Kaikki haluaa pyöreän pyllyn mutta kukaan ei halua kyykätä kovaa

Niinpä, kroppa haluttaisiin kuosiin, mutta mahdollisimman helpolla. ”Mä haluaisin sellasen kivan pyöreän pepun, mutta onko mun pakko kyykätä kun se on niin raskasta?”

peppu

Onneksi fitness-buumin myötä ihmiset ovat hieman heränneet siihen, että sitä unelmakroppaa ei saada ilmaiseksi, on tajuttu että sen saavuttaakseen on treenattava. Ja mikäs siinä, kuntosalista on tullut trendikäs paikka, mitä se ei ollut vielä muutamia vuosia sitten. Kivahan siellä on käydä treenailemassa ja instagramiin kuvia napsimassa.

belfie

Salilla tosiaan käydään mielellään, mutta jostain syystä usein kuvitellaan että se pelkkä käyminen riittää ja muutava mukavuusalueella tehty lantion nosto tai askelkyykky. Ongelma tulee vastaan vasta sitten kun siellä salilla pitäisi ihan oikeastikin tehdä jotain, viedä itsensä pois mukavuusalueelta. Valitettava tosiasia on että peppu pyöristyy niillä raskailla kyykkysarjoilla, ei reiden loitontajia tehdessä. Samalla saavat myös reidet muotoa.

kyykky3

On totta että kyykky on epämukava ja raskas liike. Sen kuuluukin olla. Siksi se on tehokas. Kyykyssä joudut tekemään oikeasti töitä ja vielä kehon isoimmilla lihasryhmillä. Ne kun laitetaan työskentelemään ihan tosissaan, viedään äärirajoille, on olo varmasti tukala. Suurten painojen kanssa tehdyt lyhyet kyykkysarjat ovat todellinen voimainkoitos ja pidemmät, yli 20 toiston sarjat ovat todella tuskallisia, se polte reisissä ja pakaroissa on sanoin kuvaamatonta, mutta myös tehokasta.

kyykky

Tiedät kyllä varmasti itse onko treenisi ollut tehokas. Jos jalkatreenin jälkeen poistut salilta iloisesti tanssahdellen ponnari Yankeesin lippiksen alla heilahdellen, uskallan väittää että jalkatreenisi ei ole ollut tehokas. Jos taas salin portaat saavat sinut ähkimään ja ottamaan tukea kaiteesta, on treeni mennyt perille.

Jos haluat tosissasi sen pyöreän pepun, pakota itsesi tekemään niitä raskaita ja epämukavia liikkeitä, pakota itsesi pois mukavuusalueelta, hikoile! Saatat oppia löytämään kyykkäämisestäkin sen hienouden ja sen jälkeen loitonnuslaite ei enää tunnukaan niin houkuttelevalta.

kyykky2

Metallisydän

29 vastausta artikkeliin “Kaikki haluaa pyöreän pyllyn mutta kukaan ei halua kyykätä kovaa”

  1. Täyttä asiaa! Olisiko sinulla antaa hyviä viikkejä kyykkäysliikkeisiin, mikäli levypainojen (tai oikeastaan tangon) kanssa puuhailu on poissa laskuista? Matalan verenpaineen takia kyykkäys on haastavaa (muita liikkeitä korkeampi pyörtymisriski), joten en uskalla käyttää painoina mitään, mitä ei voi nanosekonnissa tiputtaa vaarattomasti maahan.

    Nimim. tänäänkin puhaltelin tovin selällään salin lattialla 🙂

    • Nappaa käsipainot käsiin ja tee kykyt ja askelkyykyt sillee. Hiukan erilainen tuntuma, mutta ihan hyvä ja tehokas silleekin 🙂

  2. Hei,
    mitä olet mieltä ilman painoilla tehtävistä kyykyistä? Tulisiko niitä tehdä minimissään sen 100 vai lähemmäksi 200? Ja voiko niillä loppupeleissä saavuttaa jotain.
    Tällä hetkellä painoilla heiluminen on aika tuskaista, kiitos välilevyn pullistuman 🙂

    • Kyllähän noi maraton-sarjat joskus on ihan jees, mutta ite en koe niitä kovin tehokkaina pidemmän päälle käytettyinä. Tietynlaisena shokkina lihaksilla toimii kyllä välillä. Ennemmin kannattaa ehkä jättää kyykkäämiset hetkellisesti pois ja keskittyä vähemmän selkää rasittaviin jalkatreeniliikkeisiin.

  3. Oon samaa mieltä kyykyistä, mutta hei, et dissaisi loitonnuslaitetta. 😀 Eikö se ole ihan hyvä lisä pepputreeniin, tarpeeksi isolla vastuksella ja voimakkaasti eteenpäin nojaten? 🙂 Mulla ainakin toimii! Siis nimenomaan LISÄNÄ, niiden kyykkyjen, penkille nousujen kera tangon, lantion nostojen kera tangon, taljassa tehtyjen potkujen ja yhden jalan prässin lisäksi.

    jalotaito.blogspot.fi

    • En mä dissaa loitontaja-laitetta jalkatreenin osana, vaan sitä että jotkut tekee ”jalkatreenin viettämällä ensin puoli tuntia loitontaja-laitteessa ja sitten toisen puoli tuntia lähentäjä-laitteessa 😀

      Viimeistelyliikkeenä loitontaja-laite on hyvä, itekin sitä käytän usein ja koen itseni tosimieheksi 😀

  4. Itse tykkään jumppailla ihan koti oloissa, jolloin teen ihan kehon omalla painolla ja 8kg kahvakuulalla tunnin jalkatreenejä. Kyllä ne siellä pepussa tuntuu, mutta salilla painot tangossa en saa tuntumaan pyllyyn, mikä avuksi 🙁 ? Myös ongelmana on kipu polvien yläpuolella kun kyykkäilee kunnolla, tuntuu että käytän usein niitä lihaksia pelkästään 😀

    • Toi on ihan hyvä jos saat salilla kyykyn kohdistumaan etureiteen. Monet tahkoaa vuosia siinä onnistumatta 🙂

      Kyykkäät syvemmälle vaan salilla niin kyllä se teho sieltä pakaraankin löytyy 🙂

  5. Hyvä teksti, asiaa! Melkeinpä se on näin missä tahansa asiassa, että töitä täytyy tehdä kovaa, saavuttaakseen haluamansa.
    Mutta entäs tälläinen lättäperse, joka ei voi lainkaan kyykätä polviensa takia? Lantionnostokin rasittaa hieman, mutta sitä voi sentään harkiten tehdä. Mave saattaa olla hyvä liike? Vinkkejä? Ja siis tosiaan muutamina päivinä pelkkä rappujen nousu on polville liikaa. Enkä edes ole ylipainoinen, vaan rakennevikainen (polvista)…

    • Totta, kehityksen eteen on aina tehtävä työtä 🙂

      Kannattaa tsekata täältä blogista pakaratreenivinkkejä, muutamakin erilainen pepputreeniohjeistus löytyy 🙂 Sieltä poimit sulle sopivia liikkeitä, mä uskon että askelkyykky jossakin muodossaan saattais sopia sun polvelle ja ainakin mun ”takapotkuheilautukseksi” nimeämäni liike on varmaan sopiva 🙂 Ja mave tosiaan myös.

  6. Hyvä antaa tälläsiä neuvoja alottelijoille, joilla ei ole liikkuvuutta eikä tekniikkaa kyykkyä varten.

    • Aattelitko että se kyykkytekniikka kehittyy loitontajalaitteessa istuessa? Kyllä se kyykkytekniikka kehittyy kyykkäämällä. Ei aloittelijankaan kannata pelätä raskaita perusliikkeitä, maltillisesti painoa ja tekniikka haltuun, sitten vasta raskaampia painoja.

    • Oliko toi sun yritys osoittaa jonkinlaista asiantuntemusta vai? Ei se aloittelija sitä tekniikkaa itse kuntoon saa eikä liikkuvuuttakaan vaan kyllä niihin tarvitaan asiantuntevaa apua. Ne raskaat liikkeet kun hajottaa paikkoja, jos se homma on vähänkään pielessä. Ei ton pitäisi olla niin vaikea konsepti tajuttavaksi!

    • Ei ollut yritys osoittaa mitään 😀

      Ootko oikeesti sitä mieltä että aloittelijan ei kannata kyykätä? Kyllähän salitreenissä on ensiarvoisen tärkeää katsoa tekniikat kuntoon ihan liikkeestä riippumatta.

  7. Niih, jos oikeasti tuloksia haluaa niin kaiken eteen on (useimmiten) nähtävä myös vaivaa, asiassa kuin asiassa.. Voihan siellä salilla muutenkin käydä kuntoilemassa, mutta tavoitteet on jokaisella omat ja treeni pitää olla sen mukainenkin.
    Ite harvemmin on täysin jalat makaroonia treenin jälkeen, ellei viimeisimpänä oo etureisiä hapoille tehnyt. Useimmiten kamala polte tulee vasta seuraavana iltapäivänä.. 😮 Kai sekin kertoo jotain treenin ”onnistumisesta”?
    Pitäisi varmaan itsekin hommata ammattilaisapua tai kokeneempi treenaja jalkapäiville, takakyykky ei vain onnistu. Selkä menee jo kyykyn alussa väärään asentoon ja muutenkin liike tuntuu huonolla tavalla epämukavalta. Tähän mennessä siis olenkin treenannut jalkoja/pakaroita smith-laitteessa ja askelkyykkyjä ym tekemällä.. Ja nyt pikkuhiljaa treenin välillä/alussa koittanut joko pelkän kepin tai tangon kanssa takakyykkyä vain tekniikkaa löytääkseni.

    Hyvä rempseä kiroitustyyli, ja kuvat on huippuja! 😀

    • Kannattaa kysyä kyykkyyn apua joltain oikesti asiasta tietävältä. Usein muutamalla muutoksella tekniikassa saadaan kyykky onnistumaan ja kohdistumaan oikeaan paikkaan ilman että selkä tai polvet kärsii.

      Smithissä on ihan hyvä alotella kyykkäämistä, mutta kyllä se oikea tekniikka löytyy vaan sillä vapaalla tangolla harjoittelemalla.

      Kiitos kehuista 🙂

  8. Asiaa! Kunhan riittää viitseliäisyyttä hankkimaan joku opettamaan kyykkyä alusta asti ja myös viitsii venytellä niin, että liike onnistuu (eikä sitä heti tarvitse kovin syvälle päästä, pääasia ettei liike tule selälle ja rasita polvia). Kyykky ja mave ovat ihan parhaat liikkeet, mutta vaativat paljon pitkäjänteisyyttä, joten juurikin jalkaprässi ja muut hilavitkuttimet ovat kovemmassa käytössä kuin kyykkytelineet (ainakin meillä).
    No minulle tuo pakaroiden pyöreys on toissijainen asia, mutta silti samaa mieltä. 🙂

    • Niinpä. Omalla kiinnostuksella ja rohkealla neuvojen kysymisellä pääsee pitkälle 🙂

      Kyllä se valitettavasti on niin että prässit ja muut hilavitkuttimet on myös ”mukavampia” tehdä kuin raskaat kyykky ja mave ja siksi usein isommassa käytössä 🙂

  9. Onko sun mielestä aloittelijan parempi kyykätä ekana smithissä vai vapaana? Ja ehkä tyhmä kysymys mutta kannattaako kyykätä jos tekniikka on vielä vähän hakusessa 😀 Mulla ei nimittäin meinaa keskikroppa pysyä tiukkana. Mutta tietty siinähän oppii 😀

    • Mä lähtisin kyllä harjoittelemaan kyykkäämistä ihan vapaalla tangolla. Smithissä se on helpompaa, mutta saattaa vaan hankaloittaa siitten siirtymistä siihen vapaaseen tankoon kun tottuu Smithissä hiukan nojaamaan tankoon tms.

      Käytä tosi pieniä painoja, pelkkää tankoa alkuun ja keskity erityisesti siihen keskikroppaan. Ja kysy kokeneemmilta neuvoa 🙂

  10. Netti on täynnä tietoa, kuvia ja videoita joista pienellä tutkimisella löytää kyykyn perusteet. Salilla tyhjällä tangolla tai vaikka puukepillä himassa harjottelee niin että näkee ittensä peilistä edestä ja sivulta.
    Treenikaveri voi opastaa myös tai kysästä salilla ystävällisesti josko joku kokeneempi voisi vilkaista miltä näyttää.
    Kyykkään oppii vain kyykkäämällä.
    Tokihan sitä paikkansa rikkoo jos heti haluaa kokeilla mitä irtoaa.

    Kauhulla ja innolla odotan jo omaa huomista jalkapäivää ennen parin päivän irtiottoa juhannukseksi. Eiköhän se pahin lihaskipu viimeistään paljussa lähde pois kuitenkin 🙂

    Hyvää juhannusta muuten Metallisydämmelle!

    • Nimenomaan, netistä tekniikkavideota ja hiomaan omaa kyykkytekniikkaa oikeanlaiseksi. Ei sitä opi jos ei harjoittele. Ja rohkesati kysymään apua muilta, kokeneemmilta treenaajilta ja jos mahdollista, ihan asiantuntevalta PT:ltä.

      Kun sen kyykyn tekniikan löytää, pääsee sitten nauttimaan kunnon kyykkäämisestä, se on tuskaisen kivaa! 😀

      Hyvää juhannusta sullekin, koitahan selvitä domsien kanssa! 😀

  11. Peräänkuuluttaisin (sopii hyvin tähän pepputeemaan), että kauemmin salilla kikkailleet ottaisivat vastuuta niistä jotka ovat juuri aloittaneet treenaamisen. Kun näette, että joku vaikka kyykkää ja paino on varpailla, niin kiireesti korjaamaan liike jotta toisen ristiselkä pysyy jatkossakin kunnossa. Salilla ihan mielellään autetaan ja tsekataan liikkeen turvallisuus jos sitä vaan pyytää, mutta kunhan muistaa pyytää apua oikeassa kohtaa, eli siis ei sarjojen aikana. Toisen neuvominen ja virheelliseen tekniikkaan puuttuminen ei ole ole elvistelyä vaan ihan vaan kanssa treenaajasta välittämistä.

    • Toi on ihan totta. Harmittavan harvoin vaan kukaan uskaltautuu kysymään neuvoa niiltä kokeneemmilta ja kyllä kokeneemmillakin on melkoinen kynnys mennä neuvomaan ilman kysymistä, se saatetaan usein kokea tungetteluksi. Tässä olisi kyllä ihan kaikilla terästäytymisen paikka.

  12. Syväkyykky on hieno asia, mutta se ei välttämättä suju aloittelijalta tuosta vain. Eikä se välttämättä sovi kaikille ikinä. Liikkuvuuden tulee olla kunnossa rintarangasta nilkkoihin saakka, ja etenkin aloittelijan voi olla vaikea päästä yksin kiinni liikkuvuusrajoitteisiinsa ja niiden korjaamiseen.

    Itse moni-tules-ongelmaisena treenaan mieluiten kyykkyä smithissä sekä muita raskaita liikkeitä ja kevyempää pumppailua. Smithissäkin kyykky alkoi sujua (7 salivuoden jälkeen) vasta fysioterapeutin tekemän liikkuvuusohjelman avulla parin kk ahkeran treenaamisen jälkeen. Muista raskaista liikkeistä teen maveja sekä prässiä. Mukavasti on tarakkaan silti tullut korkeutta (kokoa on omasta takaa eli rasva kertyy suotuisasti ;)).

    Aloittelijoiden kannattaa tsekata vaihtoehtoja esim. Lihastohtorin Treenaa peppu isoksi -artikkelisarjasta. Parhaat löytyy kokeilemalla, ja pääasia on että löytyy kunnon tuntuma, silloinkin kun mennään lyhyemmillä sarjoilla kovemmilla painoilla. Ollaanhan avarakatseisia kaikkia peppuliikkeitä kohtaan! 😉

    • Kyllähän kyykylle vaihtoehtoja löytyy lkemattomia määriä, itsekin olen useamman pepputreeni-speciaalin blogiin kirjoittanut. Ja ehdottomasti jos kyykky ei vaan omalle kropalle jostain syystä sovi, kannattaa se jättää väliin ja hakea vaihtoehtoisia liikkeitä. Hain takaa sitä, että kyykkyä ei kannata jättää tekemättä sen raskauden takia. Moni skippaa kyykyn koska se on epämiellyttävä tehdä koska se on niin raskas ja kokonaisvaltainen liike.

  13. Moikka!

    Mulla raskaimpien painojen lisääminen tankoon ottaa selän päälle, ni oisko vinkkejä? Auttaakohan se vyöjuttu oikeesti vai ihan hoopaa? 😀

    • Kyllä vyö auttaa ja sitä kannatta akokeilla, mutta ensiarvoisen tärkeää on varmistaa että liikesuoritus on oikeanlainen. Kannattaa rohkeasti kysyä neuvoa kokeneemmilta 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta