Fitness tavallisen tallaajan näkökulmasta

Me fitness-jengi, eli fitness- ja keholajeissa kilpailevat, niitä harrastavat, fitness-laiffia elävät tai treenaamiseen ja terveelliseen ruokaan muuten vaan hurahtaneet pidämme omaa elintapaamme ihan normaalina ja luonnollisena. Ulkopuolisen silmin se on kuitenkin jotain ihan muuta. Otetaanpa askel taakse ja katsotaan tätä touhua hieman eri kuvakulmasta…

20151011_104304

Treenaaminen. Fitness-jengi nauttii salitreenistä, naama punaisena tangon alla puhkimisesta, valtavien rautamäärien nostelemisesta, oman (tai jonkun muun) pullistelevan hauiksen tai pakaran tarkkailemisesta peilin kautta ja aerobisen hinkkaamisesta hikiveden valuessa pitkin kasvoja. Tavallisen tallaajan näkökulmasta salitreeni, josta me niin nautimme, on aivan hullua puuhaa puhumattakaan siihen käytetystä ajasta. Harrastajalle 8-10 tuntia viikossa on ihan normaali treenimäärä kun taas kilpailijalle ei välttämättä riitä 20 tuntia viikossa salitreeniin, aerobiseen harjoitteluun, poseerausten harjoitteluun ja kehonhuoltoon. Se on valtava panostus, jota tavallinen tallaajamme, pari kertaa viikossa uimassa tai kävelylenkillä käyvä perheenisä tai -äiti ei voi ymmärtää.

20150220_115253

Syöminen. Fitness-jengi ahtaa osan vuodesta itseensä valtavia ruokamääriä. Riisiä saattaa mennä kilo päivässä ja kanaa saman verran. Kun kylkeen heitetään vielä kennollinen kananmunanvalkuaisia ja pussillinen kaurahiutaleita, alkaa ruuan määrä olla jotain aivan käsittämätöntä, tavallisen tallaajamme perhe söisi sitä ruokamäärää viikon.

Toisen osan vuodesta erityisesti se kilpaileva osa fitness-jengistä (sekä kaikki kesäkunnontavoittelijat) ovat dieetillä, mikä tarkoittaa että syödään todella vähän ja sekin vähä aivan käsitämättömiä ruoka-aineita, kuten parsakaalia, jota yksikään tavallinen tallaaja ei suostu suuhunsa laittamaan.

20160121_233407

Lisäravinteet. Ruokiensa lisäksi fitness-jengi käyttää monenlaisia lisäravinteita, joiden nimistä tavallinen tallaaja ei ymmärrä yhtään mitään. On hydrolisoitua heraisolaattia, citrulliinimalaattia, kreatiinimonohydraattia ja vaikka mitä superblastmutant3xtr3m3boombox:eja. Ei ihme, että osa tavallisista tallaajista kuvittelee heraproteiinin olevan rinnastettavissa kasvuhormoniin ja jokaista sheikkeriä katsotaan inhoten kuin injektioneulaa. Tavalliselle tallaajalle on kahvipöydässä aivan turha selittää miten hänen mukissaan oleva kahvi on paljon lähempänä huumausaineita kuin fitness-jengin sheikkerissä oleva proteiinijuoma anabolisia steroideja.

20140316_100943

Ja viimeisenä se itse kisaaminen. Fitness-jengin vuoden kohokohta on Fitness Expo, missä kilpaileva osa fitness-jengistä kiipeää lähes alasti lavalle esittelemään nälkiintyneen näköistä maalattua ja öljyttyä vartaloaan ja pullistelemaan luonnottoman näköisiä lihaksiaan loppuosalle fitness-jengistä, joka hurraa katsomossa kolme hupparia päällekäin päällään näyttääkseen isommalta kuin onkaan. Siinä joukossa olisi tavallinen tallaajamme ihmeissään – ihan syystä.

20151010_181623

Nyt kun tota koko fitness-touhua ajattelee hiukan tarkemmin, niin onhan se nyt ihan saatanan hullua hommaa. Mutta jotain hienoa siinä silti vaan on.

Metallisydän

10 vastausta artikkeliin “Fitness tavallisen tallaajan näkökulmasta”

  1. Kannattaisi metallimiehenkin käydä kokeilemassa vaikka kahdesti viikossa tunnin uintisetti (ei vesijuoksua mahallaan), vaan ihan samantyylisellä treenisysteemillä kuin salillakin esim. lämmittely, vähän tekniikkaa ja vaikka 6x200m 20sek palautuksilla, sit matkavauhtia 500-1000m ja kevyt loppuverra. Ja tuossa on kyse ihan vain huonokuntoisen sekalaisten lajien harrastajan uinti. Uintia harrastavien treenit on sitten erikseen. Huomaat kyllä viereisiltä radoilta ketkä uivat tosissaan. Ja ne paristi viikossa uimassa käyvät perheen äidit ja isät, papat ja mammat ui yllättävän kovaa vauhtia. Uinti sopii hyvin monen muun lajin kanssa viikko-ohjelmaan.

    Hyvä kirjoitus, eikä mennyt herne/tai tribulus nenään. Sanotaan vaikka näin, että kovaa kunto tavoitteleva salikarju ui kuitenkin tuntiin hyvinkin tuon n. 2000m setin tunnissa ja siihen päälle noin lämmittelyt ja loppuverrat, niin sanotaan vaikka 1,5h.

    • En oo tainnu koskaan kertoa, mulla on uinnista kaksi kultamitalia ja yksi pronssi…

  2. Siinä tapauksessa toi uintitreeni vastaa kelluttelua vesiuoksijoiden seassa ja kannattaa mennä suoraan salille.

    • Hehehe 😀

      En oo myöskään tainnut mainita, että noista kolmesta kerrasta kahdella kerralla ei ollut vastustajia ja kolmannella kerralla vastustajia oli kaksi 😀 Mä varmaan hukkuisin jos pitäs uida tunti putkeen 😀

    • Ja se joka ottaa kaiken tosissaan, on tosikko 😉

  3. Varmasti on kovaa hommaa tuo vitneskin. Sanoisin silti että kovempaa hommaa on moni muukin urheilu, esim. triathlonisti käyttää tunteja kolmen lajin treeneihin aivan tolkuttomasti ja siihen voimatreenit päälle. Sopii kokeilla 🙂 ja ps. ruokaa palaa myös.

  4. Mitä eroa on salikissalla (tai -karjulla) ja muun lajin edustajilla (vaikka se uinti tai triathlon)?
    Haisevasta punttisalista ja omien eväiden kannosta eri tilaisuuksiin saa kuulla potaskaa ja ihmetystä niin paljon kuin jaksaa vain kuunnella – mutta auta armias jos sohaiset jotain muuta lajia edes leikilläsi.. Poikkeuksena mainittakoon jääkiekko, ne äijät (ja mimmit myös) kestävät myös hyvin loanheittoa omasta lajistaan. 😉

    Kiitos kivasta postauksesta, sekä havainnollistavasta parsakaali-kuvasta!

    • Tarkoitukseni ei ollut sohaista mihinkään pesään ensimmäisellä kommentillani. Tarkoitukseni oli vain heittää metallimiehelle, tai kenelle tahansa muulle hyväkuntoiselle yhtä lajia treenaavalle pieni haaste. Täällä puhutaan paljon omalta mukavuusalueelta poistumisesta. En mielestäni dissaa tai dissannut mitään lajia. Itse olen ainakin kokeillut täysin toisistaan poikkea lajeja vuosien saatossa ja lähes kaikissa on joutunut toteamaan, ettei taidot tai kyvyt riitä alkua pidemmälle.
      Osa osaa ottaa asiat sopivalla huumorilla ja osa luulee heti että se pitkään kyykkäämällä rakennettu tarakka tipahtaa, heti jos kokeilee jotakin muuta lajia, edes yhtenä päivänä vuodessa.

    • En mä ainakaan loukkaantunut millään tavalla, päinvastoin 🙂 Sehän on ihan mahtavaa kokeilla välillä muitakin juttuja ja huomata olevansa niissä ihan paska. Tosin uinnin lisäksi mä olin kyllä ihan huippu tankotanssissa… 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta