Fitness-ruoka – onko sen pakko olla väritöntä ja mautonta?

Stereotypia, jota olen itsekin blogissani pilke silmäkulmassa ruokkinut, on että fitness-ruoka on tylsää, mautonta ja koostuu pääosin parsakaalista ja kanasta. Bodaripiireissä on kovan jätkän merkki kun vetelee eväskipollisen kylmää riisiä ja kanaa alas kyökkimättä, sellaista ruokailua kanssabodarit katselevat murahdellen ja hyväksyvästi nyökytellen. Jos joku erehtyy lisäämään annokseensa edes mausteita, menee maine välittömästi. Vain nyhveröt käyttävät mausteita. Mutta entä jos katu-uskottavuus ei kiinnosta? Olisiko fitness-ruuasta mahdollista tehdä maistuvaa ja houkuttelevan näköistä säilyttäen silti sen terveellisyyden ja hyvät ravintoarvot?

Riisiä ja jauhelihaa… ehkä hieman tylsä ja luotaan työntävä annos…

Kieltämättä omatkin ruoka-annokseni muistuttavat useimmiten edellä olevaa, riisiä ja jauhelihaa sotkettuna keskenään, hiukan raejuustoa tai keitettyä kananmunaa lisukkeeksi ja hyvänä päivänä hiukan jotain salaattia, jos jaksaa pilkkoa. Tällöin ruokailu muistuttaa hyvin paljon tankkaamista, ruuasta ei juuri nauti, sillä täytetään energiavarastot ja annetaan keholle rakennusaineita. That’s it.

Luovuudella ja pienellä vaivalla on kuitenkin mahdollista rakentaa annoksista houkuttelevan näköisiä ja maukkaita, silloin ruokailukin saa ihan uuden ulottuvuuden, jopa terveellisestä fitness-ruuasta voi nauttia! Vai mitä sanotte seuraavista annoksista? Näyttääkö houkuttelevilta?

Kanaa ja vihanneksia (kuvasta kiitos Maijulle!)
Kanaa vihannespedillä (kuvasta kiitos Maijulle!)
Kanttarellikastike (Kuvasta kiitos Maijulle!)
kinkku-raejuustomunakas (kuvasta kiitos Maijulle!)
Lohi-kananmunasalaatti (kuvasta kiitos Maijulle!)
Lohisalaatti (kuvasta kiitos Maijulle!)
Pihvi ja kermaperunat (kuvasta kiitos Maijulle!)

Ravintoarvot edellä olevissa annoksissa ovat erittäin hyvät ja maku aivan toista kuin riisi-jauhelihamössössä. Mutta eihän nuo ole läheskään yhtä fitness-uskottavia. Onneksi asian voi korjata äärimmäisen fitness-uskottavalla superfood-jälkkärillä.

Mansikka- Gojimarja- Chian siemen- raakakaakao- kookosrasva- baanaanismoothie

Olet mitä syöt – Mikset siis olisi houkutteleva ja maukas tylsän ja mauttoman sijaan?

Metallisydän

19 vastausta artikkeliin “Fitness-ruoka – onko sen pakko olla väritöntä ja mautonta?”

  1. Tutun näköisiä annoksia oli alussa 🙂 Itse olen alkanut enemmän käyttämään nykyään broilerin jauhelihaa / kananpojan jauhelihaa, lidlistä ainakin täältä päin löytyy halvalla 🙂 Katselin tuossa youtubesta uusimman videosi, ja ajattelin heittää ilmoille pienen postaus / video idean. Eli ainakaan videona ei löydy mitään pohkeisiin liittyvää ? Miten olisi joku kolmen liikkeen pohje treeni / vastaava ?

  2. 😀 mun ruoka näyttää useimmiten just tolta riisiannokselta! Muutenkin saa viettää turhan paljon aikaa keittiössä kokkaillessa eväitä, niin ei jaksa niistä kovin kummoisia tehdä. Mausteita kyllä lisään, mutta kun on kova nälkä maistuu tuokin ruoka hyvälle. Eilen vedin just autossa kylmiä ranskalaisia (huom! Itse tehtyjä, ei rasvaa!) ja kanan rintaa autossa, nam :).

    • Joo kyllä se mullakin useimmiten tolta ekalta annokselta näyttää, mutt ajoskus kun on aikaa (ja jaksaa panostaa) niin ihan hyvin voi tehdä hiukan herkullisempia ja houkuttelevamman näköisiäkin annoksia 🙂

  3. Ymmärrän jollain tasolla sen ulkopuolisten ällötyksen kun vetelee ruokaa kylmänä purkista, mutta en sano tätä fitness-uskottavuuden vuoksi vaan tykkään itse ihan oikeasti ruoista kun ne on kylmiä! Jotenkin tulee ne maut esiin ihan eri tavalla. Tietty kun on kylmä ja talvi niin maistuu lämpimät, mutta melkeempä jos saisin valita niin vetelisin vaan keitot lämpiminä… Ja tietty äidin sämpylät. 😉

    • Kyllä mäkin olen riisiä ja jauhelihaa vedellyt kylmänä purkista useita kertoja, mutta täytyy kyllä sanoa että mieluummin lämmitän ne jos vaan mahdollista 🙂

  4. Kuinka useasti syöt jauhelihaa, ja mitä mieltä olet voiko esimerkiksi naudanjauhelihaa, jossa rasvaa 10 % syödä päivittäin n. 100 g ? Onko tämä huono rasvanlähde jos syö noin usein.

    • Mä syön jauhelihaa päivittäin, joinakin päivinä melkein puoli kiloa. Eipä tuo liian iso määrä rasvaa ole, vaikka kovaa rasvaa onkin. Mun jauhelihassa ei tosin ole rasvaa kuin n. 5%

    • Ei kaupassa myydäkään 🙂 Itse haen jauhelihani suoraan tilateurastamolta, on aika laadukasta tavaraa ja maksaa murto-osan siitä mitä edes lähelle vastaava kaupassa…

  5. On kyllä herkullisen näköisiä annoksia! Itsekin syyllistyn valitettavan usein niihin köyhiin ja värittömiin annoksiin, mutta välillä jaksaa panostaa ja tehdä värikkään salaatin siihen kaveriksi. Kummasti se lautanen piristyy samantien.. 😉

    Kokosin itseasiassa juuri eilen postaukseen KAIKKI ruokakuvat, mitkä löytyivät puhelimestani viimeisen puolen vuoden ajalta! 😀 Olihan siinä sapuskaa kerrakseen ja aika usein kuvattavaksi pääsivät juuri ne kauniit annokset tylsän riisi+kana-annoksen sijaan. 😉

    Mun ruokakuvat voi käydä kurkkaamassa täältä: http://pudotus.blogspot.fi 🙂

    • Herkullisen näkösiä annoksia sulla, nälkä tuli! 😀

  6. Lasketko yksittäisten annosten ja/ tai päivän makroja ja energiamääriä? Ja jos lasket ni kuinka tarkasti? Ja kuinka paljon tollanen raavas treenaava mues syö päivässä?

    • Tällä hetkellä en laske, ainakaan tietoisesti 🙂 Ei tarvitse sillä tiedän suhteellisen tarkkaan minkä verran missäkin annoksessa on makroja, sen verran samoja annoksia tulee syötyä vuodesta toiseen 🙂 Toki nyt tulee herkuteltuakin, jopa liikaakin, joten kaikkien annosten kalorimääriä en edes haluaisi tietää 😉

      Kun tästä kohta alan hiukan pudottaa painoa, laskeskelen taas hiukan tarkemmin syömisiäni 🙂

  7. Mulle on ruuassa tärkeää suutuntuma enemmän kuin makujen rikkaus tai ulkonäkö. En toki pistä pahakseni jos eteeni tuodaan aseteltu annos, mutta itse en useinkaan panosta esillepanoon.
    Smoothie on smoothie, mun suuhuni se on yleensä kylmää ja juoksevaa. Se on pakko juoda eikä sitä voi millään pureskella, eli ei lempparia vaikka maistuisi miltä.
    Kana on kanaa oli se missä muodossa tahansa ja syön sitä sen vuoksi ettei omatunto anna periksi syödä aina jauhelihaa 🙂 Ja jollei kana ole ravintolassa hukutettu majoneeseihin ja sooseihin niin otan mieluummin jonkun toisen annoksen.

    Hyvin maustettu riisi ja jauheliha sitä vastoin on mielestäni ihan mainiota syötävää. Uppoaa hyvin mutta ei ole juotavaa (pelottavaa jos olisi). Lisäksi kaiken vihreän voi helposti sotkea sen mössön sekaan ettei se tipahtele haarukasta 🙂

    Mä olen karu emäntä syömisissäni enkä koskaan voisi kuvitella järjestäväni mitään kimppaillallista. Enkä tykkää Kari Aihisesta joka aina hokee että ruoka ei saa olla totisen näköistä, miksei muka? 😀

    • Hah! Kyllä mullakin ruoka on arkisin arkisen näköistäkin, viikonloppuisin tai muuten kun on aikaa voi siihen hiukan panostaakin 🙂

      Kannattaa muuten testata heittää valmiin smoothien päälle/sekaan vielä raakakaakaonibsejä, tuntuu kivalta suussa ja tekee smoothiesta enemmän syötävää 🙂

  8. Hyvä ruoka parempi mieli 😀
    Eilen oli reenin jälkeinen ruoka, hernekeitto purkki, sekaan puolikas purkki säilyke hirvee ja pari ruisleipää voilla,kermaisella juustolla ja koskenlaskijaa nam
    Aika useesti mullakin vaan jauhelihaa ja riisiä ja smoothie jossa piimää ja hedelmiä
    jauheliha ollut nyt halpaa supermarketeissa, 4 euroo 2 rasiaa, no on nauta-sikaa mut kun ei dietillä olla niin haitanneeko tuo

    • Noniin, siinä on kyllä palkkariruoka kohdallaan 😀

      Joo ei kai sillä niin väliä ole millasta jauhelihaa vedellään kun ei kaloreita laskeskella 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 1
Tykkää jutusta