Jouluruuat Fitness-näkökulmasta – miten meni noin niinkuin omasta mielestä?

Joulu on ruuan juhlaa. No okei, lapsien ja lapsenmielisten mielestä myös lahjojen juhlaa, mutta ainakin aikuisemmalle väestölle jouluruuat on usein herkkuja, joita saa syödä vain jouluisin. Kaikille se ei kuitenkaan tarkoita juhlaa, vaan eräälle ihmisryhmittymälle syöminen joulupöydässä on kauhistus – nimittäin fitness-fanaatikoille.

Käydäänpä läpi perinteisimpiä jouluruokia puhtaasti fitness-näkökulmasta.

Aloitetaan tuosta joulupöydän kuninkaasta, kinkusta.

20151224_142457

Kinkku on lihaa ja lihassa on proteiinia, mikä on fitness-näkökulmasta hyvä juttu. Porsaanliha ei kuitenkaan ole se paras vaihtoehto, sillä porsaan lihassa on myös runsaasti rasvaa, mikä ei ole fitness-näkökulmasta hyvä juttu. Vaikka uunissa kypsennettäessä kinkusta runsaasti tuota rasvaa tiriseekin pois, jää sitä jäljellekin… Kinkun fitness-arvosana on 7+ Kinkun pikkuveljen, eli kalkkunan arvosana on rasvattomuutensa vuoksi 9.

Seuraavana laatikot, peruna, porkkana, lanttu ja maksa.

20131127_152127

Täyttä hiilarihöttöä, mitä ei edes maksalaatikon vähäinen maksan osuus pelasta. Fitness-arvosana laatikoille kokonaisuudessaan 5+

Joulupöytään kuuluu oleellisena osana myös kala eri muodoissaan. Graavilohta, kylmä- tai lämminsavulohta, silliä…

kalaa

Puhdas kala on fitness-asteikollakin hyvää ruokaa omega3-rasvoineen ja proteiineineen. Joulupöydän kalat saavat fitness-arvosanan 9+ olettaen ettei niitä ole hukutettu kermaliemiin tai muihin kastikkeisiin.

Entäs se monen herkku, rosolli? Siinähän on vaan porkkanaa, punajuurta ja sipulia…

rosolli

Totta, eihän ne huonoja ole, paitsi maultaan. Rosollin lisukkeeksi usein otettava kermavaahto tekee rosollistakin fitness-vihollisen. Fitness-arvosana 6.

Sitten on tietysti erilaisia salaatteja, sienisalaatista vihersalaattiin, joista tuoresalaatti saa arvosanakseen 9, olettaen ettei sitä hukuteta salaatinkastikkeisiin tai muuhun epäfitness-törkyyn, muut salaatit eivät läpäise fitness-seulaa.

Nyt on yleisimmät jouluherkut laitettu fitness-puntariin ja on aika miettiä taaksepäin joulun aikaa ja omia ruoka-annoksia.  Jos lautasesi sisälsi lähinnä kalkkunaa, kalaa ja salaattia, läpäisit fitness-seulan. Jos taas herkuttelit laatikoilla, kinkulla ja rosollilla extrakermavaahdolla, osoitit pystyväsi rentoon elämään fitness-kuplan ulkopuolella. Jos vielä nappasit joulun pyhinä suuhusi suklaakonvehdin poikineen ja pari joulutorttua, saat olla itsestäsi ylpeä! Elämä ei ole pelkkää fitnessiä, välillä pitää myös pystyä ottamaan rennosti, edes jouluna!

Metallisydän

8 vastausta artikkeliin “Jouluruuat Fitness-näkökulmasta – miten meni noin niinkuin omasta mielestä?”

  1. Fitness näkökulma on itselle vieras, voimailu näkökulmasta kunnon rasvoja tarvitaan.
    Itselle kinkku saa arvosanan 9. Ainoa, josta sama arvosana kuin sinulla, on laatikot.

    • Hei nyt laitat esille omat arvosanat voimailu-näkökulmasta!

  2. Eihän laatikoiden hiilihydraatittien mitään ongelmia pitäis kellekään tuottaa, mikäli ovat tottuneet muutenkin syömään niitä runsaasti ennen jouluakin. Samaa hiilaria niissä suunilleen on kuin muussakin arkipäiväisessä bodisafkassa :). Mitä kinkkuun tulee, niin siinä rasvan osuus on kyllä todella pieni mikäli et syö niitä rasva reunuksia. Porsasta ihmiset vaan jostain kummansyystä pitää rasvaisena, mikä ei ole kyllä totta verrattuna esimerkiksi 10% naudanjauhelihaan, joka taasen on muka hyvää bodiruokaa fitnesspiireissä. IIFYM on myös kova sana, tietty siihen ihan kaikki fitness-ihmiset eivät usko koska Suomessa ollaan nii jääräpäisiä :p

    • No onhan laatikoiden hiilarilähteillä hieman eroa arkipäivän bodisafkan hiilarilähteisiin 😀

      IIFYM on kyllä täyttä potaskaa. Kyllä sillä valitettavasti on hyvin paljon merkitystä mistä lähteistä ne proteiinit, hiilarit ja rasvat otetaan. Se vaan on fakta, jota useimmat IIFYM-uskovaiset ovat liian jääräpäisiä uskomaan 😉

  3. En tiedä mikä mussa on menny vikaan, mutta mä tykkään noista vaihtoehdoista ainoastaan rosollista 😛 Tosin anopin väsäämä rosollikaan ei ollut fitnesstä nähnyt, koska ainekset oli väsätty etikkasokeroiduista punajuurista ja mukavaa tvistiä toi suolakurkut noiden perinteisten ainesten lisäksi. Eikä mitään vaahtoja, hyi! Paitsi jälkiruokana ja siitäkin parempi löytyä ainakin sokeria 🙂

    Mut mun elämä tuntuu olevan tällä hetkellä muutenkin ihan toisinpäin, eli enimmäkseen antifitnessiä pienellä ripauksella fitnesstä. Kai tämän bloginkin lukeminen lasketaan fitness-elämäksi?

    • Tän blogin lukeminen on fitnesstä puhtaimmillaan 😀

  4. Mitä väliä sillä on, että kuinka paljon tulee syötyä tuota höttöä ja rasvaa jouluna. Enemmän on väliä joka päiväseillä ruokailulla, kuin sillä mitä/miten tulee syötyä kerran vuodessa jouluna.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta