Mikä sinua motivoi treenaamaan?

Meillä kaikilla on omat erilaiset lähtökohtamme treenaamiselle. Toinen haluaa senttejä pois vyötäröltä, toinen taas senttejä lisää hauikseen. Jonkun motivaattorina toimii asetettu tavoite, kisat tai vaa’an lukema johon tähdätään. Jollakin on jääkaapin ovessa tavoitekuva motivoimassa ja jollakin toisella tavoitefarkut joihin mahtua. Jos ei kiinnosta treenata, katsotaan netistä Arnoldin treenivideoita tai kuvia timmeistä mimmeistä joilla yritetään yritetään kaivaa motivaatiota omaan treenaamiseen.

Bad-ass-picture

Itselläni ei ole kisatavoitteita, tai muita sen kummempia tavoitteita. Toki on hienoa jos hauikseen tulee lisäsenttejä ja penkistä nousee muutakin kuin tanko. Ja onhan se mukavaa jos peppukin näyttää hyvältä ilman muotoilevia Freddy-housuja… Minulle suurin syy treenata on kuitenkin treenaaminen itse. Nautin treenaamisesta, en tarvitse ulkopuolista syytä lähteä salille. Ennemminkin on välillä hankala pysytellä poissa salilta.

20140815_093400

Treenaaminen on minulle harrastus, henkireikä, elämäntapa. Olen treenannut aktiivisesti koko aikuisikäni ja treeni onkin oleellinen osa elämääni. En tarvitse motivaatiota treenatakseni, sillä nautin siitä, motivaationa toimii treeni itse. Koskaan kaikkien näiden vuosien aikana ei treenaaminen ole ollut pakkopullaa, en ole joutunut pakottamaan itseäni salille. No joo, myönnettäköön että joskus tekisi ehkä mieli jättää raskas jalkatreeni väliin, mutta ei kuitenkaan ihan oikeasti. Kenenkään ei tarvitse pakottaa minua salille, ei edes minun itseni.

2014-08-11 15.10.23

Teen tätä itseäni varten ja ehkä juuri sen takia etten koskaan ole asettanut mitään tiukkoja kisatavoitteita tai muita, en ole koskaan myöskään kantanut treenaamisestani sen suurempia paineita, minun ei ole koskaan ollut pakko treenata.

Itse koen että juuri se pakko saattaa olla se juttu joka tappaa motivaation ja vie nautinnon koko hommasta, olkoon kyse sitten kuntosalitreenistä tai pianonsoitosta. Minä jatkan tätä hullua hommaa juuri niin kauan kuin nautin siitä. Kun homma menee pakkopullaksi, siirryn vaikka pitsin nypläykseen tai crossfittiin.

Metallisydän

24 vastausta artikkeliin “Mikä sinua motivoi treenaamaan?”

  1. Olen käynyt toukokuusta CrossFitissa (jepjep, kannattaa kokeilla sunkin ;D) ja nyt innostunut myös juoksulenkeillä käynnistä. Itseäni motivoi liikkumaan (sen vaakalukeman ja ulkonäön lisäksi) hyvinvointi, kunnon kasvaminen, itsensä ylittäminen (ja yllättäminen :)), omat liikunnalliset tavoitteet jne. Liikkumiselle löytyy siis tosiaan paljon hyviä syitä :).

    Mukavaa syksyn jatkoa!

    • Vai crossfitissä… no mutta ehkä jossain vaiheessa tuut järkiisi ja siirryt kuntopiiristä oikeaan treenaamiseen 😉

      Vitsi vitsi, helvetin rankkaa touhua se crossfit vaikka sitä aina mollaankin 🙂

    • Hyviä pointteja sun tekstissä. Me ollaan kaikki erilaisia ja kaikkia meitä motivoi eri jutut. Toiset tarvii enemmän motivointia kuin toiset 🙂

  2. Itselläni löytyy useitakin motivoivia asioita ja tärkeysjärjestyksessä voisi listata muutamia:
    1. Itse treeni ja sen aiheuttamat tuntemukset kehoon ja mieleen
    2. Terve ja pitkä elämä
    3. Kehitys ja sen aiheuttamat onnistumisen tunteet, lähinnä lihasmassan osalta – voimatasot on mulle toissijaisia
    4. Pitkäjänteisen treenaamisen ja kilpailuhenkisen luonteen mukana tulleet kisatavoitteet classic bodybuildingissa seuraavien vuosien (2-5) aikana
    5. Ja kuitenkin yhtenä tärkeimmistä:c agression kanavointilinja. Olen tyyppiä joka ei yleensä jaa huonoja tuntemuksiaan ja siten kuntosaliharjoittelu ja lihasten piiskaus lähes tunnottomuuteen asti on mitä mahtavin tapa purkaa myös negatiivisia tuntemuksia

    Ja pisteenä i:n päälle: mikä vaan on psrempi kuin crossfit 😉

    • Sulla on hiton hyviä motivaattoreita, noiden avulla jaksaa varmasti treenata vuodesta toiseen! Tsemppiä treeneihin!

  3. Itselläni on treenaus alkanut runsas puolitoista vuotta sitten puhtaasti terveydellisistä syistä. Olen jo päälle viisikymppinen nainen ja tehnyt istumatyötä liki parikymmentä vuotta. Siitä on seurannut vaiva jos toinenkin. Hankalimpana koin kuitenkin niska-hartiaseudun ongelmat. Kävin kuntoutuksessa ja sain sieltä punttitreeniohjeet ja niitä noudatin orjallisesti kolme kertaa viikossa koko kuntoutusprojektin ajan (eli vuoden) Kivut ja ikävät tuntemukset hartiaseudulla jäivät siinä 8-9 kuukauden harjoittelun jälkeen pois. Eli ei enää niska-hartiaseudun ongelmia. Tosin treenin on jatkuttava edelleen jotta hyvä olotila jatkuisi. Minulle riittäisi vain ylläpitotreeni mutta painoharjoittelu on vienyt minut mukanaan, eli nyt on runsas puolitoista vuotta treenattu vakituisesti salilla + aerobiset treenit joita olen aina harrastanut. Olen hyvässä kunnossa ikäisekseni ja nyt inbody mittaus totesi saman. Lihaksia on hyvässä suhteessa. Viskeraalisen rasvan määrä keskivartalosta on suorastaan romahtanut. Uuma näkyy hyvin ja keskivartalo on kuin korsetti. Olen ylpeä saavutuksistani ja punttijumppa jatkuu niin kauan kuin vain kroppa liikkuu =D Tsemppiä kaikille treenaajille!

    • Ihan mahtavaa lukea tollasista kokemuksista! Hienoa että olet löytänyt treenien pariin, niin se vaan parantaa elämänlaatua kun jaksaa liikkua 🙂

  4. Moi!! Mulla vähän sama motivaattori kuin Virpillä… Olen parturi-kampaajayrittäjä ja seison 9-10h päivässä , jalat oli aivan soseena :/ … Otin pt:n joka on aivan loistava. Sai mut juoksemaan Finlandia 10 ja sama tänä syksynä. Salilla tykkään käydä kun näkee tuloksia eikä jalat oo enää soseena! Valitettavasti olen ihminen joka joutuu taistelemaan kiloja vastaan niin kyllä on ihana tunne kun on terveempi nykyään!! Ihanaa syksyä kaikille <3!! Naititaan elämästä!!

    • Mahtavaa kuulla tällasia kokemuksia 🙂 Liikunnalla on ihmeitä tekevä vaikutus 🙂

  5. Voin syödä enemmän, kun treenaan. Naistenlehtien ”salitreeni kuluttaa 200 kcal” -jutut ovat ihan hömpänpömppää, käytännön kokemus kertoo, että kulutus kasvaa ihan roimasti, kun salilla käy tekemässä muutakin kuin lukemassa tuommoisia onnettomia hömpänpömppiä. Ruoka on hyvää ja sitä on länsimaisella ihmisolennolla paljon tarjolla. Elämä on yhtäältä liian lyhyt ankean appeen puputtamiseen ja toisaalta se on liian lyhyt ylipainoisena lyllertämiseen. Siksi treeni.

  6. Tähän löytyy varmaan satoja syitä!
    1. Hyvä treeni tuntuu joka kerta yhtä hyvältä, oikeestaan jopa joka kerta paremmalta!
    2. Rakastan syömistä, kun treenaan niin voin huoletta herkutellakin vähän useammin pelkäämättä jenkkakahvoja 😀
    3. Aggressioita löytyy nuoresta naisesta välillä aika paljonkin, mutta treeniin ne kaikki on helppo purkaa.
    4. Haluun pysyä terveenä ja hyvässä kunnossa, pystyä tekemään kropallani asioita johon kaikki ei pysty.

    Ja yks tärkein motivaation lähde on se, että jos tuntuu että koko maailma kaatuis ympäriltä, niin rakkaus treenaamiseen on sellanen asia mitä kukaan ei voi multa ottaa pois!

    • Siinä on oikein hyviä motivaation lähteitä, erityisesti tuo viimeinen 🙂

  7. Sillon kun jupiter on linjassa marsin kanssa ja maapallo pyörähtää tiettyyn kohtaan ja treeni kulkee kuin itestään, niin onhan se hitto meditaatiota! Kliseiseltä kuulostaa, mutta mietin usein kun näen pyörtuolissa olevan ihmisen että tuo antais varmasti aika paljon jotta vois tehdä kehollaan edes murto-osan siitä mitä mä nyt voin, se kyllä motivoi. Ja tosiaan se, että kun treenaa, musat korvilla, niin ei tarvii ajatrella yhtään mitään. Kun keho tekee työtä ni mieli lepää 😉

    • Niinpä, tuskin koskaan tulee lähdettyä salilta pois huonolla tuulella, kyllä salilla rentoutuu 🙂

  8. Todella ärsyttävää. 🙂 Meillä asuu myös tuollainen mies, hiihtää, juoksee, nostaa kuulaa, vääntää rautaa, potkii ja painii ihan vaan kun on niin kivaa. Ei vois kuulemma olla ilman.

    Minä oon viimeiset kuusi vuotta etsinyt viisasten kiveä, aloittanut salin, juoksun, spinningin, joogan, pilateksen ja ties minkä. Haluanko näyttää paremmalta? Laihtua? Olla terveempi? Elää pidempään? Jaksaa paremmin lapsen kanssa? Leikkiä uusilla härveleillä? Kyllä kaikkea. Ja kyllä, tykkään kaikesta liikunnasta/treenistä, mitä olen kokeillut, tuntuu tosi hyvältä. Toki kehitystä on tapahtunut, enää tauot eivät veny kuukausien mittaisiksi eikä ihan nollasta tarvitse joka kerta aloittaa. Mutta alan uskoa, että en koskaan pääse siihen, että salille on pakko päästä…

    • Äläs nyt, se saattaa jossain vaiheessa olla edessä, sitten kun liikkumisesta tulee osa elämäntapaa 🙂

  9. mua eniten motivoi se että oon ainoa nainen vapaaottelussa sekä lukkopainissa ja tänään starttaa viel brasilialainen jujutsu noiden kaveriksi. Nyrkkeilty on vuosia myöskin vaan paljolti jätkäporukassa. Se et voin näyttää treenikavereille (jotka siis on mua useimmiten päätä pidempiä, painavampia ku tää 64 kg mitä itellä painoa ja paljon lihaksikkaampia ja kokeneempia) että pystyn samaan kun ne, on ihan huippufiilis ja kannustaa vielä parempaan! Enkä kyllä sano etteikö huonoja treenipäiviä olis mutta 95 prosentista jää aina hyvä mieli 😀

    Blogis on ihan huippu – vilkutan kun nään porihallilla! R

    • Sä se vasta melkonen kamppailija olet 😀 Tuo on oikea asenne, anna palaa vaan!

      Ja vilkuta ihmeessä 🙂

  10. Moi! Oon vasta viime aikoina löytäny tän sun blogin ja tästä tuli heti mun suosikki! Välillä kun kaipaan vaihtelua treeniin niin googletan jonkun treenin esim. viimeisimpänä olkapää-hauis treeni ja sen kautta löysin sun blogista tosi hyvän ja tehokkaan treenin jossa oli 4 liikettä supersarjoina. Nyt on sekä haba että ojentajat ihan liekeissä! Minusta sulla on tosi hyviä vinkkejä ja hyvää huumoria. Sun juttuihin on helppo samaistua koska itsekin treenaan n. 4-5 kertaa viikossa ja ainakin omasta mielestä aina täysillä ja omia rajoja rikkoen mutta kisasuunnitelmia ei ole eikä mulla ole mitään ongelmia motivoitua lähtemään salille, sitä juttua vaan rakastaa. Kolmen lapsen äitinä aika on usein rajallinen ja just sun blogista saa niitä hyviä vinkkejä tehokkaaseen pikatreeniinkin.
    Kiitos että jaat täällä neuvoja ja vinkkejä.
    Hyvää alkanutta vuotta 🙂

    • Hienoa että treenijutuista on hyötyä 🙂 Niitä tulee jatkossakin, pysy ihmeessä mukana 🙂 Niin ja kiitos kehuista 🙂

  11. Haluaisin kiinteytyä, joten kiinteytyykö jos käy 3 kertaa viikossa punttisalilla?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta