Voihan räkä! Vai voiko?

Syksy on tullut ja samalla myös ensimmäiset syysflunssan oireet, nenä on alkanut hiukan tukkeutua. Se tarkoittaa sitä, että vitamiinien määrää on lisättävä!

Syön vitamiineja päivittäin vuoden ympäri, mutta näin syksyn tullen lisään hieman erityisesti D-vitamiinin määrää. Tein viikonloppuna pienen inventaarion lisäravinnekaapin vitamiinihyllylle ja tutkailin mitä pitäisi tilata lisää jotta flunssa ei pääse pientä nenän tukkoisuutta pidemmälle. Samalla löytyi pari purkkia joissa päivämäärä oli mennyt umpeen ja ne saivat siirtyä roskiksen puolelle.

Jo pitkään olen tilannut vitamiinit EBN:ltä, niin tälläkin kertaa. Hinnat ovat varsin edulliset ja toimitus todella nopeaa. Tiistaina tein tilauksen ja jo keskiviikkona oli paketti haettavissa postista.

 20131023_183347

D-vitamiinilisä on erityisesti syksyisin ja talvisin meille suomalaisille tärkeä, sitä kun ei juurikaan näinä pimeinä vuodenaikoina auringonvalosta saa. Kaapissa oli jo valmiiksi 100 mikrogrammaista D-vitamiinia, mutta täydensin varastoja myös 50 mikrogrammaisella jotta voin sitten yhdistellä noita sopivasti. Kesän ajan kun olen ottanut 100 mikroa päivässä ja nyt aion nostaa sen 150 mikroon ja talvella 200 mikroon.

20131023_194259

C-vitamiini on toinen tärkeä vitamiinilisä jos ei aio syödä kiloa appelsiineja päivässä. Nyt joku viherpiipertäjä tulee kertomaan että siitä ja siitä superfoodista saa niin ja niin paljon C-vitamiinia ja turha sitä on tabletteina ottaa. No, minä otan C:ni tableteista ja sillä hyvä. Yksi tällainen 1000 milligramman tabletti aamulla suuhun muiden vitamiinien mukana ja riittävä C-vitamiinin saanti on varmistettu. Nih. Tarvittaessa flunssan oireita havaitessani otan lisäksi C:tä myös poretableteista, joista vitamiini imeytyy tehokkaammin.

20131023_194322

Erillisten D- ja C-vitamiinien lisäksi otan päivittäin myös monivitamiinia, josta saan muut tarvittavat vitamiinilisät. Tietenkään vitamiinien saantia ei pidä keskittää yksinomaan tabletteihin, mutta ne ovat hyvä tapa varmistaa monipuolinen ja riittävä vitamiinien saanti monipuolisen ruokavalion lisänä.

20131023_194355

Vitamiinien lisäksi otan joka päivä myös magnesiumia ja sinkkiä, joita myös tilasin EBN:ltä hiukan lisää samassa tilauksessa.

20131023_194435

Kyllä näillä taas jonkin aikaa pärjäilee 🙂

 

Samalla tilasin jotain muutakin… Mutta mitä, se selviää kunhan olen ehtinyt hiukan testailla 🙂

Metallisydän

6 vastausta artikkeliin “Voihan räkä! Vai voiko?”

  1. Tiesitkös muuten, että treenin lähettyvillä ei kannata C-vitamiinia nappailla? Se heikentää lihasproteiinisynteesiä. Opin tämän syyskuussa Lihastohtorin luennolla. Jonkun miehillä tehdyn tutkimuksen mukaan C-vitamiini isoilla annoksilla (500 mg->) heikensi kestävyyden, voiman ja lihasmassan kehittymistä. Sama juttu oli havaittu E-vitamiinilla.

    • Olen mä joskus jotain tolalsta kuullu, mutta en oo asiasta niinkään huolestunut… Voishan sen toki jättää vaikka iltaan sen C-vitamiinin ottamisen…

  2. Hei! Kannattaa ottaa c-vitamiinia puolet aamulla ja puolet illalla. C-vitamiini ei varastoitu kehoon ja se poistuu n. 12 tunnissa. Toinen juttu mitä itse noudatan, pidän lomaa vitamiineista kesällä ettei elimistö totu liikaa niihin sitten ne tehoaa paremmin taas syksyllä, kun aloittaa niiden popsimisen.

    • Niinhän se on että kannattaisi tuo vitskujen ottaminen jakaa useampaan kertaan päivässä. Itellä vaan opn niin hankala muistaa niitä aina ottaa että menee helpommin kun ottaa kerralla, sen muistaa 🙂

    • Mäkin pidän kesällä ”lomaa” vitamiineista. Luotan siihen, että kesällä saa esimerkiksi sitä D-vitamiinia riittävästi auringosta. D-vitamiini ja Omega-3 ovatkin oikeastaan ainoita joita otan säännöllisesti (paitsi kesällä). C:tä, B:tä ja magnesiumia yms. otan tarpeen mukaan, kun olo tuntuu flunssaiselta, vetämättömältä tai lihakset huonosti palautuneilta (magnesium).

      Mussa on kyllä vähän myös superfood-hippiäisen vikaa. Maca tai spirulina ynnä muut ei välttämättä maistu hääviltä mutta käytän niitä silti, uskon saavani niistä paljon hyvää jonka vuoksi ei sitten tarvi sairastella tai niitä vitamiinitabletteja niin paljoa syödä…

    • Mä otan kyllä vitamiineja ympäri vuoden, kesällä kuitenkin vähemmän 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta