Fitness-ihmisten vaietut eritteet

Kaikki me tiedämme, että rapatessa roiskuu ja joskus treenatessakin. Eritteet ovat kuitenkin myös fitness-piireissä usein vaiettuja asioita, juttuja joista ei puhuta ääneen. No nyt puhutaan, halusitte tai ette!

kakka

Joskus kuulee kovien salikundien puhuvan pukuhuoneessa miten meinasi laatta lentää treenatessa, jollekin se on legendan mukaan joskus jopa tapahtunut. Onko se kuitenkaan kovan treenin mitta? Lähdetäänpä purkamaan treenejä eritteiden kautta.

Jokaiselle on varmasti käynyt niin, että kyykätessä tai vaikkapa jalkaprässissä on päässyt pieru. Noloahan se on, varsinkin jos muita on lähettyvillä. Se ei kuitenkaan välttämättä kerro kovin kovasta treenistä. Kyllähän sitä nyt saattaa hiukan pörähtää vaikkei niin kovaa treenaisikaan… Itse luokittelisin pierutreenin vain hippusen tavallista treeniä raskaammaksi.

1335045885649_4881725

Seuraavana erite-asteikossa on räkätreeni. Kun kyykkää oikein kovaa, ja samalla luonnollisesti karjuu kuin villisika (karjuminen kuuluu kovaan treeniin), saattaa joskus huudon mukana lentää hieman räkää ja kuolaa. Näitä jälkiä näemme joka päivä salien peileissä. Räkätreeni voi olla raskaskin, mutta useimmiten huutamalla vaan tehostetaan omaa, muka kovaa suoritusta ja yritetään pönkittää alfauroksen statusta muiden treenaajien silmissä.

squat-scream

Sitten päästäänkin jo alussa mainittuun oksutreeniin. Saadakseen laatan lentämään kesken treenin, on jo treenattava suhteellisen kovaa. Toki laattaherkkyyteen vaikuttaa suuresti ennen treeniä nautitun aterian ajankohta ja koostumus. Koostumus on luonnollisesti helppo todeta oksun jälkeen nurkassa olevasta roskakorista ja useimmiten jos laatta on lentänyt, on ruokailusta kulunut liian vähän aikaa.

Joka tapauksessa, koostumuksesta huolimatta, oksutreenin voi jo luokitella kovaksi treeniksi.

puking-in-bucket

Seuraavaksi päästään sellaiselle treenin tasolle, jolle kovinkaan moni ei treeneissään pääse ja ne, jotka siellä ovat käyneet, useimmiten vaikenevat asiasta tiukasti. Eräs Suomen eturivin kehonrakentajiin kuuluva, hyvin suorapuheinen ammattilaiskehonrakentaja avasi tätä vaiettua aihepiiriä jokin aika sitten Helsingin Sanomien haastattelussa kertomalla kakkaavansa joskus kovissa treeneissä housuihinsa.

”Kun keho viedään ihan äärimmäisyyksiin ja paineet ovat kovat lihaksissa, jostain se paine karkaa, jos on karatakseen”, Mentula kertoo tyynesti ja jatkaa ”Mutta vaikka paskat tulee housuun, se ei saa häiritä sitä treeniä. Monella treenaajalla on päässyt kakka housuun treenatessa, mutta moniko on jatkanut treeniään? Se on se juttu.”

Voimme ehkä kaikki olla yhtä mieltä siitä, että kakkatreeni on kiistattomasti erite-asteikon kärjessä. Jatkossa kannattaakin muistaa, kun törmää salilla pierutreenaajaan, ettei pieru treenatessa ole naurun asia. Jonain päivänä tuosta pierutreenaajasta saattaa kasvaa kakkatreenaaja ja silloin ei ole sivustakatsojillakaan enää hauskaa.

Metallisydän

3 vastausta artikkeliin “Fitness-ihmisten vaietut eritteet”

  1. Mitenkäs se Bullin sanonta menee, että kuinka moni on paskantanut housuun kesken treenin ? Varmaan aika moni, mutta kuinka moni on jatkanut jalkaprässi sarjaa paskat housussa ? No Bull mentula =D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta