Haastattelussa ”Mr. Crossfit” Mikko Aronpää

Metallisydän on muutamaan kertaan kirjoituksissaan vinoillut Crossfitin harrastajille, heidän kippileuoilleen ja jopa luokitellut Crossfitin uudelleen keksityksi trendikkääksi kuntopiiriksi. Nyt on aika antaa puheenvuoro lajin mestarille, ”Mr. Crossfitille”, Mikko Aronpäälle. Haastoin Mikon kertomaan mitä tuo Crossfit ihan oikeasti on ja kuinka kovia jätkiä ne crossfittaajat todellisuudessa onkaan.

Mikko Aronpää

Terve Mikko, kerro kolmella sanalla kuka sinä olet.

Crossfit-urheilija/valmentaja

Olet yksi Suomen tunnetuimmista Crossfit-kilpailijoista, kansainvälistäkin menestystä on tullut roppakaupalla. Mistä lähti aikoinaan kiinnostus lajia kohtaan?

Monipuolisuus ja fysiikan tasapuolinen kehittäminen kiinnosti Crossfitissä. Ennen kuin aloitin Crossfitin treenasin muita urheilulajeja (yleisurheilu, jääkiekko, jalkapallo, murtomaahiihto) joten olen aina tykännyt monipuolisesta ja kovasta treenistä. Olen myös todella kilpailuhenkinen, joten Crossfit oli sopiva lajivalinta itselle.

Mikko Aronpää (2)

Crossfit on suhteellisen tuore laji. Mitä kaikkea muuta urheilua sinun taustaltasi löytyy ennen Crossfitia? Ei kai kuntopiiriä?

Yleisurheilua, jääkiekkoa, jalkapalloa, murtomaahiihtoa ihan pikkupojasta saakka. Viimeiset vajaa 6 vuotta olen treenannut pelkästään Crossfittiä. Noissa kaikissa lajeissa ollaan tehty off-seasonilla sekä voimatreeniä että lihaskuntotreeniä (kuntopiirityyppistä), joten tuo antoi hyvät lähtökohdat Crossfittiin. Varsinkin yleisurheilussa tehtiin paljon raskaita nostoja, joten punttien kanssa puuhastelu oli tuttua jo ennen kuin aloitin Crossfitin vuonna 2009.

Olet niittänyt menestystä paitsi kotimaan Crossfit-kisoissa, myös ulkomailla. Kuinka monta sinua kovakuntoisempaa kaveria löytyy maailmasta tällä hetkellä?

Tällä hetkellä on vaikea sanoa, sillä viimeksi olen kisannut maailman parhaita vastaan kesällä 2013 CrossFit Gameseissa. Silloin sijoitus oli 30. Crossfitissä löytyy muutamia kymmeniä kovempia kavereita tällä hetkellä maailmassa.

Mikko Aronpää (9)

Crossfitin liikkeet ja erityisesti niiden nimet ovat lajia harrastamattomalle täysin käsittämättömiä. Monissa paikoissa pitääkin käydä kurssi ennen kuin pääsee treenaamaan Crossfit-salille. Miksi tällainen salamyhkäisyys?

Aloituskurssilla opetetaan uusille harrastajille perusteet lajin harrastamiseen, että he pystyvät turvallisesti treenaamaan ohjatuilla tunneilla. Esimerkiksi painonnostotekniikat (tempaus/rinnalleveto) on sen verran teknisiä liikkeitä, että uusia harrastajia ei voi ottaa tunnille kylmiltään opettamatta perusteita tekniikasta. Aloituskurssilla ei opita maailman parhaaksi painonnostajaksi tai crossfittaajaksi tai voimistelijaksi, mutta ainakin perusteet liikkeistä ja terminologia tulevat tutuiksi ja tämä antaa hyvän pohjan oppia tekniikoita varsinaisilla tunneilla. Aloituskurssilla käydään myös läpi, miten Crossfit-tunnit käytännössä rakentuvat, jotta ihmiset tietävät miten tunnilla tulee toimia.

Hankalista lyhenteistä huolimatta laji on houkutellut pariinsa uskomattoman määrän harrastajia, mikä Crossfitissa on niin hienoa?

Ehdottomasti yhteisöllisyys ja monipuolisuus sekä itsensä jatkuva haastaminen. Treenit ovat vaihtelevia ja motivaatio on helppo säilyttää ja omaa kehitystä pystyy seuraamaan todella helposti. En ole missään muussa lajissa törmännyt siihen miten kaveria kannustetaan ja tsempataan kesken kisan tai treenin samalla lailla kuin crossfitissä.

Mikko Aronpää (1)

Olen kerran ollut ohjatulla Crossfit-tunnilla ja täytyy sanoa että ei se niin kovin hienoa ollut, tunnin puolessa välissä luulin kuolevani ja tunnin loppupuolella toivoin kuolevani jotta kidutus loppuisi. Minkälaisia ohjeita antaisit aloittelevalle Crossfittaajalle tai Crossfitista haaveilevalle?

Kannattaa aloittaa maltilla ja keskittyä tekniikoihin heti alusta alkaen. Tuolla voidaan välttää loukkaantumisia jatkossa. Kannattaa myös omaksua ajatusmalli, että Crossfit on muutakin kuin pelkät metcon-treenit kelloa vastaan ja maitohapoissa kieriskely. Voimaharjoittelu, taito/tekniikkaharjoittelu sekä liikkuvuustreeni kuuluvat aivan yhtä oleellisena osana Crossfittiin. Treeneistä ei kannata ottaa stressiä ja hauskuus täytyy pitää mukana. Muuten alkuinnostuksen jälkeen treeneistä tulee pakkopullaa, jos hommasta ei nauti. Kehityminen, muutokset kropassa ja parempi jaksaminen arkielämässä yleensä pitää motivaation hyvin yllä.

Mikko Aronpää (4)

Olet intohimoinen urheilija. Jos Crossfitia ei olisi koskaan keksittykään, minkä lajin huipulla Mikko Aronpää olisi?

Uskon että jääkiekossa olisin voinut päästä pitkälle, jos olisin jatkanut sitä aikoinaan.

Kuinka paljon sinä treenaat ja mitä kaikkea muuta treeneihisi kuuluu boxihyppyjen ja leuanvetojen lisäksi?

Tällä hetkellä treenaan noin 3 tuntia päivässä, 5-6 päivänä viikossa. Teen joko 2 lyhyttä treeniä tai yhden parin-kolmen tunnin setin riippuen aikatauluista. Treeniohjelmaan kuuluu maksimivoimaharjoittelua, intervalleja, voimisteluliikkeitä, liikkuvuustreeniä (putkirullaus, venyttely yms.) sekä syketreenejä eli metconeita.

Sinun ennätystuloksistasi liikkuu paljon huhuja. Olen kuullut sinun juosseen cooperin alle 12 minuuttiin ja vetäneen maasta kivitalon verran. Raota hieman mystisyyden harsoa ja kerro joitakin todellisia ennätystuloksiasi.

Cooperissa 3300m, Maastaveto 230kg, Rinnalleveto 161kg, Tempaus 125kg, Takakyykky 206kg, etukyykky 180kg, penkkipunnerrus 150kg, kippileuka 52 toistoa.

Mikko Aronpää 2

Entä mitä Mikko Aronpää syö, onko huippucrossfittaajan ruokavalio aina askeettisen tiukka vai syötkö joskus vapaammin?

Pyrin syömään monipuolisesti, mutta en noudata esim. Paleo tai zone ruokavaliota. Riittävästi, proteiinia ja hiilihydraattia varsinkin treenin ympärillä. Viime kuukaudet kokeilussa on ollut makrojen laskeminen (IIFYM, if it fits your macros) ja tuo on ollut ihan mielenkiintoinen kokeilu. Herkkujakin voi siis syödä kohtuudella eikä ruokavalio ole kovin askeettinen.

Kerro jokin asia Mikko Aronpäästä jota suuri yleisö ei vielä tiedä.

Lapsena kävin 9 vuotta pianotunneilla ja osaan soittaa pianoa edelleenkin.

Jos haaksirikkoutuisit autiolle saarelle, ottaisitko mukaasi viidakkoveitsen, kahvakuulan vai Johanna Tukiaisen? Perustele valintasi.

Viidakkoveitsen, koska sillä voisin rakentaa lautan ja purjehtia takaisin mantereelle.

Mikko Aronpää (6)

Olen ivaillut crossfittaajien kustannuksella, nyt saat sivaltaa takaisin. Millainen on stereotyyppinen bodari Crossfittaajan mielestä?

Onko tähän pakko vastata? No sanotaan, että GASPin takki ja tupperware-astiat sekä vyölaukku (ainakin entisaikojen bodareilla).

Viimeinen kysymys. Kumpi on kovempi jätkä, Mikko Aronpää vai Chuck Norris?

Pakko olla sen verran miehessä itseluottamusta, että sanon Mikko Aronpää.

Mikko Aronpää (3)

Kiitos haastattelusta Mikko! Millaisia terveisiä haluat lähettää Metallisydämen blogin lukijoille?

Kovia treenejä kaikille ja hyvää alkavaa kevättä sinne Suomeen. Olipa laji mikä hyvänsä, niin kannattaa treenata kovaa, järkevästi ja tavoitteellisesti ja nauttia samalla tekemisestä.

.

(Kuvat Mikon omalta Facebook-sivulta)

Metallisydän

9 vastausta artikkeliin “Haastattelussa ”Mr. Crossfit” Mikko Aronpää”

  1. Kiitos tästä, tää oli kiva! Olen joskus nähnyt herran tositoimissa Karjalan Kovin -kisoissa lappeessa, muutama vuosi takaperin!

  2. Kiitos tästä, olipa kiva huomata, että crossfittaajatkin mahtuu sun blogiin 😉 Hyvin tehty haastattelu!

    • Tottakai mahtuu 🙂 Kukas seuraavaksi? 😉

  3. Jes, hyvä haastattelu! Repesin täysin tuolle Mitä ottaisit mukaasi autiolle saarelle-kysymykselle 😀 Ottaisko joku muka Tuksun sinne mukaan!?

    En muuten nähnyt missään kiitosta mun suuntaan haastatteluvinkin osalta. Varmaan unohtu johonkin? 😀

    • Tuksu oli vaan yksi vaihtoehto muiden mukana 😀

      Ja hei, tottakai yritin kerätä kaiken kunnian ite 😉 Kiitos kuitenkin vinkistä 😉

  4. Nämä on kovia immeisiä, kattellut kisoja netistä aina välillä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta