Roteiini? Eikö se oo jotain hormoonia! – Ennakkoluulot fitness-maailmassa

Fitness-maailma on tavallisen pulliaisen silmin katsottuna jotain ihan käsittämätöntä. Ähkitään salilla naama punaisena päivästä toiseen, syödään puolivuotta ihan helvetisti ja sitten punnitaan parsakaalia toinen puolivuotta, jotta voidaan lopulta nousta lavalle satojen ihmisten eteen melkein alasti. Ei ihme, että asiaan perehtymätön ei ymmärrä ihan kaikkia lajin hienouksia…

funny_bodybuilder_05

Varmasti jokainen tarkalla ruokavaliolla oleva ja omia eväitään mukana kuljetteleva on törmännyt tilanteeseen, jossa kylässä kahvipöydässä oltaessa paheksutaan sitä että ”Eikö tarjolla oleva pulla kelpaa?” Hyvät pullantuputtajamummot, kyse ei ole siitä, etteikö fitness-fanaatikkomme haluaisi syödä pullaa, vaan siitä että yksi pullansiivu saattaa ihan oikeasti ajaa koko dieetin perseelleen. Mutta odottakaahan sitä massakautta, johan kelpaa koko pitko!

pullapitko

Myös ne omat eväät saavat usein paheksuntaa osakseen. ”Eikö sille nyt kelpaa ihan tavallinen makaronilaatikko?” Ihan hyvää ja terveellistä ruokaa se on… No, tavallisessa makaronilaatikossa on ehkä 20% proteiinia, 10% rasvaa ja loput sitä ai niin ihanaa hiilaria. Ei, tavallinen makaronilaatikko ei ole fitness-dieetille sopivaa ruokaa eikä kyse taaskaan ole siitä etteikö kuola valuisi fitness-fanaatikkomme suusta jo pelkästä makaronilaatikon tuoksusta, vaan siitä, että lavalle ei päästä makaronilaatikolla vaan parsakaalilla.

parsakaali

No entäs ne lisäravinteet sitten? No nehän ne vasta ennakkoluuloja aiheuttavatkin. ”Roteiini, eikös se ole sitä douppinkia josta se Myllyläkin jäi kiinni?” No ei ole. Lisäravinteet on jauhoja (tai pillereitä, luoja paratkoon!) joilla täydennetään ruokavaliota. Ne on ihan sitä samaa ravintoa mitä saadaan esimerkiksi naudan lihasta, kanasta tai maitorahkasta, mutta tiivistetyssä muodossa. 120 kiloisen bodarin pitäisi syödä kokonainen lehmä tai noin miljoona kananmunaa päivässä saadakseen riittävästi proteiinia lihasmassansa ravinnoksi ja kasvuaineeksi. Ja voin vakuuttaa, että kukaan ei halua olla samassa huoneessa bodarin kanssa, joka on syönyt miljoona kananmunaa…

pieru

”No entäs minkä takia siellä salilla pitää käydä joka ikinen päivä? Eikö pari kertaa viikossa riitä?” Ei riitä, jos halutaan kasvattaa sitä lihasmassaa. Vesijuoksuun ehkä riittää pari kertaa viikossa, mutta tavoitteelliseen urheiluun ei. Harrastelija voi käydä salilla pari kertaa viikossa, mutta jos kehitystä haluaa saada aikaan, on salilla käytävä useammin. Sitäpaitsi, onhan se nyt jokapäiväinen fitness-selfie saatava otettua!

gymselfie

”No ainakin ne kaikki siellä salilla käyvät käyttää niitä hormooneja” No joo, aivan varmasti. Lähes joka kerta salilla käydessäni törmään pukukopissa johonkuhun joka juuri iskee hormoonipiikkiä hanuriinsa. Hei haloo! Vaikka maailman huipulla olleet hiihtäjät kärähtelee dopingista, ei se tarkoita että jokainen jolla on sukset jalassa käyttäisi dopingia. Sama koskee fitness-lajeja. Maailman huipulle tuskin on asiaa ilman lääkeaineita, mutta se ei tarkoita että ”meidän salin Jormakin käyttää kun sillä on niin iso hauis” Sitäpaitsi kehonrakennusta lukuunottamatta fitness-lajeissa on todella tarkka doping-testaus, juuri tuon ikävän leiman takia.

skiing

”Bodarit on kaikki tyhmiä ja fitness-pimut itseään täynnä” Ootas, nyt en ymmärtänyt… mutta kato kuinka nätin pyöreä mun pylly on!

Metallisydän

12 vastausta artikkeliin “Roteiini? Eikö se oo jotain hormoonia! – Ennakkoluulot fitness-maailmassa”

  1. Aaargh, vielä kun tän viestin sais oikeasti taottua ihmisten päähän!! En ole mikään fitness-pimu, mutta menossa keventelyvaihe, johon kuuluu luonnollisesti omat eväät.

    SIis hyvä luoja, kieltäydyin töissä PANNUKAKUSTA, niin kollegani joka tämän pannukakun oli väsännyt, valitti vielä päiviä tapahtuneen jälkeen musta kahvihuoneessa selän takana, kun en ollut ottanut hänen pannukakkuaan. Voi apua, en tiedä itkeäkö vai nauraa. 😀 Multa alkaa keinot loppumaan käsitellä näitä ihmisiä, aina pitää puolustella itseään, jos kuutena päivänä viikossa ei halua vetää pullaa ja kakkua, sitä kun on töissä tarjolla harva se päivä.

    Mulla on kyllä harvinaisen valaistunut lähipiiri, lisäravinteista en oo ikinä (ainakaan päin naamaa) saanut kuulla ihmetystä. :O

    • Haha, kuinkahan monesti olen selittänyt äidilleni, mitä heraproteiini on, mutta vieläkin tuntuu, että hän rinnastaa sen dopingiin 😀 Hän on kyllä ihan huvittava ennakkoluulojensa kanssa :’D Veljeni, joka asuu vielä kotona oli ostanut mansikkaheraa ja voi sitä äitin päivittelyn määrää sukulaisille kahvipöydässä hahahah. Lasi kevytmaitoa pitäs olla riittävästi roteiinia salin jälkeen 😉 Pitäsköhän äiskälle ostaa äitienpäivälahjaksi jotain aminohappoja villinnäköisessä purkissa? 😀

  2. Niin tuttua, varsinkin tuon roteiinin suhteen 😀 ”saat vielä sydänkohtauksen kun noita mömmöjä vedät joka päivä”- kaikella rakkaudella äiskää kohtaan XD

  3. Parhautta on kuitenkin kun naama punaisena pusket salilla ja joku salituttu tulee kysymään hiljaisella äänellä sarjojen välissä ”ooks jollain kuurilla” tai kysyy ”otaks jotain ”lisäravinteita”” hyvällä omatunnolla voit vastata, et kaikkee jännää mitä fitnesstukusta saa 😀

  4. Tämä on kyllä niin totta! 😀 Monet tutut ovat ihmetelleet että ”miten sinä jaksat aina olla salilla” tai ”miten jaksat kantaa ruokaa mukana”, mutta eipä sitä ite sillätavalla mietikkään kun tullut tapa. Myös nuo kaikki lisäravinteet aiheuttaa monille ihmetyksiä vaikka ovatkin nykyisin suhteellisen yleisiä.

  5. Mahtavia kommentteja, kiitos niistä ja niiden tuomista nauruista! 😀 Onneksi en ole yksin kohtaamassa ihmisten ennakkoluuloja ja asenteita 😀

  6. Itse en edes syö niin tarkasti ja makaronilaatikko kelpaa vallan mainiosti ruoaksi. Kuitenkin esim. se kasvisgratiini ei täytä edes minun vaatimuksiani mutta äidin on sitä vaikea ymmärtää. En halua olla epäkohtelias ja jättää ruokia syömättä mutta ne epäterveelliset ruoat joista en edes tykkää on mielestäni paljon fiksumpi korvata jollain ravinteikkaammalla vaihtoehdolla.
    Kiitos muuten sulle hyvästä blogista. Taidolla kirjoitat hauskoja tekstejä jotka ovat kuitenkin täynnä asiaa jos osaa vain niihin tarttua! 🙂

    • Kiitos kehuista 🙂 Kovasti yritän sitä asiapuolta naamioida huumorin ja höpöhöpön sekaan 🙂

    • Höpö höpöä, pelkkää propagandaa 😀 Pepsi Maxista en luovu!

  7. Nuista pullantuputtajamummoista on itsellä hyviä esimerkkejä kun hoitoalalla työskentelee. Yks kertakin oikeen pahana olivat kun en aamukahveja juodessa ottanut kakkua. Ja siis minä en todellakaan ees pidä mitään dieettejä, mutta mulle ei vaan yksinkertaisesti maistu tollanen makea kakku heti aamu 7:ltä. 😀 Aina kun on kieltäytyny jostain pullasta niin saa kuulla kommentteja siitä kuinka ”sillä on joku dieetti menossa kun se käy salillakin”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta