Leuanveto ja sen eri variaatiot

Kesällä järjestettiin leuanvedon SM-kisat, jotka ylittivät ensimmäistä kertaa uutiskynnyksen. Luonnollisestikaan kyse ei ollut siitä että itse tapahtumasta olisi uutisoitu, vaan kohusta joka nousi siitä että kuntopiiriläiset, ei kun siis crossfittaajat yrittivät tulla voittamaan leuanvetäjien kisat omilla heilauttamalla tehtävillä kippileuanvedoilla… Siitähän se sota syttyi. ”Oikeat” leuanvetäjät mollasivat raukkoja crossfittaajia ja väittivät kippileuanvedon olevan huijaamista. Hankalaahan se onkin määritellä mikä on oikea tapa vetää leukaa, itsekin teen milloin minkäkinlaista variaatiota leuanvedosta…

Yksinkertaistettunahan leuanvedossa on kyse siitä että roikutaan tangosta ja vedetän leuka sinne tangon yläpuolelle. Siitä voidaan sitten olla montaa mieltä pitääkö se leuka tosiaan vetää sinne vai voiko liikkeen tehdä heilauttamalla? Miten paljon saa jaloilla sätkiä tai pitääkö liike pysäyttää jossain vaiheessa.

Koska kyseessä on wannabe-kehonrakennus/fitness-blogi eikä toiminnallisen harjoittelun crossfit-blogi, tarkastellaan leuanvetoa lähinnä niiden lajien näkökulmasta.

20140410_095931

Suosituin ja perinteisin tapa vetää leukoja on varmasti kapeahkolla vastaotteella. Itsekin pidän siitä ja teenkin sitä usein lisäpainoja käyttäen. Liike kohdistuu hyvin leveisiin selkälihaksiin mutta vastaotteella tehtynä liike rasittaa jonkin verran myös hauiksia.

Lähes yhtä suosittu variaatio on vetää leukoja myötäotteella jolla saa hyvin minimoitua hauisten osallistumisen suoritukseen. Hieman raskaampi, mutta erittäin tehokas liike.

Sitten löytyy erilaisia hieman erikoisempia variaatioita, kuten kulmasoutuleuanvedoksi nimeämäni liike jossa tanko vedetään enemmänkin rintaan.


Toinen mielenkiintoinen liike on lapiokahvalla tekemäni ”karusellileuanveto”


Leuanvetoon voi toki yhdistää myös erikoistekniikoita kuten pudotussarjoja tai vaikkapa tehdä negatiivisia toistoja. Itse teen silloin tällöin selkätreenin loppuun sarjan tai kaksi negatiivisia toistoja, joissa nousen yläasentoon tukea apuna käyttäen ja sitten lasken itseni alas jarrutellen.


Tai sitten hommaan voi yhdistää vaikka staattista vatsalihastreeniä ja pitää jalat vaakatasossa leukoja vetäessään…

20130517_091346

Niin ja sitten on tietysti vielä ne kuntopiiriläisten, eikun siis crossfittaajien kehittämät kippileuanvedot… Mutta onko se kippileuanveto oikeaa leuanvetoa? Entä voisiko tuota kippitekniikkaa soveltaa muihinkin treeniliikkeisiin?

Metallisydän

8 vastausta artikkeliin “Leuanveto ja sen eri variaatiot”

  1. Mä oon sitämieltä että kaikki noista on oikeita tapoja. Nuo kippileuat ovat nimeltään ”perhosleukoja”. Ja onhan variaatioita vieläkin vaikka kuinka, esim. konekirjoitusleuanveto.

    Tehokas liike kerrassaan 🙂

  2. Mäkin ennen nauroin crossfittaajille, ja just noille kippi- ja perhosleuoille, mutta sit otin lajista selkoa ja nykyyään harrastan sitä itsekin. Mun mielestä on typerää/lapsellista mollata crossfittaajia jos ei tiedä lajista mitään. Kova laji, ja eroaa hyvin paljon bodauksesta. Bodauksessa yritetään tehdä liike mahd. vaikeasti ja raskaasti hyvällä tuntumalla että lihas saisi mahd. paljon osumaa. Crossfitissä taas yritetään tehdä mahd. monta kertaa jokin liike mahd. kevyesti.

  3. Oon mä crossfittia itekin testannut ja tiedän kyllä miten kova laji on kyseessä. Eihän tällasella wannabe-bodarilla riitä siinä hommassa kunto lainkaan. On paljon mukavampi tehdä niitä 10 toiston sarjoja ja levätä välillä kuin painaa monta minuuttia putkeen mitä ihmeellisempiä kippileukoja ja tempasuja ja muita WOD:eja. En mä siksi siitä huumoria väännä, vaan sen takia että musta on hauska miten crossfittaajat on aika usein hivenen tosikoita, varsinkin jos heidän omaa rakasta lajiaan hiukan ivataan 😉 Ei elämää kannata ottaa liian tosissaan, kuten ei mun juttujakaan 🙂

    • Ymmärrän että sanot huumorilla nuo kuntopiiriläiskommentit, mutta jotenkin se läppä alkaa olla jo kulunut. Kuinkahan monta kertaa tässäkin blogissa on huumorilla ivattu crossfitia…? Keksi välillä jotain uusiakin vitsejä. 🙂

      PS. Kippaaminen ei ole crossfittaajien keksintö, vaan se tulee telinevoimistelusta.

    • Eikös mun kaikki jutut ole aika kuluneita? 😉 Onhan crossfit-vitsejä jokunen ollut, mutta varmasti enemmän fitness-vitsejä eikä yksikään fitness-harrastaja ole niistä mieltään pahoittanut 🙂

      Usko pois, olen kovasti yrittänyt keksiä uusiakin vitsejä, mutta tuo crossfit nyt vaan on niin helppo aihe 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta