Sixpäkkiä metsästämässä – rääkkitreeni vatsalle

Metallisydämen rääkkitreenisarjassa ollaan edetty vatsan treenaamiseen. Monet miehet, ja yhtälailla naisetkin haaveilevat keväisin kesäkunnosta ja näkyvistä vatsalihaksista, sikspäkistä. Tuolloin on kuitenkin jo auttamatta liian myöhäistä alkaa kasvattaa niitä vatsalihaksia, sen aika on nyt. Tällä Metallisydämen rääkkitreenillä vatsalihaksille kasvatat ensi kesäksi sellaisen sikspäkin jota voi ylpeänä esitellä ensi kesänä biitsillä.

2012-5

Treeni lähtee liikkeelle lämmittelyllä joka tehdään vatsarutistuslaitteessa. Lähdetään liikkeelle suhteellisen pienellä painomäärällä ja tehdään 10 toistoa. Painomäärää nostetaan kiekko kerrallaan ja lepotauko on sen verran kuin painokiekon rauhallisesti laitteeseen lisääminen kestää, noin 10 sekuntia. Niin monta kertaa lisätään painokiekko ja tehdään 10 toistoa, kun toistot jäävät alle 10 (tai laitteeseen ei voida enää lisätä kiekkoja).

Videolla oman settini viimeinen sarja.

Toisena liikkeenä tehdään voimapyörää. Liikkeelle lähdetään suorilta jaloilta ja tehdään niin monta toistoa kuin onnistuu, sen jälkeen pudotetaan polvet lattiaan ja jatketaan sarjaa ihan loppuun asti. Jos yhtään toistoa ei suorin jaloin kyetä tekemään, tehdään ainakin yksi lasku hitaasti alas asti jarruttaen ja sitten vasta lasketaan polvet lattiaan ja jatketaan. Viisi sarjaa, jolloin itse en ainakaan pysty enää viimeisissä sarjoissa tekemään yhtään toistoa suorilla jaloilla, vaan jarrutteluksi menee : )

20141008_100138

20141008_100159

Seuraavana liikkeenä tehdään perinteistä vatsarutistusta lisäpainolla. Lisäpainona ei tällä kertaa käytetä painokiekkoa vaan lisäpainona käytetään taljasta tulevaa vastusta. Painoa sen verran että sarjan pituus pysyy 10 ja 15 toiston välissä. Sarjoja tehdään tässäkin liikkeessä viisi.

20141008_101155

Neljäs liike on jalkojen nosto. Ei mikään raskas liike, voisi moni kuvitella – mutta treenin tässä vaiheessa alkaa jo olla puhti hieman poissa ja saa tehdä ihan tosissaan töitä saadakseen varpaat sormiin. Jälleen viisi sarjaa ja jokaisessa juuri niin monta toistoa kuin sisulla saa tehtyä.

20141008_100414

Treeni on lähes tehty, enää yksi ihana liike jäljellä. Tätä laitetta ei joka salilta löydy, mutta jos löytyy, suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Kyseessä on Abcoaster-vatsarutistuslaite. Ihan alkuun, ego taskuun ja kaikki turhat painot pois laitteesta. Niitä ei tarvita. Toki kaikki voivat ladata laitteeseen painoja ja heilautella menemään, mutta rauhallisesti tehtynä lisäpainoja ei tarvita. Kunnon rutistus vatsalihaksilla, pieni pysäytys yläasennossa ja rauhallisesti takaisin alas, kuitenkin vain sen verran että jännitys säilyy vatsalihaksissa. Kuten videon ilmeistä näkee, höpöä tekee : D

Jälleen viisi sarjaa ja maksimitoistoilla. Nyt on vatsatreeni valmis. Kesä ja biitsit, täältä tullaan!

Metallisydän

2 vastausta artikkeliin “Sixpäkkiä metsästämässä – rääkkitreeni vatsalle”

  1. Moro! Ois kiva joskus tietää millasia painoja liikuttelet reeneis 🙂 Enkä ny tarkota penkki kyykky mave pelkästää 😀
    Noinki kauan oot reenannu natuna nii ois kiva tietää miten sarjapainot on noussut esim olkapäis jne 🙂

    • Hirmuisen vaikeaa on kertoa painomääristä sen tarkemmin. Treenit vaihtelee niin suuresti ettei ole oikein vertailukelpoisia nuo käytettävät painomäärät. Mave ja Kyykky on sellasia liikkeitä joissa teen joksus tiukempia lyhyitä sarjoja, ykkösiäkin joskus. Yleisesti voi sanoa että kehitys sarjapainoissa on hyvin hidasta tätä nykyä. Keskityn enemmän liikkeen suoritustekniikkaan ja tuntumaan treenattavassa lihaksessa kuin painomäärän nostamiseen. Joskus olen tehnyt esimerkiksi pystypunnerruksessa sarjaa 50 kilon käsipainoilla, mutta tällä hetkellä jäisi sarja varmasti suhteellisen lyhyeksi 😀

      Yhteistreenit on oikeastaan ainoa tapa päästä perille käyttämistäni treenipainoista, sellaisiakin on joskus saatu sovittua 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta