Metallisydämen vinkit treenimotivaation säilyttämiseen kesällä

Moni lähtee alkuvuodesta tai kevään mittaan tavoittelemaan kesäkuntoa ja raahaa itsensä kerran toisensa perään kuntosalille, hiki lentää ja tulosta tulee. Ruokavaliokin on mietitty tarkalleen ja talven aikana kertyneet vatsamakkarat saavat kyytiä. Mutta mitä sitten kun se kesäkunto on saavutettu ja loma alkaa?

beach-body

Kesä ja loma tuovat mukanaan melkoisen haasteen treenimotivaation ylläpitämiseksi. Ohjelmassa on monenlaista aktiviteettia ja lomareissua, ei kiinnostaisi mennä aurinkoisella säällä huhkimaan salille ja grilliruuatkin houkuttavat, jäätelö maistuu nin pirun hyvältä ja terassillakin olisi kiva siemailla kylmää lonkeroa, miten toimia?

Tähän on useita vaihtoehtoja, joista yleisin lienee se, että kuntoilu unohdetaan, syödään makkaraa, maataan biitsillä ja istutaan terasseilla. Syksyllä havahdutaan siihen, että kesällä ei tullut liikuttua yhtään, syötyä kylläkin, ja saavutettu kesäkunto on muisto vain. Ei tässä sinänsä ole mitään väärää, kovan työn jälkeen on ihan oikeutettua nauttia saavutetusta kesäkunnosta. Mutta väittäisin että monilta syysmasennuksilta vältyttäisiin jos kunto olisi mahdollista pitää edes kohtalaisen hyvänä myös läpi kesän.

man-woman-abs1-900x350

Mutta miten ehtiä / viitsiä treenata ja syödä terveellisesti myös kesällä? Seuraavista vinkeistä saattaa olla apua:

1. Treenaa aamulla

Kun lähdet treenaamaan heti aamulla herättyäsi, jää koko päivä aikaa muille aktiviteeteille ja olo on mukavan energinen koko päivän. Lisäksi kesällä yleensä melko kuumat kuntosalit ovat aamuisin viileämpiä ja treenaaminen on mukavampaa. Ruuhkaakaan ei saleilla aamuisin ole.

20130820_124705

2. Lähde lenkille

Talvella olet kironnut huonoja lenkkeilysäitä, loskaa ja kylmää ilmaa. Kesällä on aivan mahtavaa lähteä aurinkoisena aamuna lenkille tai vaikka myöhemmin illalla nauttimaan valoisesta ja lämpimästä illasta, lenkkipolulla.

sport

3. Hanki kahvakuula ja jumppaa takapihalla

Kesällä on mukava siirtää treenit ulos. Eihän se kahvakuulan pyörittely nyt kunnon salitreeniä korvaa, mutta saa sillä kunnon hien pintaan. Ohjeita löytyy netistä ja youtubesta roppakaupalla. Tässä tosin vaarana on hurahtaa toiminnalliseen treeniin ja löytää itsensä syksyllä crossfit-salilta…

Kahvakuulat

4. Kuntoile kesästä nauttien

Lähde mökillä soutelemaan, keskellä järveä saat tasaisen rusketuksen ja samalla hien pintaan. Hakkaa halkoja, todellista hyötyliikuntaa on pilkkoa saunapuut ennen jokaista saunakertaa. Pelaa biitsillä lentopalloa, heittele frisbeetä tai muuta pientä aktiviteettia, tulee liikuttua kuin huomaamatta. Kesä on täynnä mahdollisuuksia erilaiseen liikuntaan, opettele löytämään ne!

e22d830905054ea1a83e3f94e654053d1

4. Juo paljon – ja nimenomaan vettä.

Kesällä ilmojen ollessa (toivottavasti) lämpimiä, on tärkeää muistaa juoda paljon. Samalla kun pitää huolta nestetasapainosta, täyttää koko ajan kuin vahingossa vatsalaukkua hieman vedellä jolloin ruokailuissa ei tule ahdettua sisäänsä ihan niin paljon grillipihviä ja uutta perunaa.

VESILASI

5. Valitse kevyempiä herkkuruokia

Vaikka se pekoniinkääritty aurajuustonakki onkin varmasti herkullinen, on sitä myös täytetty paprika ja broilerin file. Grilliherkuistakin voi valita niitä hieman kevyempiä vaihtoehtoja makunautinnon siitä kärsimättä.

taytetyt_kesakurpitsat_ja_paprikat300

6. Älä stressaa

Näistä asioista on kuitenkin ihan turha stressata. Jos nyt kesän aikana kertyy pari kiloa ylimääräsitä niin mitä sitten. Kunhan pitää koko kesän yllä pientä motivaatiota liikuntaan ja terveellisempään ruokavalioon, on paljon helpompi palata syksyn tullen treenisalille kuin aloittaa taas ihan tyhjistä.

Muista nauttia elämästä, niin kovasta treenistä kuin leppoisasta kesäpäivästäkin!

Art-1_700x220_Header

Metallisydän

2 vastausta artikkeliin “Metallisydämen vinkit treenimotivaation säilyttämiseen kesällä”

  1. Mut onneks ei aurinko paista ja on vaan kylmä koko ajan, niin ei tuu houkutuksia luistaa puntilta!! NIIN.
    🙂

    • Ens maanantaina alkaa paistaa ja helle jatkuu seuraavat neljä viikkoa, mulla alkaa nimittäin loma! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta