Uusi liike olkapäille – Khomjaa-punnerrus

Vaikka tässä onkin tullut treenattua vuosia jos ei jopa vuosikymmeniä, tulee aina silloin tällöin vastaan uusia liikkeitä, tai ainakin suoritustapoja. Niin tälläkin kertaa.

Olimme treenaamassa ystäväni Tomin kanssa ja Tomi esitteli minulle tämän uuden tavan tehdä pystypunnerrusta. Monille lukijoista tämä on varmasti ihan tuttu liike ja varmasti moni tietää liikkeen oikean nimenkin, mutta itse ristin tämän tavan tehdä pystypunnerrusta Khomjaa-punnerrukseksi.

Vaikka omat treenini ovatkin melkolailla vaihtelevia niin liikkeiden, sarjamäärien kuin toistomäärienkin osalta, on uudet liikkeet aina tervetulleita liikevalikoimaan. Liian harvoin tulee etsiskeltyä uusia liikkeitä tai suoritustapoja, vaan helposti käytössä kiertävät vaan ne tutut ja turvalliset liikkeet. Siksi lähdinkin innolla kokeilemaan Tomin khomjaa-punnerrusta.

khomjaa 1

Liike tehdään Kyykkyhäkissä ja tanko lepää varmistusraudoilla. Asetetaan säädettävä vinopenkki lievään vinouteen, mutta ei istuta sille, vaan otetaan lievä haara-asento ja nojataan penkin selkänojaan. Tässä lievässä takaviistossa asennossa tartutaan tankoon ja työnnetään se ylös leukaa viistäen. Kun tanko on saatu lähes suorille käsille (kyynerpäitä ei työnnetä lukkoon asti), lähdetään laskemaan tankoa takaisin kohti rintaa. Tankoa ei päästetä kolahtamaan kannakkeisiin, mutta lasketaan sen verran alas, että se hipaisee rintakehää. Liike tehdään hitaasti ja hallitusti, ei hötkyillen.

Khomjaa

Tuntuma olkapäissä oli ainakin itselläni hyvä, eivätkä herkästi kipeytyvät olkaniveleni ärsyyntyneet tästä uudesta liikkeestä ollenkaan. Khomjaa-punnerrus on mielenkiintoinen, hieman erilainen liike, jota suosittelen lämpimästi kokeilemaan!

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta