Mahtavat viimeistelyliikkeet rinnalle ja olkapäille

Tiedättehän sen tunteen kun treeni on tehty ja treenattava lihas on puutunut, pumpissa ja loppuun rääkättynä, mutta vielä tekisi mieli tehdä jotain, jotain extraa…  Tässä aikamoisen toimivat extrasetit rinnalle ja olkapäille juuri noihin tilanteisiin.

20141109_122401

Ensimmäisenä rinta ja sille systeemi jota kutsutaan ”kaksykköseksi”. Kyseinen systeemi on ihan tuttu juttu useimmille treenaajille. Sitä voi käyttää useissa muissakin liikkeissä kuten esimerkiksi Hack:ssa etureisille tai vaikkava tangolla tehtävässä hauiskäännössä. Tällä kertaa teemme kuitenkin ”kaksykkösen” rintalihakselle.

Tavoite on siis tehdä 21 toistoa, joista osa puolitettuina liikkeinä. Ensimmäiset 7 toistoa tehdään liikkeen alkupuoliskoa, lasketaan tankoa ylä-asennosta vain puoleen väliin. Seuraavat 7 toistoa tehdään liikkeen jälkimmäistä puoliskoa, eli ala-asennosta puoleen väliin. Viimeiset 7 toistoa tehdään liikettä koko liikematkalta. Kun takana on jo normaali treeni punnerrus- ja rutistusliikkeineen ja mahdollisine erikoistekniikoineenkin, ei tankoon tarvitse kovin suurta painomäärää laittaa.

Sopivalla painomäärällä tehtynä polte rintalihaksessa setin jälkeen on melkoinen.

 

Olkapäiden vuoro. Ensin tehdään siis ihan normaali treeni olkapäille kaikkine punnerrusliikkeineen ja vipareineen, mitä nyt kenelläkin liikevalikoimassa on, yhtään ei himmailla, yhtään ei jätetä toistoja varastoon vaan treeni tehdään kuten normaalistikin, mutta treenin loppuun tehdäänkin vielä yksi extrasetti.

nih

Setti on kaksijakoinen, jonka ensimmäinen osa tehdään vipuvarsilaitteessa. Ladataan laitteeseen suhteellisen pienet painot, onhan olkapäät jo melkein lopussa ja isompien painojen liikuttelu miltei mahdotonta. Näillä painoilla aletaan tehdä pystypunnerruksia laskien painot ala-asennossa aina kannakkeilleen pieneksi hetkeksi. Siitä ne lähdetään aina uudelleen nostamaan ylös, ihan niin kauan kuin painot liikkuvat.

Sen jälkeen tartutaan pieniin käsipainoihin ja aloitetaan setin toinen vaihe ilman sen kummempaa taukoa. Lähdetään nostamaan kädet sivuille vaakatasoon, lasketaan alas ja viedään kädet suoriksi eteen. Siis vipunostoja sivuille ja eteen vuorotellen liikettä pysäyttämättä. Taas liike jatkuu kunnes painot eivät enää nouse.

Tämän jälkeen voidaan sitten suunnata sinne pukukoppiin ja suihkuun. Hiusten peseminen tosin saattaa jäädä toiseen kertaan…

 

Loppuun vielä muutama sananen kompressiopaidoista joita olen nyt jonkin aikaa käyttänyt treeneissäni. Täytyy suoraan sanoa että olin hieman epäileväinen kompressiopaitojen hyödyistä, mutta nyt jonkin aikaa niitä käyttäneenä olen huomannut yhden selkeän hyödyn. Kipuilevat olkapääni ja kyynerpääni ovat voineet huomattavasti paremmin. En ole esimerkiksi tarvinnut kyynerpäätukia kertaakaan kompressiopaitoja käyttäessäni ja olkapääni ovat voineet paremmin kuin pitkiin aikoihin vaikka isompiakin painoja olen liikutellut.

Jos siis omat olkapääsi tai kyynerpääsi vihoittelevat, suosittelen lämpimästi kokeilemaan! Lisäetuna tunnet itsesi aivan supersankariksi kompressiopaidassa!

20140923_105838

Tyylikkäitä ja laadukkaita kompressiopaitoja löytyy osoitteesta www.fixgear.fi

Metallisydän

2 vastausta artikkeliin “Mahtavat viimeistelyliikkeet rinnalle ja olkapäille”

  1. Millä tavalla näissä sun vinkkijuttuissa on huomioitu, onko tekijä nainen vai mies? Vai onko sillä edes väliä? nimim. tyhmä kysymys

    • Kyllä mä koen että vinkit sopii niin miehille kuin naisillekin yhtä hyvin, kyllä se lihas vastaa treeniin aikalailla samalla tavalla sukupuolesta riippumatta. Toki tiedostan että pepputreenien kohderyhmä on ehkä enemmän naisista koostuva kuin esimerkiksi rinta-hauistreenin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta