Kuukauden lisäravinne – proteiinivalmiste HydroISO

Proteiini kuuluu salitreenaajan ruokavalioon kuin majoneesi Hesen hampurilaiseen, sitä pitää olla riittävästi, mutta liika on liikaa. Metallisydämen kuukauden lisäravinne -sarjassa on tällä kertaa esittelyvuorossa proteiinijauhojen ferrari, HydroISO.

20160328_210130

Heraproteiinijauho on varmasti yleisin käytössäoleva lisäravinne, eiköhän lähes jokaisen salitreenaajan kaapista löydy pussi tai purkki heraa. Heraproteiinia myydään nykyisin niin verkkokaupoissa, erikoisliikkeissä, kuin marketeissa ja jopa huoltoasemillakin. Aivan liian usein ihmiset harhautuvat luulemaan että kaikki proteiinijauhot ovat samanlaisia, vain nimi ja hinta vaihtelee. Se on kuitenkin harhaluulo, proteiinijauhoilla on isojakin eroja.

Siitä voidaan toki kiistellä, kuinka merkittäviä nuo erot ovat tavalliselle harrastajalle, jolle imeytymisnopeus tai proteiinin puhtaus ei ehkä ole se oleellisin asia. Kannattaa kuitenkin miettiä, että jos kerran käyttää proteiinilisää, kannattaisiko saman tien käyttää laadukasta sellaista. HydroISO:a laadukkaampaa proteiinilisää tuskin markkinoilta löydät.

20160328_210356

HydroISO on hydralisoitua isolaattiproteiinia, joka on ainoa oikea proteiini kovaa treenaavalle. Se ei saa aikaan vatsavaivoja, ei turvota eikä pieretä. Se toimii laadukkaana ja nopeasti imeytyvänä rakennusaineena lihaksillesi kovan treenin jälkeen. Jos aikasemmin käytössä on ollut joku halpa hera80-valmiste, suosittelen kokeilemaan yhden purkillisen HydroISO:a. Eron huomaa kyllä.

Erot proteiinijauhoissa ovat vähän kuin autoissa. Kyllä Ladallakin perille pääsee, mutta kyllä se matka Ferrarilla paremmin taittuu.

Lapsiperheen arjessa ei ole aikaa treenata – huono tekosyy?

Useasti kuulee ihmisten selittävän, että kyllä treenaaminen kiinnostaisi, mutta siihen ei vaan riitä aikaa. Aina olen kuitannut asian sillä, että ajan riittäminen on ainoastaan järjestelykysymys, jos oikeasti haluaa treenata, sille pystyy kyllä järjestämään aikaa.

20150826_104747

Pohditaanpa hiukan, voisiko se sittenkin olla mahdollisesti edes hieman hankalaa. Otetaan esimerkiksi lapsiperhe, jossa molemmat vanhemmat tekevät vuorotyötä, eikä lapsi ole hoidossa. Vuorotyötä tekevät vanhemmat luonnollisesti pyrkivät olemaan mahdollisimman paljon ristiin töissä, toinen aamuvuorossa ja toinen iltavuorossa, jotta toinen olisi kotona lapsen kanssa. Usein joku lähipiiristä kuitenkin hoitaa lasta sen pari tuntia päivällä molempien ollessa yhtäaikaa töissä.

Tällaisina päivinä mahdollisuuksia vanhempien treenaamiselle jää joko aamulla ennen kuin toinen vanhemmista menee töihin, tai illalla kun toinen tulee töistä. Käytännössä siis joko aamulla viiden aikaan tai illalla kymmenen jälkeen. Mahdollista se toki on, jos löytää salin joka on siihen aikaan auki, mutta olisihan se mukava nukkuakin joskus.

Aika hyvä saa olla järjestelemään jos tuosta arjesta löytää mahdollisuuksia treenaamiselle…

20151213_120911 20151003_131507

Edellä olevaa esimerkkiperhettä ei tarvitse kovin kaukaa hakea. Täytyy myöntää, että en tuota esimerkkiä ihan hatusta vetänyt, vaan aikalailla tuolla tavalla meidän arki välillä pyörii. Ei toki joka viikko ja onneksi lähipiirimme ymmärtää treeniriippuvuutemme ja treenaamattomuuden suoran vaikutuksen mielenterveyteen ja pyrkii usein mahdollistamaan treenaamistamme tulemalla hoitamaan Emiliaa.

20150909_093629

En tarkoita tarinallani valittaa, vaan avata aiemman itseni kaltaisten junttien silmät näkemään että kaikilla ei ehkä ihan oikeasti ole aikaa treenaamiselle vaikka kuinka sitä haluaisi.