Salitreenaaja, vältä nämä mokat salilla

Kukaan ei ole seppä syntyessään, ei myöskään fitness-ammattilainen. Kaikki me treenaamme jossain vaiheessa väärin ja mokailemme, se kuuluu asiaan. Kaikkien ei kuitenkaan tarvitse tehdä niitä samoja mokia. Tällä kertaa tekstin aiheena onkin Metallisydämen omakohtaiset treenimokat, jotka välttämällä homma sujuu salilla varmasti paremmin.

salilla

Ihan ensimmäiseksi kannattaa malttaa treenata ihan koko kehoa tasapuolisesti. On ihan luonnollista että se penkkipunnerrus ja hauiskäännöt vetävät aloittelijoita (ja kokeneempiakin treenaajia) puoleensa salilla. Treeniohjelmaan kannattaa kuitenkin sisällyttää muutkin lihasryhmät niiden penkin ja hauiksen lisäksi. Näin varmistetaan kehon lihaksiston tasapuolinen kehittyminen.

salilla

Kyykky ja maastaveto kannattaa myös sisällyttää ohjelmaan ihan alusta alkaen. Ne ovat loistavia kokonaisvaltaisia liikkeitä lihasmassan keräämiseen. Ne ovat usein ne raskaimmat ja vittumaisimmat liikkeet ja sen puuttuvat monien treeniohjelmasta. Ne ovat kuitenkin raskautensa ja vittumaisuutensa takia ne palkitsevimmat liikkeet kun kehitystä alkaa tulla, kannattaa siis ehdottomasti kyykätä ja mavettaa ihan alusta asti.

salilla

Monipuolinen treeniohjelma ei auta jos treenitekniikat on hukassa. Heti alusta alkaen kannattaa opetella oikeat suoritustekniikat ja liikeradat. Väärillä tekniikoilla saa ehkä hetkellisesti liikuteltua isompia rautoja, mutta kohdelihaksen rasitus jää heikommaksi kuin oikealla liikeradalla, mikä aiheuttaa sen, ettei kyseinen lihas saa parasta mahdollista ärsykettä kasvaakseen. Puhumattakaan siitä, että väärällä tekniikalla riuhtoessa saattaa loukkaantua pahastikin, jolloin edessä on pitkä tauko kaikesta treenistä. Pidemmän päälle siis puhtaammilla tekniikoilla kehittyy paremmin, vaikka käytettävät painot olisivatkin pienemmät.

salilla

Älä ota turhia riskejä. Jos salilla ei ole muita, ei kannata lähteä kokeilemaan penkkimaksimia. Yli sadan kilon painomäärä alkaa olla jo sellainen joka tuntuu inhottavalta rullailla vatsan yli… Maksimin kokeileminen liikkeessä kuin liikkeessä on muutenkin aina riskialtista loukkaantumisen suhteen. Sitä maksimia on ihan turha kokeilla viikoittain tai edes kuukausittain.

salilla

Muista levätä, nukkua ja syödä riittävästi, älä asu salilla äläkä näännytä itseäsi. Vaikka se treenaaminen mahtavaa puuhaa onkin, se on vain osa tätä lajia.

Kuukauden lisäravinne – INTRAZONE

Toukokuun kuukauden lisäravinteena Metallisydämen blogissa esitellään treenin aikana hörpittävä INTRAZONE.

INTRAZONE

Jo ikiajat on tiedetty treenin jälkeen nautittavan palautusjuoman eduista kovasta treenistä palautumiseen ja palkkari löytyykin lähes jokaisen saliharrastajan treenikassista, muodossa tai toisessa. Useampi vuosi sitten lisäravinnemarkkinoille paukahti treenilaturit, jotka hörpätään ennen treeniä piristämään ja antamaan epäinhimilliset voimat. Sekin on jo tuttua kauraa hiukankin enemmän levytankoa heiluttaneille treenaajille. Muutama vuosi sitten pyhä kolminaisuus täydentyi kun lisäravinnemarkkinoille ilmestyi treenin aikana hörpittäviä intratuotteita, joiden kruunaamaton kuningas on nyt esittelyssä oleva INTRAZONE.

INTRAZONE

Kyseessä on kehonrakennuslegenda Marko Savolaisen suunnittelema ja markkinoille tuoma intratuote, jossa ei Markon tapojen mukaisesti ole tingitty mistään. Se tarkoittaa sitä, että INTRAZONE sisältää kaiken mitä kehosi tarvitsee kovan treenin aikana ja vielä vähän päälle. Tarkemman ravintosisällön löydät TÄÄLTÄ.

Itse olen saanut INTRAZONEsta parhaan hyödyn todella kovissa treeneissä. Onhan se raikkaan makunsa ansiosta mukava lisä leppoisiinkin treeneihin, mutta kovissa ”kaikki peliin” treeneissä INTRAZONE on omimmillaan, varsinkin jos mukaan kippaa hiukkasen laadukkaita hiilihydraatteja. Jaksaminen on huomattavasti parempaa ja treenin aikaansaama pumppi ihan erilaista kuin aiemmin. Kannattaa kokeilla!