Kokoa hauikseen – FST-7

Olen aina kadehtinut niitä joilla hauikset ovat pyöreät pallot, omat hauikseni kun ovat malliltaan sellaiset pötkylät, huippua niissä ei ole ollenkaan. Kuten ProBodyn päätoimittaja, menestyskirjailija ja pitkän linjan body-mies Tomi Takamaa asian muotoili, minua ei ole siunattu liian hyvillä hauisgeeneillä. Se on valitettavan totta ja vaikka monenlaista olen ongelmahauiksilleni kokeillut ja vuosien varrella hyviä treenitekniikoita löytänytkin, aina kaikki uusi on tervetullutta. Tomi vinkkasi minut kokeilemaan monien maailman huippukehonrakentajien menestyksen taustalla olevan valmentajan, Hany Rambod:n kehittämää FST-7 treeniä hauiksille, jonka oli itsellään kokenut erittäin toimivaksi systeemiksi.

hany-rambod2

 

Mitä tuo FST-7 sitten oikein on?

FST-7 perustuu lihaskalvojen venyttämiseen, mutta FST-7:ssä niitä ei venytetä totuttuun tapaan ulkoisesti putkirullauksella tai hieromalla, vaan sisäisesti kehittämällä lihakseen mahdollisimman kova pumppi.

FST-7 on lyhykäisyydessään seitsemän lyhyellä palautuksella tehtävän sarjan pumppitreeni normaalin hauistreenin loppuun. Pelkkää pumppitreeniä ei siis tehdä, vaan ihan normaalisti raskaita 8-12 toiston sarjoja ja vasta normaalin hauistreenin loppuun tuo FST-7.

FST-7 kannattaa tehdä tuetulla liikkeellä, jolla liike saadaan eristettyä juuri treenattavalle lihakselle. Taukoa pumppisarjojen välillä pidetään 30-45 sekuntia ja käytettävää painomäärää voi pudottaa matkan varrella jotta tavoitetoistomäärä (8-12) täyttyy jokaisessa sarjassa.

 

Miltä se sitten tuntui? Toimiko?

Saatuani normaalin hauistreenin tehtyä kannoin scott-penkin ristikkäistaljan luo. Scott:ssa saa hyvin eliminoitua muut avustavat lihakset pois liikkeestä ja taljassa painojen pudottaminen sarjojen välillä on helppoa.

20140809_154416

Hauiksissani oli jo mukava pumppi normaalin treenin jäljiltä, mutta FST-7 edetessä pumppi vaan kasvoi. Painomäärää sai pudottaa setin aikana pariinkin kertaan jotta pääsin kymmeneen toistoon joka kerta.

20140809_154410

Joka kerta sai puristaa tosissaan ja pumppi hauiksissa vaan kasvoi. Setin lopussa oli kyllä hauikset mahtavassa pumpissa, kovemmat kuin koskaan.

20140809_154412

FST-7 pysyy jatkossakin hauistreenini lopussa, jos vaikka noihin pötkylöihin saisi joskus jotain pyöreyttäkin : )

Samaa systeemiä voi käyttää toki muihinkin lihasryhmiin ihan samalla tavalla. Lisää FST-7:stä voi lukea lontoon kielellä TÄÄLTÄ.

Kovia treenejä ja kovia pumppeja!

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta