Neljä avainta kehitykseen – osa 2: Oikeanlainen ravinto

Saavuttaakseen kehitystä salilla, oli kyse sitten painon pudottamisesta, lihasmassan lisäämisestä tai penkkimaksimin kasvattamisesta, on tehtävä tiettyjä asioita oikein. Neljä avainta kehitykseen -sarjassa käyn läpi neljä tärkeintä asiaa kehityksen kannalta. Ensimmäinen osa käsitteli tuloksekasta treeniä ja tässä sarjan toisessa osassa aiheena on oikeanlainen ravinto.

11224825_10153232594183851_826788476064753957_n

Vaikka salin puolella tehtäisiin kaikki pilkuntarkasti oikein, jää toivottu kehitys varmasti pelkäksi haaveeksi jos suuhun tungetaan ihan mitä milloinkin. Valitettava tosiasia (ainakin kaikille herkkusuille) on, että mäkin hampurilaiset ja filmtownin irtokarkit ei kuulu terveelliseen ruokavalioon eikä niillä varmasti saada aikaan toivottua tulosta jos tavoitteena ei ole läskin kerryttäminen.

McDonald-Happy-Meal

Lihasmassaa kasvattavan on tärkeää pitää huolta siitä, että syö riittävästi ja oikeita raaka-aineita. Vaikka lihasmassaa kerätessä joskus voi sen bigmackinkin syödä, ei niillä sitä lihasta rakenneta, vaan puhtaalla ja terveellisellä ruualla.

Sanonta ”urhelilijalla on urheilijan ruuat” pitää valitettavasti paikkansa, vaikka sen juuri äsken itse keksinkin. Jos tarkoitus on treenata tavoitteellisesti ja tuloksekkaasti, ei siihen ruokavalioon silloin ikävä kyllä hampurilaiset ja karkkipussit sovi. Vielä tarkempaa homma on jos tarkoituksena on laihtua ja kiinteytyä. Sokerilla ei rakenneta tiukkaa pyllyä, se tehdään proteiinilla ja kyykyllä.

kyykky

Eri tavotteisiin päästään erilaisilla ruokavalioilla. Se, millainen ruokavalio sopii mihinkin tilanteeseen ja tavoitteeseen on melkolailla yksilöllistä. Yhteistä näillä kuitenkin on se, että ruokavalio kannattaa joka tapauksessa koostaa puhtaista ja terveellisistä raaka-aineista, pitää huolta riittävästä proteiinin saannista ja karsia turhat herkut pois.

Terveellisen ruokavalion avainasemassa on säännöllisyys. Ruokailujen välejä ei saa päästää venymään liian pitkiksi. Ja vielä kun lautaselta löytyy riittävästi lihaa, kalaa tai kanaa proteiinin lähteeksi, sopivasti hyvistä lähteistä, kuten riisistä tai pastasta saatavaa hiilihydraattia ja reilusti kasviksia, ollaan jo oikealla tiellä. Vielä kun välipaloiksi valitaan suklaapatukan sijaan vaikkapa rahka, kananmunaruisleipä tai terveellinen smoothie, alkaa ruokavalio olla aika hyvällä mallilla.

Metallisydän

7 vastausta artikkeliin “Neljä avainta kehitykseen – osa 2: Oikeanlainen ravinto”

  1. Moi vaain. Ihan ohi mennen että eihän sillä PALJOA ole väliä ainakaan kehonkoostumuksen kannalta jos esimerkiksi massa kaudella/ reverse dietatessa (luultavasti loppu päässä kyseisiä kausia ) vaikka ennen reeniä vetaa hiilarinsa esimerkiksi karkista. Kyllähä tätä näkee esimerkiksi wlogeissa kun äijät mussuttaa aakkosia pussillisen, tietysti voi olla että kehossa on muutakin kuin oma hormooni toiminta nopeuttamaan aineenvaihduntaa. Tietty eihän se ehkä terveellistä ole joka päivä suoda satoja grammoja hiilaria suoraan glukoosisiirapeista tms eikä esim jostain luonnonmukaisemmasta.
    Ei aina ole tietty edes dieettiläkään pakko syödä täysin puhtaasti mikäli vain pystytään pysymään sen ravintoaine määrän sisällä, mikä on jokaiselle päivälle suotu. Ainakin itselläni on toiminut myös dieetillä joustava syöminen; harvemmin kuin viikkossa edes tullut syötyä mitään epäterveellistä kuitenkaan 🙂 mutta postauksesi on kyllä täyttä asiaa olen itselläni huomannut sen koska ennen olin se samanlainen herkkusuu, josta tekstissäsi puhuitkin. Salilla kyllä kulki jne mutta ei ollut suoranaista päämäärää joko laihtua/kasvaa. Nyt olen saanut itsessäni sen motivaation aikaan että oli aika laihtua:)

    • Ihan kaikkea mitä wlogeissa näkee ei kannata kopioida omaan käyttöön 🙂 Kannattaa pitää mielessä että aika harva meistä elää muutenkaan samalla tavalla kuin wlogien kundit… Kokeile ensin vaikka syödä samat määrät kaloreita puhtaasta ruuasta kuin Wilenius ja mieti sen jälkeen vasta sitä aakkospussia 😉

      JA kyllä mä edelleen väitän että sillä on aikalailla merkitystä vedetäänkö ne päivän hiilarit riisistä vai karkista. Sillä on aika iso vaikutus moneen asiaan alkaen verensokerin heittelyistä ja energiamäärien jakautumisesta. Toki jokainen tekee miten tykkää, mutta itse en lähtisi ”if it fits your macros” ruokavaliolle…

  2. Nauroin ääneen tuolle sanonta-jutulle! Loistava 😀

    Mukava kun pidät blogijulkaisut suht lyhyinä ja napakoina, kirjoitustyylisi on myös mainio!

  3. Oon niin loman tarpeessa koska repesin ääneen ”Sanonta ”urhelilijalla on urheilijan ruuat” pitää valitettavasti paikkansa, vaikka sen juuri äsken itse keksinkin.” .. Eeh, väsynyttä meininkii. Ootkohan käynyt koskaan kehonkoostumusmittauksessa? Juttu siitä tai käynnistä olis kiva! VAi meneeköhän samaan kategoriaan kuin tasapainoranneke.. Sitäkin voisit kyllä testata. Ja antaa vinkkejä Selätin-jumppaan.

    • Oon käynyt pari muutaman kerran InBodyssa ja pari kertaa muussakin kehonkoostumusmittauksessa muutama vuosi sitten. Niistä löytyykin juttua jostain vanhojen tekstien syövereistä 🙂

      Voi helvetin tasapainoranneke ja selätin 😀 😀 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta