joka vahvistaa tämän säännön? 😀

    • Osittain olen samaa mieltä tästä, että vatsalihaksia tulisi myös treenata yhtä kovasti. Mutta ehkä se todellakin on se lihasryhmä kaikista joka on näyttävin/halutuin ja tartteisi periaatteessa vähiten treeniä. Perustelen sillä, että jos tehdään raskaita perusliikkeitä niin se aktivoituu lähes kaikissa liikkeissä koska on ns. keskilihas vartalossa jonka täytyy työskennellä lähes jatkuvasti. Mutta joo.. kuhan vaan heitin oman mielipiteeni 🙂

    • Aivan kyllä. Mutta olisko sitten vielä eroa siinä, halutaanko saada palikoita näytille vai vaaditaanko keskivartalosta kunnolla vahvuutta myös toimia. Olen epäselvä mutta esimerkki – harrastan tankotanssia ja rengastrapetsiakin toisinaan ja olen huomannut että mun heikko kohta on keskivartalon käyttö ja voima, kun pitäisi pystyä tekemään kippauksia ja nostoja hyvinkin vatsalihaksia tehokkaasti hyödyntäen. Lihasta sieltä löytyy (ainakin jos InBody-mittauksiin on luottaminen) mutta ei tarpeeksi voimaa silti, ja juurikin oon mennyt niin että niitä vatsoja tehnyt pikkuisen vaikka monipuolisesti treenien päälle. Ei vaan itselläni riitä sellaiseen kehittymiseen mitä tarvitsee. Keväästä olen nyt sitten panostanut vatsoihin (viikossa yksi keskivartalotreeni omana kertanaan) ja kyllä sillä on nyt eri tavalla kehitystä saanut. Hyvänä aamuna saattaa peilistä jopa sivuttainen vatsalihas ujosti vilahtaa :D) Joten tälla tavalla nyt hieman empiiristä tutkimusta tehneenä luulen, että toisinaan vatsoillekaan ei riitä se yleisliikkeissä saatu aktivointi pelkästään – mutta että riippuu sitten siitäkin mitä haetaan.

  2. Se ettei pohkeet kehity voi olla ihan selittelyä, mutta voipi olla myös kyse siitä, että pohjelihas on ylös kiinnittynyt. Veivaat sitä sitten miten paljon tahansa, se ei kasva riittävästi. Nilkasta pohjelihakseen on pitkä matka ja sääri näyttää laihalta. Jos on kenialaisen kestävyysjuoksijan rakenne, treenillä saadaan kyllä tikkaripohkeet, muttei mitään vaikuttavia möhkäleitä.

    http://www.mikanyyssola.fi/geneettinen-perima-maaraa-pohkeen-koon-vai-maaraako/
    https://lihastohtori.wordpress.com/2016/05/05/pohkeet/
    http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/training-the-calves.html/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta