Treenivyö – uhka vai mahdollisuus?

Kuntosalitreenaajat jakaantuu karkeasti ottaen kahteen ryhmään, niihin joiden mielestä treenivyö on ehdottoman hyödyllinen kapistus ja niihin, joiden mielestä siitä ei ole mitään hyötyä, ennemminkin haittaa…

20160427_112257

Minä kuulun tuohon ensimmäiseen ryhmään, sillä olen vahvasti sitä mieltä, että oikein käytettynä treenivyö on oivallinen apu ja tuki koviin treeneihin ja erityisesti niihin koviin sarjoihin.

Treenivyötä ei kannatakaan käyttää ihan jokaisessa sarjassa, vaan tehdä kyykyissä ja maastavedoissa ne lämmittelysarjat ilman vyötä ja ottaa sen tuoma tuki avuksi vasta niissä kaikkein kovimmissä sarjoissa, niissä joissa tukea keskivartaloon tarvitaan eniten.

20160427_105427 20160427_111809-1

On aivan turha väittää että keskivartalon tukilihasten kehitys heikkenee treenivyötä käytettäessä – tai sitten sitä ei käytetä oikein. Treenivyö on tarkoitettu tuomaan lisätukea keskivartaloon. Sitä ei kuulu kiristää niin tiukalle, että henki ei kulje, vaan laittaa sopivalle kireydelle niin, että vatsalihakset jännittäessä vyö kiristyy ja tukee selkää.

Toki aina voi huudella, että kovat jätkät ei vöitä käytä. Ei niin, ne kovat jätkät on yleensä muutenkin aika itsepäisiä ja harvoin niitä penaalin terävimpiä kyniä…

Itse suosittelen ehdottomasti jokaista hankkimaan treenikassiin myös sen treenivyön, mutta myös opettelemaan sen oikeaoppisen käyttämisen. Fit4You:ssa on vielä muutaman päivän Gaspin treenivyöt edullisessa Promotion-tarjouksessa, vielä ehdit hankkimaan laatuvyön edulliseen hintaan.

gasp_april_promo_933x292

Metallisydän

4 vastausta artikkeliin “Treenivyö – uhka vai mahdollisuus?”

  1. Minkä painoiset noi mustat kiekot on mitä sulla on tangossa? Katoin eka et 20kg kappale mut sit aloin miettii et verrattain helpon näköisesti nostat 260kg maasta, tai sit oot vaan supervahva 😀

    • Oonhan mä luonnollisesti supervahva, mutta ei tossa ihan 260 kiloa silti ole. Siinä on mukana myös 15 kilon kiekkoja 🙂

  2. Ite arastelen vyön käyttöä, päähän pinttyny kuva että pitää olla kunnolla painoa ennen kun sitä kehtaa käyttää, mutta kyykätessä oon kyllä miettiny että pitäisikö koittaa, koska pakka alkaa pettää 100kg yli menevissä kyykkysarjoissa. Mitä mieltä maistro on? Kannattaako koittaa 😀

    • Mun mielipide on, että kokeile ihmeessä! Teet ne kaikki muut sarjat ilman vyötä ja otat vyön avuksi kun alkaa olla sellaset raudat käytössä että pakka alkaa pettää. Kyllä se keskivartalo saa oman osuutensa niissä aikasemmissa sarjoissa ja pystyy sitten kunnolla pusertamaan ne raskaimmatkin sarjat jaloilla ilman että tarvii pelätä selän pettävän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta