Kadonneiden vatsalihasten metsästys

Jostain ihmeellisestä syystä ennen niin mukavasti erottuneet vatsalihakseni ovat päässeet hautautumaan jonnekin syvälle vatsamakkaroiden alle. Kevät lähestyy eikä pömpöttävää vatsaa voi kohta enää peitellä väljillä huppareilla ja talvitakeilla. Nyt on aika kaivaa ne vatsapalikat esiin!

Tällä kertaa treenataan siis vatsaa ja kunnolla treenataankin. Yleensä aloitetaan suorilla vatsalihasliikkeillä, vaan tälläpä kertaa tehdäänkin ensin kiertoliikettä.

2015-02-23 14.01.58

Otetaan sopiva puoli-istuva jäkitysasento vatsalaudassa ja tartutaan kaksin käsin sopivankokoiseen kahvakuulaan, jota aletaan kiertää rauhallisesti puolelta toiselle pitäen koko ajan vatsalihakset jännityksessä.

Seuraavana liikkeenä on kaikille varmasti tuttu vatsarutistus vatsalaudalla. Harva vaan tekee sen oikein…

2015-02-23 14.02.49

Näitä perinteisiä vatsalihasliikkeitä pystyy varmasti jokainen tekemään kymmeniä. Kuitenkin uskallan väittää että kun liike kohdistetaan pelkästään vatsalihaksiin ja jätetään esimerkiksi lonkan koukistajat pois, kymmenisen toistoa riittää saamaan kunnon poltteen vatsalihaksiin. Tässäkin tärkeää on pitää vatsa koko ajan jännitettynä, ikään kuin vetää napaa selkärankaan ja samalla rutistaa vatsalihaksilla keho ylös. Liikerata ei ole huiman pitkä, vatsalihaksia ei päästetä lepäämään liikkeen ylä- eikä alapäässä, vaan jännitys säilyy koko sarjan ajan.

Seuraavaksi lähdetään tekemään jalkojen nostoja.

2015-02-23 14.03.29

jalkojen nostoja varten on erilaisia telineitäkin, mutta itse saan parhaan tuntuman roikkuessa. Riipunnasta lähdetään viemään varpaita kohti sormia, mahdollisimman ylös. Ei heilauttamalla, vaan vatsalihaksia jännittämällä. Raskasta mutta tehokasta.

Jatketaan rutistuksia vielä laitteella.

2015-02-23 14.04.47

Joissakin vatsarutistuslaitteissa liikerata on aivan paska. Tässä Davidin laitteessa liikerata on kuitenkin ainakin itselleni varsin sopiva. Teen usein vatsatreenin loppupuolella muutaman pidemmän sarjan rutistuksia tällä laitteella, niin tälläkin kertaa.

Ja sitten päästään siihen vatsatreenin loppuhuipennukseen, siihen liikkeeseen jolla reivitään vatsalihakset riekaleiksi, kipeytetään ne miltei kosketusaroiksi päiväkausiksi, vatsapyörään.

Suorilta jaloilta tehtynä aivan helvetin raskas liike. Kuten videosta näkyy, vatsalihakset olivat treenin tässä vaiheessa jo sen verran finaalissa, että polvet koskettavat lattiaa jokaisessa toistossa. Se, jos polvi hipaisee lattiaa ei kuitenkaan tarkoita että homma pitäisi lopettaa siihen ja lysähtää lattialle. Ei, vaan siitä jatketaan ja tehdään suunniteltu sarja pudottaen polvet kokonaan lattiaan kun tarve vaatii. Ja perkele että polttaa.

On ihme jos ei näillä eväillä ala vatsapalat kuoriutua näkyviin!

Metallisydän

6 vastausta artikkeliin “Kadonneiden vatsalihasten metsästys”

  1. Nyt on pakko kysyä kun meillä on samanlainen David c92 vatsalihaslaite salilla, itselläni tuntuu ottavan ko. laite etureisiin jopa enemmän kuin vatsalihaksiin – siis hyviä vinkkejä tämän eliminointiin?

    • Ensin kannattaa kokeilla laitteen eri asetuksia, lähinnä penkin korkeutta, ei siinä muita asetuksia taida ollakaan 😀 Mutta oikeastaan kyse on vaan liikkeen kohdistamisesta, mulla menee oikeastaan mikä tahansa liike vatsalihaksille, oon vuosia opetellu kohdistamaan liikkeen juuri sinne ja aktivoimaan vatsan lihakset. Tärkeää on että rutistat koko ajan vatsalla, et tee vaan liikettä, vaan treenaat niitä vatsalihaksia.

  2. Tämä ei nyt liity tähän, mutta pakko jakaa: kaivoin tossa vähän aikaa sitten esille sun jonkun täällä blogissa jaetun pakaratreenin, kokeilin sen maanantaina ja voi prkle kun istuminen sattuu vieläkin! Vaikka olen aina pitänyt itseäni suht harjaantuneena hanurin treenaajana, hehe. Ehdottomasti aion kokeilla sun muitakin treenejä, jos siis koskaan tästä tokenen ja uskallan riskeerata arkisen toimintakykyni muutamaksi päiväksi.. 😀

    Jos sulta löytyisi vielä jotain pistämättömiä kikkoja etureisien kuritukseen (muu kuin kyykky :D), olisin hyvin iloinen sellaisesta postauksesta 🙂

    • Kiitos palautteesta 🙂 Kannattaa toki testata muitakin treenejä 🙂 Uusia treenijuttuja tulee tasaisesti, hyvin sinne sopii mukaan etureisikikkojakin 🙂 Tänään itseasiassa juuri kuvasin tekemäni jalkatreenin jossa käytettiin neljää liikettä, kaksi etureidelle ja kaksi takareidelle. Toimi ainakin mulla hiton hyvin 🙂 Tulee blogiin jossakin lähitulevaisuudessa 🙂

  3. Mulla tuo sit-up penkki on pois suljettu, koskee polviin,nivusiin jne 😀 Crossissa ja karatessa telottu paikat valmiiksi mut kuulalla teen joskus eristettyjä vatsoja, muuten on koko ajan mukana mitä tekeekin

    • Sun pitääkin soveltaa telottujen paikkojen vuoksi treenejä. Tärkeintä on että oot löytänyt itselles sopivat liikkeet 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta