Ykkönen on ykkönen

Olen tajunnut jo vuosikausia sitten että minä en ole kovin vahva eikä minusta sellaista tulekaan, ainakaan pelkällä kaurapuurolla. Vaikka olen tämän tiedon hyväksynyt ja jätän suosiolla isojen painojen liikuttelun muille, itseäni vahvemmille karjuille, tulee silti aina silloin tällöin tarve kokeilla niitä äärisuorituksia, ykkösiä. Niin tälläkin kertaa.

20141106_142733

Parhaita ”ykkös-liikkeitä” ovat tietysti raskaat perusliikkeet, joten tälläkin kerralla lähdin kokeilemaan ensimmäiseksi maastavetoa. Maastavedossa olen kiivennyt ns. perse edellä puuhun tekemällä ensin muutaman vuoden maastavedon aina korokkeelta. Vasta pari vuotta sitten aloin tehdä maastavetoa ihan maasta asti ja tuolloin jouduin luonnollisesti aloittamaan koko homman aikalailla alusta. Pienistä painoista siis lähdettiin ja pikkuhiljaa nostin käytettävää painomäärää kunnes päästiin samoihin ja lopulta korokkeilta vetämieni painomäärien ohi. Edelleenkään mavessa ei valtavat painomäärät liiku, mutta sen verran kuitenkin että se tuntuu mukavan brutaalilta. Tälläkin kerralla jäi (edellä olevassa kuvassa oleva) ennätysrauta nousematta ja oli tyytyminen suhteellisen kevyeen ykköseen.

Seuraavana oli vuorossa kyykky-ykkönen. Kyykyn suhteen on hieman sama homma kuin mavessa, alkuaikoina tein täysin vajaita kyykkyjä ja koko homma oli aloitettava melkein alusta kun pyllistelyt saivat riittää ja päätin alkaa kyykätä ihan oikeasti, alhaalta asti. Kyykky on edelleen suhteellisen heikko liike, mutta pääasia että hyvältä tuntuu.

Kolmantena ykkösenä päätin tällä kertaa kokeilla etukyykkyä. Etukyykyssä ei luonnollisesti pysty yhtä suuria painomääriä liikuttelemaan kuin takakyykyssä. Reisissä ehkä paukkuja riittäisi vielä hiukan isompiin painoihin, mutta jotta paketti pysyy selän puolesta kasassa, on tyydyttävä tähän.

Vaikka missään liikeistä ei ennätyspainot tällä kertaa liikkuneetkaan, olen ihan tyytyväinen. Treeni tuntui hyvältä ja meni perille, se on pääasia. Nyt voi taas rauhassa pumppailla pidempiä sarjoja : )

Metallisydän

14 vastausta artikkeliin “Ykkönen on ykkönen”

  1. Terve! Kuinkas paljon painat? Minä verran oli painoa, missäkin liikkeessä? 🙂

    • Oma paino tällä hetkellä siinä hiukan päälle 100 kiloa, liikkeissä sille sopivasti 😉

  2. Ois kyl uber mahtava blogipostaus/ postaus-saaga missä metallisydän liittyisi paikalliseen ipf voimanostoseuraan, kirjottaisi antidopingsopimuksen ja kävisi kisaamassa jossain pikkukisassa huvin vuoksi 🙂 olisi todella mielenkiintonen… kertosit prosessin (yksinkertaisen sellaisen) ja ottaisit sitten kunnon kuvakollaasin matkasta. Samaan kokonaisuuten vaikka suomen lanye nortonin, markku tikan haastattelu/konsultaatio, miten kannattaisi edetä.

    ideoita ideoita

    • Se olis kyllä siisti projekti, muta lopputulos hyvin toden näköisesti aika nöyryyttävä 😉 Mutta ihan mahtava idea kyllä 🙂

    • Olkapäät ei kestä penkkiä, vinopenkistä vastaava yritys löytyy kylä 🙂

  3. Viihdyttävä blogi ja kiitos siitä. Yhtä asiaa kuitenkin pakko ihmetellä. Miksi käytät näissä maksimipostauksissa (myös siinä vinopenkissä) jotain egopainoja niiden tavallisten kakskymppisten sijasta? Mikset vastaa kun kysytään minkä verran rautaa on tangossa?

    Mun mielestä vähän outoa tehdä postaus maksimien kokeilusta jos ei sitten kuitenkaan halua kertoa, paljonko ne testatut maksimit on 🙂 sehän se lukijaa kiinnostaisi. Tsemppiä silti jatkoon!

    • Meidän salilla kakskymppiset kiekot on juuri tuollaisia kuin noissa tangoissa. Ei meillä ole sellasia sinisiä paksuja kiekkoja vaan kaikki on tollasia mustia ohkasia, niin 15, 20 kuin 25 kilonkin kiekot. Kympit ja vitoset on pienempiä. Mun mielestä egopainoja on ennemminkin ne joiltakin saleilta löytyvät 20cm paksut kympin kiekot…

      En ole koskaan blogissa kertonut ennätyspainojani missään liikkeessä, en ole kokenut siihen tarvetta. Niissä kun ei mitään ylpeiltävää ole mutta ei niitä kai hirveästi hävetäkään tarvitse. Eri asia ehkä olisi jos päätavoite treenaamisessani olisi noissa ennätystuloksissa. Nyt kun ne ovat sinänsä vain sivuseikka, en koe tarvetta tulosten huutelemiselle.

      Tule ihmeessä joskus treenaamaan yhteistreeni niin selviää käytettävien painomäärien lisäksi myös tekniikat joilla on omasta mielestäni se suurempi merkitys 🙂

  4. Taitaapi olla 230kg mavessa,kyykyistä paha sanoa mitään.. Tosiaan hieman ihmetyttää ettei kiloja ”kehtaa” kertoa vaikka videota kuitenkin kehtaa laitella ja suoritustekniikathan näkee hyvin jo videolta niin eipä niitten takia tarvii minnekkään ajella 🙂

    • Ehkä se salaperäisyyden harso onkin se juttu 😉

      Lähinnä ajatus on siinä että mun treeneissä nää ykköset on aika harvinaisia ja sinänsä merkityksettömiä. Normitreeni on sitä tuntumalla tehtävää treeniä pidemmillä sarjoilla 🙂

  5. Huh, luin sun koko blogin alusta loppuun! Tosi paljon vinkkejä omaan treenaamiseen, kiitos siitä 🙂 Etenkin lisäravinteista on ollu paljon juttua ja itsekin menin tilaamaan tuota mannisen anabolic overdrivea, ihan sairaan hyvänmakuista omnom. Kiitos tästä blogista, seuraan jatkossakin! Ihan lopusta löytyi ihania koirakuviakin kidasta<3

    • No huh huh! Aika urakan oot läpikäynyt, yhteensä noin 900 julkaistua tekstiä 🙂 On siinä ollut lukemista 🙂 AOD2 on kyllä huippupalkkari, oon käyttänyt sitä jo monta vuotta 🙂

      Seuraa ihmeessä jatkossakin 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta