Neljä avainta kehitykseen – osa 4: Kehonhuolto ja palautuminen

Saavuttaakseen kehitystä salilla, oli kyse sitten painon pudottamisesta, lihasmassan lisäämisestä tai penkkimaksimin kasvattamisesta, on tehtävä tiettyjä asioita oikein. Neljä avainta kehitykseen -sarjassa käyn läpi neljä tärkeintä asiaa kehityksen kannalta. Kolme aiempaa osaa ovat käsitelleet tuloksekasta treeniä, oikeanlaista ravintoa ja laadukkaita lisäravinteita. Tässä sarjan neljännessä osassa aiheena on kehonhuolto ja palautuminen.

9 etureisi

Vaikka treeni olisi tuloksekasta, ruokavalio kunnossa ja käytössä laadukkaat lisäravinteet, saattaa kehitys pysähtyä jos kehonhuolto ja palautuminen laiminlyödään. Kenenkään keho ei kestä kovaa treeniä päivästä ja viikosta toiseen ilman riittävää lepoa. Levossa paitsi lihas kasvaa, myös hermosto ja koko muukin keho palautuu. Asiantuntevien valmentajien ja personal trainereiden kehoitukset pitää välillä kevyempiä jaksoja eivät ole tuulesta temmattuja, vaan niille on olemassa omat syynsä.

20150410_132359

Jos kehon ei anneta missään vaiheessa palautua kunnolla ja jos sitä ei huolleta, se menee epäkuntoon kuin mikä tahansa muukin kone. Kannattaa siis totella kun valmentaja käskee levätä, eikä sitä lihashuoltoa kannata unohtaa vaikka se inhottavalta tuntuukin eikä sille tunnu koskaan löytyvän aikaa. Omatoimisen venyttelyn ja putkirullauksen lisäksi kannattaa aika-ajoin käydä hierojalla hierotuttamassa lihakset kunnolla auki.

putkirullaus (4)

Kun keholle antaa riittävästi lepoa ja sitä huoltaa säännöllisesti, se myös pysyy paremmassa kunnossa ja treeni on varmasti tuloksellisempaa.

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta