Perustreeniä

Pohdiskelin tässä, että kirjoittaisinko tällä kertaa blogissa eräästä uudesta tehokkaasta mutta yksinkertaisesta erikoistekniikasta vai jakaisinko lukijoille itselläni erittäin hyvin toimineen erikoistreenin olkapäille. Päädyin kuitenkin kirjoittamaan ihan perustreenistä, sillä sitähän tämä kuntosalitreeni pohjimmiltaan on, perustreeniä. Silloin tällöin sitä voidaan tehostaa erilaisilla erikoistekniikoilla tai hakea vaihtelua erikoistreeneillä. Ne ovat kuitenkin nimensä mukaisesti jotain erikoista, eikä niistä pidäkään tulla jokapäiväisiä. Pitäydytään siis tällä kertaa ihan tavallisessa, perusrintatreenissä.

Rintatreenin alkuun teen usein jonkin lämmittävän liikkeen, jolla haen tuntumaa treenattavaan lihakseen. Pumppaavilla sarjoilla lämmittelen ja haen pientä alkupumppia. Sen avulla koen varsinaisten raskaampien liikkeiden kohdistuvan paremmin kohdelihakseen, tuntuma on parempi. Tällä kertaa lämmittelyliikkeenä toimi rutistusliike ristikkäistaljassa.

20150901_123122 20150901_123225

Tässä liikkeessä laitan kahvat ristikkäistaljan alaosiin, astun askeleen eteenpäin taljan keskilinjasta ja lähden viemään käsiä etuviistoon, kasvojen korkeudelle samalla rutistaen rintoja yhteen. Rauhallisesti rutistamalla koko liikkeen ajan saan mahtavan tuntuman rintaan.

Varsinaisena raskaana liikkeenä rintatreenissä on useimmiten vinopenkkipunnerrus Smith:ssä, niin tälläkin kertaa.

20150901_121549

Smith:ssä tehtynä pystyn puristamaan liikkeen puhtaasti rinnalla. Välillä teen liikkeen vaihtelun vuoksi vapaalla tangolla tai käsipainoilla, jolloin tuntuma rinnassa on erilainen. Tässäkin liikkeessä, kuten niin monessa muussakin rauhallisuus on avainasemassa. Tanko lasketaan rauhallisesti rintaan ja punnerretaan hallitusti ylös.

Treenin toisen punnerrusliikkeen teen vipuvarsilaitteessa.

20150901_124018

Siinä lasken penkin sen verran alas, että alas laskiessa kahvat tulevat suhteellisen ylös, melkein kaulalle asti. Samalla pidän huolen että kyynerpäät leviävät sivuille, jolloin liike kohdistuu erinomaisesti rintalihakselle.

Rintatreenin viimeinen liike on rutistusliike.

20150901_124342 20150901_124423

Tässä liikkeessä keskityn venyttämään rintalihasta. Sen on tapahduttava rauhallisesti ja varovaisesti, sillä lihas on tässä vaiheessa treeniä täynnä verta. Rauhallinen lasku ja muutaman sekunnin venytys ala-asennossa. Sitten rauhallinen rutistus ylös, jättäen liike sen verran vajaaksi, että rintalihas pysyy koko ajan aktivoituna.

Tämän enempää ei perus-rintatreenissä tarvita. Jos liikkeet tekee oikein, rauhallisesti ja sarjat loppuun asti, ei erikoistekniikoita tarvita. Niitä pudotuksia ja supersarjoja ehtii kyllä tekemään toisellakin kertaa, ensin on kuitenkin opeteltava ottamaan teho irti perustreenistä.

 

P.S. Perustreenikin tuntuu erityistreeniltä omalla Metallisydän-logolla varustetussa paidassa. Tsekkaa mitä kaikkea kivaa on saatavissa omalla tai vaikkapa firman logolla Satakunnan Brändituotteesta!

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta