Neljä avainta kehitykseen – osa 3: Lisäravinteet

Saavuttaakseen kehitystä salilla, oli kyse sitten painon pudottamisesta, lihasmassan lisäämisestä tai penkkimaksimin kasvattamisesta, on tehtävä tiettyjä asioita oikein. Neljä avainta kehitykseen -sarjassa käyn läpi neljä tärkeintä asiaa kehityksen kannalta. Kaksi aiempaa osaa ovat käsitelleet tuloksekasta treeniä ja oikeanlaista ravintoa. Tässä sarjan kolmannessa osassa aiheena on lisäravinteet.

Kun salitreeni ja ruokavalio ovat kunnossa ja omia tavoitteita tukevia, ollaan jo hyvän matkaa oikealla tiellä. Tavoitteiden saavuttamista voidaan kuitenkin helpottaa vielä parilla keinolla, esimerkiksi täydentämällä terveellistä ja monipuolista ruokavaliota laadukkailla lisäravinteilla.

Laadukkaat lisaravinteet

Kovan treenin jälkeen on tärkeää täyttää tyhjentyneet energiavarastot ja antaa lihaksille rakennusainetta. Se tapahtuu parhaiten palautusjuoman avulla. Toki nopeasti treenin jälkeen syöty ruokakin auttaa palautumisessa, mutta jo treenin loppupuolella hörpitystä laadukkaasta palautusjuomasta ravintoaineet imeytyvät nopeasti ja tehokkaasti ollen heti treenin loputtua kehon hyödynnettävissä, näin palautuminen pääsee alkamaan heti ja treenin jälkeinen lihasta purkava katabolinen tila saadaan nopeasti käännettyä lihasta kasvattavaksi anaboliseksi tilaksi. Treeninjälkeistä ateriaa ei kannata silti unohtaa.

palkkarit

Kovaa treenaava ja paljon kuluttava lihaskasvuun tähtäävä treenaaja tarvitsee melko paljon proteiinia päivässä. Usein käykin niin, että pelkästä ruuasta saatava proteiini ei riitä täyttämään kehon proteiinintarvetta ja takaamaan lihaksille rakennusainetta tasaisesti pitkin päivää. Laadukas proteiinilisä onkin erinomainen apu terveellisen ja monipuolisen ruokavalion rinnalle. Liiallisuuksiin ei kannata senkään kanssa mennä, yksi tai kaksi proteiinidrinkkiä päivässä riittää varmasti täydentämään ravinnosta saatavan proteiinin määrää.

protsku

Markkinoilla on paljon muitakin lisäravinteita, joista on paljonkin hyötyä treenitehojen parantamisessa ja kovista treeneistä palautumisessa ja sitä kautta kehittymisessä ja omien tavoitteiden saavuttamisessa. Itse käytän esimerkiksi treenitehoja nostamaan tehonlisääjiä ja treenilatureita ja treenin aikana aminohappolisää tai intratuotteita, joista saan lisää potkua treeniin ja kehitykseen. Kannattaa kuitenkin muistaa että lisäravinteet ovat nimensä mukaisesti treveellisen ja monipuolisen ruokavalion lisä eikä niillä kuulu korvata ruokailuja.

intrat

Neljä avainta kehitykseen -sarja on tarkoituksella lyhyt ja ytimekäs. Mikäli lisäravinteiden maailma kiinnostaa enemmän, kannattaa tutustua aiempiin lisäravinteiden laatua ja sen merkitystä käsitteleviin teksteihin TÄÄLLÄ ja TÄÄLLÄ

Metallisydän

2 vastausta artikkeliin “Neljä avainta kehitykseen – osa 3: Lisäravinteet”

  1. Alkaa vissiin juttujen aiheet loppuu kesken ku alkavaat samat aiheet pyörimää blogista toiseen 🙂

    • Katsos Keijo kun joillekin ihmisille pitää asiat sanoa kahteen kertaan.
      Katsos Keijo kun joillekin ihmisille pitää asiat sanoa kahteen kertaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta