Mitä tarkoittaa kovaa treenaaminen?

Usein kuulee puhuttavan kovaa treenaamisesta ja kovista treeneistä ja jokaisella on varmasti oma käsityksensä siitä, mitä niillä tarkoitetaan. Kaikilla tuo käsitys ei kuitenkaan ole ihan samanlainen…

2015-06-28 09.47.17

Joillekin kova treeni tarkoittaa kahden tunnin ähkimistä salilla hiki päässä. Toiselle kova treeni on sellainen, jossa käytetään helvetisti erilaisia erikoistekniikoita, mahdollisesti jopa yhdistettynä samaan sarjaan. Kolmannelle taas kovan treenin määritelmäksi riittää se, että treenatessa tulee hiki.

2015-04-25 12.21.26

Minulle kova treeni on sellainen, missä tietää antaneensa kaikkensa. Minulla kesti vuosia oppia treenaamaan kovaa ja edelleen joka kerta en voi rehellisesti väittää treenini olleen erityisen kova.

Mikä sitten on minun mielestäni kovan treenin määritelmä? Kovassa treenissä sarjoja ei jätetä kesken, vaan ne tehdään ihan oikeasti loppuun asti. Ei luovuteta siinä vaiheessa kun tuntuu ikävältä tai lihasta polttaa, vaan sarjaa jatketaan siihen asti, ettei ihan aikuisten oikeasti pystytä enää jatkamaan.

20150220_115253

Loppuun asti tehty sarja päättyy siihen, että treenikaveri auttaa viimeisen, tai jopa viimeiset toistot, tai yksin treenatessa tanko jää kannakkeilleen tai varmistusrautoihin kun sitä ei yksinkertaisesti vaan enää saa liikkeelle. Jos saat tehtyä itse sen viimeisenkin toiston, ei sarja ole tehty loppuun asti, varastoon jäi vielä ainakin hitunen voimaa.

20150210_090841

Luovuttaa ei kuitenkaan saa. Jos luovuttaa sarjan liian aikaisin tai antaa treenikaverin auttaa liian aikaisin, ei sarja ole tehty oikeasti loppuun asti. Treenikaverille voi kyllä feikata antaneensa kaikkensa, mutta jokainen tietää kyllä syvällä sisimmässään, antoiko todellisuudessa kaikkensa vai jäikö varastoon vielä pieni voimanhippunen.

20150724_144754

Loppuun asti tehtyjä sarjoja ei varmasti pysty tekemään montaa yht pitkää samalla painomäärällä, ainakaan järkevällä palautumisajalla. Jos pystyt tekemään samalla painomäärällä esimerkiksi kolme 15 toiston sarjaa, et varmasti tee sarjoja oikeasti loppuun asti. Ihan aikuisten oikeasti loppuun asti tehty sarja syö voimia niin paljon, että seuraavaan sarjaan on joko vähennettävä painoa tai valmistauduttava siihen, että toistomäärä vähenee.

20150727_145329

Jos kantti ei riitä tekemään oikeasti kovaa, loppuun asti vietyä sarjaa, on turha puhua treenaavansa kovaa. Kun ensin on opittu tekemään yksi oikeasti kova, loppuun asti viety sarja, voidaan lähteä tekemään niitä useampia ja lopulta kokonaista oikeasti kovaa treeniä. Kovaa treenaaminen ei ole lastenleikkiä. Kysyy valtavasti kanttia ja päättäväisyyttä tehdä esimerkiksi oikeasti kova jalkatreeni, mutta kun siihen pystyy, alkaa myös tulosta tulemaan.

Niin ja ne erikoistekniikat. Kyllä, niillä pystyy muokkaamaan treenistä vielä kovemman, repimään lihaksista irti vielä hiukan enemmän. Niitä on kuitenkin ihan turha ajatellakaan ennen kuin on opittu treenaamaan kovaa.

yhdistelmä2

 

Ehdokasbanneri - Hyvinvointi -Indiedays Blog Awards

Metallisydän

6 vastausta artikkeliin “Mitä tarkoittaa kovaa treenaaminen?”

  1. Kannattaa kuitenkin muistaa painottaa myös sitä, että kirjoituksessa kuvailtu ”loppuun asti vetäminen” on myös aika hemmetin kovaa settiä hermostolle, eikä siihen ole järkevää pyrkiä joka treenissä eikä edes joka viikko. Pakkotoistot ym itsensä solmuun vetäminen on myös eräänlainen erikoistekniikka, jota tulee hyödyntää harkitusti.

    Mun mielestä voi sanoa treenaavansa kovaa, vaikka ei tekisi sarjoja ultimaattiseen väsymykseen asti. Tällöin kovaa treenaamisen mittarina voi olla esim suunnitelmallisuuden ja toteuttamisen taso ja niistä seuraava nousujohteisuus.

    • Kyllä. Hermosto ei palaudu yhtä nopeasti kuin lihaksisto. Siksi on hyvä muistaa antaa keholle myös lepoa.

  2. Minulla on samanlainen näkemys aiheesta, plus jos seuraavana päivänä luita kolottaa, on rautaa ollut tarpeeksi😂

    • Mun mielestä treenistä jää puuttumaan jotain jos ei seuraavina päivinä tunnu kolotusta… 🙂

  3. Voi perhana että tuli ikävä sitä kovaa treeniä 🙂 raskauden jälkeen treeni on vasta tuntumaa hakevaa läpsyttelyä ja lihasten opettamista taas kunnon treeniin etten hirveitä vahinkoja saisi aikaiseksi, mutta kylläpä olis niin perkeleen mukava vetäistä taas kunnolla maasta tai tehdä hauiskääntöä niin kovilla painoilla että treenin jälkeen lapaset tutisee. Kiitos katkerasta muistutuksesta 😀 muuten nuo sun treenipostaukset eri lihasryhmille on loistavia ja saa tämmösen ex-fitnesshirviön motivoitumaan joka kerta salille lähtöön, annahan tulla lisää niitä!

    • Hehe 🙂

      Ota rauhallisesti vaan, kylä sä ehdit niihin koviin rautoihin kiinni sitten kun keho on ensin kunnolla palautunut raskauden tuomasta rasituksesta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta