Metallisydämen lihashuolto-opas: Putkirullaus

Kauan odotettu Metallisydämen venyttelyopas avasi pelin, kehonhuolto on nyt in! Tällä kertaa mennään syvemmälle omatoimisen kehonhuollon syövereihin ja tutustutaan putkirullauksen tuskalliseen, mutta mielenkiintoiseen maailmaan…

putkirullaus (9)

Putkirullaus on viimevuosina tullut niinsanotusti kaapista, siitä on tullut hyväksyttävä ja tehokas tapa huoltaa oman kehon lihaksistoa. Harvalla on varaa käydä viikoittain hierojalla, mutta useimmalla on varaa edulliseen, mutta todella tehokkaaseen putkirullaan.

foam roller

Putkirullauksen ideana on likutella itseään suhteellisen kovan putkirullan päällä, rullaillen hieroa omia lihaksia ja kireitä lihaskalvoja auki omatoimisesti, oman kehon painoa ja putkirullaa hyväksi käyttäen. Putkirullaus paitsi avaa kireitä lihaskalvoja, parantaa verenkiertoa ja lisää aineenvaihduntaa.

Putkirullia, foam rollereita, on useita erilaisia. Pehmeimmät vaahtomuoviset kannattaa jättää suoraan sinne kauppojen hyllyille, samoin kannattaa jättää sahaamatta putkirullaustarkoitukseen pätkää muoviputkesta, kivikova rulla ei myöskään ole hyvä vaihtoehto.

Itselläni on käytössä kaksi erilaista putkirullaa, Grid roller ja Rumble roller 2.0. Grid roller on perinteisempi putkirulla, kova putki, joka on päällystetty pehmeällä vaahtomuovipinnoitteella. Se on mukava käyttää ja pitää muotonsa kovassakin käytössä.

putkirullaus (8) putkirullaus (5)

Rumble roller 2.0 on hieman Grid rolleria rajumpi putkirulla, siinä on pyöreitä nystyröitä, joilla saa aivan erilaisen tuntuman rullattavaan lihakseen. Aloittelijalle suosittelen Grid rolleria, enemmän rullailleet saavat varmasti paremman hyödyn (ja paremmat kiksit) Rumble rollerista 😉

putkirullaus (1) putkirullaus (2)

Itse käytän putkirullausta pääasiassa jalkojen lihasten huoltamiseen, mutta putkirullalla voi käsitellä lähes kaikki kehon lihakset. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon ja itse voi kehitellä lisää, kunhan muistaa ettei rullaile nivelten yli. Mielessä kannattaa pitää myös, että mitä enemmän lihaskalvot ovat jumissa, sitä enemmän rullaus sattuu. Jatka siis sinnikkäästi rullailua vaikka se alkuun olisikin epämiellyttävää, kyllä se irvistys ajan myötä hymyksi muuttuu 🙂

putkirullaus (4) putkirullaus (6)

Omat putkirullani, tai muodikkaammin foam rollerini olen tilannut www.foamrollerit.com verkkokaupasta ja uskallan kyllä suositella niitä varauksetta muillekin, sain jopa neuvoteltua blogin lukijoille 10% alennuksen rollereista koodilla metalli10. Laitetaan porukalla lihaskalvot ojennukseen!

20150522_173117

Metallisydän

4 vastausta artikkeliin “Metallisydämen lihashuolto-opas: Putkirullaus”

  1. Itse olen tykästynyt HighRolleriin, en tiedä oletko kuullut? Erona normaaliin putkirullaan tässä HighRollerissa on jalat, joten koko kropan rullailu on helpompaa 🙂 Kotona mulla on oma, ahkerassa käytössä niin ikään 😉 Kannattaa tutustua siihenkin, ellet vielä ole 🙂 Mukavaa kesän jatkoa! 🙂

    • Tuttu vekotin tuo HighRoller noin niinkuin kuvien ja arvostelujen perusteella, itse en ole päässyt kokeilemaan 🙂

  2. Kun tavallinen putkirullakin tuntuu keskiaikaiselta kidutusvälineeltä, ei voi kuin kauhulla katsoa tuollaista rumble-rolleria. Rullataanko sillä ihan samalla tavalla kuin sileälläkin vai onko enemmän sellaista staattista pitoa? Oletkos koskaan kokeillut nystyräpalloa kehonhuollossa?

  3. Hei, tulisiko rullalla hieroa tiettyyn suuntaan? Eli jos hieron jalkaa niin painetaanko rullalla edes-taas mennessä vai käytetäänkö kehon painoa päällä vaan toiseen suuntaan? 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta