Astetta haastavampi vatsatreeni

Monet eivät treenaa vatsaa lainkaan, useimmille vatsatreeniksi riittää muutama sarja jonkun muun treenin loppuun. Itselleni vatsatreeni on ollut aina saman arvoinen minkä tahansa muun treenin kanssa. Useita erilaisia vatsatreenejä on blogissakin esitelty, mutta tällä kertaa laitetaan haastavuuskerrointa pari pykälää korkeammalle.

Nyt jätetään kaikenmaailman rutistukset ja lankutukset Bodypumppaajille ja muille satujumppaajille. Tällä kertaa tehdään kolme haastavaa ja raskasta vatsalihasliikettä, joihin vain harva pystyy.

Aloitetaan Dragonflylla, jonka jo Sylvester Stallone teki aikoinaan tunnetuksi Rocky nelosessa.

Dragonfly abs

Tartutaan käsillä penkistä kiinni pään korkeudelta, jännitetään vartalo suoraksi ja lähdetään hitaasti nostamaan jäykkää pakettia pystysuoraan hartioiden varaan. Vaatii melkoisesti paukkuja vatsalihaksilta. Ja näitä tehdään luonnollisesti niin monta kuin pystytään.

Seuraavaksi tartutaan voimapyörään.

voimapyörä

Ja tällä kertaa pidetään ne jalat suorina! Jokainen pystyy tekemään kymmeniä tositoja polvet maassa, mutta nyt ei ollakaan siellä satujumpassa, nyt treenataan raskaasti ja kovaa. Jalat ja kädet suorina lähdetään laskeutumaan hitaasti alas ja ennen kuin napa koskettaa lattiaa, rutistetaan takaisin ylös. Juuri niin monta kertaa että lysähdetään alas. Siihen ei kuitenkaan lopeteta, vaan tehdään kiukulla ainakin kaksi toistoa lisää!

Viimeinen liike on lantion kierto roikkuen.

lantion kierto

Kiertoliikkeille on omia laitteitaan tai sitten niitä tehdään kahvakuulalla tai ilman. Nyt unohdetaan nuo nysväykset ja tartutaan kiinni leuanvetotankoon, nostetaan takapuoli samalle tasolle hartioiden kanssa ja jalat kohti kattoa. Siitä lähdetään kiertämään jalkoja puolelta toiselle. On muuten hieman tehokkaampaa kuin jonkun kahvakuulan heiluttelu.

Ei muuta kuin kokeilemaan! Montako toistoa irtoaa kussakin liikkeessä?!

Metallisydän

7 vastausta artikkeliin “Astetta haastavampi vatsatreeni”

  1. Joskus kun jalat vielä kipeytyi pahasti jalkatreeneistä luulin että se on tuskaisin tunne minkä treenillä saa aikaiseksi. Sitten tein vatsatreenin, siis tällaisen kunnollisen mihin pyhitin kokonaan oman treenikertansa enkä vain jonku muun treenin päätteeksi pari liikettä. Voi pojat sitä tunnetta ku et pysty edes sohvalla makaamaan ilman että itku meinaa tulla. Tyttöystävälle piti kans sanoa että älä kerro vitsejä koska nauraminen on tuskaista 😀

    • Kyllä, vatsalihakset kunnolla kipeytyneinä on yksi tuskallisimmista lihasryhmistä, niitä kun tarvii aika moneen askareeseen 🙂

  2. Montakos fitnessbloggari teki ite?? 😉 Ei kyllä irtoo kyseisiä liikkeitä yhtäkään mut kyllä joskus vielä! 😛

    • No eipä niitä kovin paljoa bloggari itekään tehtaile 😀

      Dragonfly onnistuu puhtaasti ehkä 5-8 kertaa riippuen päivästä, voimapyörä suorin jaloin onnistuu kahden toiston erissä, ei tosin sekään ihan aina, mutta noita puolelta toiselle kiertoja tulee kivemmin, 10-20.

  3. Aijjumaleisson kun näyttää tehokkaalta. Kävin eilen tempomassa sprinttejä ja paiskomassa kahvakuulaa rannalla, ja jo niistä meni nää laiminlyödyt vatsalihakset julmetun kipeiksi. Uskalla edes ajatella näitä siun liikkeitä. Päätyisin Pakkiksen salikomediaketjuun ja sairaalaan, tiijä sitten kumpi ois pahempi.

    • Ja on tehokasta, noiden jälkeen ei kyllä tee mieli nauraa tai tehdä oikein mitään muutakaan 😀 Tosin siihen riittää jo pelkästään tuo voimapyörä, sen jäljiltä mun vatsalihakset on aina ihan törkeen kipeet…

  4. Hehei, viimeinen liikehän on kuin sirkuksen trapetsilla tehtävä ”meat hook”. Pitääpä alkaa tekemään sitä siis myös salilla vaihtojen kera. 😀 Tämän liikkeen oppiminen vei siis tuhottomasti aikaa, mutta nykyään se menee tuosta vain, samoin hallitttu lasku alas. En ole testannut kuinka monta toistoa onnistuu putkeen, mutta veikkaisin että 5-10.. Eka on kanssa tuttu sirkukselta. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta