Suoraa puhetta valmentamisesta

Edellisen kirjoitukseni innoittamana CBB-kisaaja Pekka ”Pekkis” Tyrylahti kirjoitti omaan blogiinsa ajatuksiaan joita kirjoitukseni herätti. Monissa asioissa olemme Pekkiksen kanssa samoilla linjoilla, mutta silti halusin vielä hieman täydentää edellistä kirjoitustani.

Itsekin olen koko treeniurani teenannut omatoimisesti ja etsinyt minulle sopivaa ruokavaliota ja optimaalisia lisäravinteita tukemaan treenaamistani ja kehittymistä. Kokeillut erilaisia treenisysteemejä ja treenijakoja. Valmentajaa ei minulla ole ollut koskaan. Olen siis täysin itseoppinut, hakenut tietoa sieltä täältä, kokeillut ja erehtynyt, kokeillut uudestaan ja onnistunut. Välillä olen kiivennyt perse edellä puuhun, mutta olenpa joskus jossain onnistunutkin. Joka tapauksessa olen nauttinut matkasta tähän pisteeseen, rimpulasta vähän vähemmän rimpulaksi. Edelleen matka on kesken ja opittavaa on paljon. Ja edelleenkin haluan edetä itse kokeillen, itse oppien.

Tuossa aiemmassa tekstissäni en tarkoittanut, että jokaisen pitäisi hankkia valmentaja, vaan kritisoin lähinnä noita valmiita ohjelmia joita joku gofatgo ja vastaavat tulostaa/mailaa tuhansille ihmisille. Sama ohjelma, oli sitten lähtökohdat mitkä tahansa. Tekstissäni hain takaa sitä, että jos ei halua edetä yrityksen ja erehdyksen kautta kuten minä, vaan on valmis maksamaan vaikka valmiista ruokavaliosta, kannattaa maksaa siitä että se tehdään juuri sinulle, omista lähtökohdistasi, eikä tulosteta samaa kuin tuhannelle muulle.

Ammattitaitoinen personal trainer / valmentaja on alansa asiantuntija, jolla on vuosien kokemus treenaamisesta ja ravitsemuksesta. Hän osaa rakentaa ruokavaliot ja treeniohjelmat yksilöllisesti, ottaen huomioon valmennettavansa henkilökohtaiset lähtökohdat, eikä vaan tulosta samaa ohjelmaa kaikille. Valmennus ei lopu siihen kun valmennettavalla on paperille kirjoitettu ruokavalio/treeniohjelma kädessään, vaan valmentaja elää valmennettavansa rinnalla, tukee ja opastaa myös projektin edetessä, auttaa ja neuvoo hankalissa kohdissa ja tukee yli vastoinkäymisten. Siitä kannattaa maksaa, ei paperilapusta.

Ei kaikilla ole samaa mielenkiintoa kokeilla ja opetella kaikkea itse kuin esimerkiksi minulla. Kyllä jokainen oppii myös huoltamaan itse autonsa, silti useimmat meistä vievät autonsa huollettavaksi ammattilaiselle.

Ja samalla tavalla kuin automekaanikolla, on ammattitaitoisella personal trainerilla minusta oikeus saada korvaus työstään.

10574_4250684038234_1981494746_n

Suoraa puhetta laihduttamisesta

Olen saanut tässä viimeaikoina muutaman sähköpostin joissa on kyselty apua laihduttamiseen. Homma on aloitettu innokkaasti jollakin GoFatGo-ohjelmalla tai muulla muodissa olevalla kaikkien yhteisellä diettiohjelmalla. Homma ei kuitenkaan ole toiminut halutulla tavalla ja nyt tarvittaisiin apua. Ei siinä mitään, mielelläni autan ja neuvon, mutta unohtakaa nyt hyvät ihmiset nuo yleishyödylliset dieettiohjeet!

Vaikka laihduttaminen on oikeastaan perin yksinkertaista, syö vähemmän kuin kulutat, ei tuloksekas ja toimiva dieetti oikeasti ole kovin helppo juttu. Me olemme kaikki yksilöitä, jokaisen keho toimii eri tavalla ja kaikille ei sovi samat ruoka-aineet. Jokaisen aineenvaihdunta toimii omalla tavallaan, toinen tarvitsee vähemmän ruokaa laihtuakseen kuin toinen. Siksi myös dieettiruokavalio pitää suunnitella yksilöllisesti ottaen huomioon juuri kyseisen ihmisen tavoitteet, elämäntilanne, arjen kulku ja ruokailutottumukset. Yksikään dieetti ei kestä pitkään jos diettaaja laitetaan syömään väkisin ruokia joita ei voi sietää. Siinä loppuu hyvin nopeasti motivaatio, palataan vanhoihin tuttuihin ruokalajeihin ja siinä se homma sitten onkin.

Tämän takia ruokavalio on hyvä suunnitella yksilöllisesti laihduttajan henkilökohtaisista lähtökohdist,a yhdessä valmentajan/ruokavalion suunnittelijan ja diettaajan kesken. Keskustelu ja avoimuus ovat tässä avainasemassa. Jos et voi sietää riisiä tai tiedät että työpäivinä on kiire etkä ehdi lämmittää ruokaa, kerro se valmentajalle. Asiansa osaava valmentaja löytää kyllä riisillekin vaihtoehdon ja kehittää sinulle sopivan vaihtoehdon kiireiseen päivään. Näin ruokavaliosta saadaan rakennettua mielekäs ja toimiva ja dieetistäkin tulee mielekäs eikä pakkopullaa. Itse pidän tärkeänä myös seurantaa. Haluan ehdottomasti kuulla miten suunnittelemani ruokavalio on lähtenyt toimimaan, pitääkö siihen tehdä vielä hienosäätöä ja lähteekö paino putoamaan suunniteltua vauhtia. Pelkkä ”Paperi kouraan ja onnea!” ei kuulu minun tapoihini.

Sama koskee treeniohjelmaa. Netistä löytyy treeniohjelmia pilvin pimein, miksi siis maksaa jollekin sellaisen suunnittelusta? No vaikkapa siksi, että jokaisen keho on edelleen yksilöllinen, kaikille ei vaan sovi samat liikkeet ja treenijaot. Toisella jalat ovat edellä kehitystä, toisella kädet. Asinatunteva valmentaja osaa tehdä treeniohjelman joka tukee juuri Sinun tavoitteitasi, oli se sitten pakaroiden kiinteytyminen tai hauiksen kasvattaminen. Valmentaja osaa myös neuvoa liikkeiden oikeat suoritustekniikat ja ottaa ohjelmaa suunnitellessaan huomioon helposti kipeytyvän olkapään.

Itse treenaamista aloittaessani joskus reilu 15 vuotta sitten ongelmana oli, että tietoa ei löytynyt juuri mistään. Vuosien varrella olen kokeillut monenlaista ja oppinut paljon (myös kantapään kautta), niin omasta kehostani, sen toiminnasta kuin treenaamisesta ja urheiluravitsemuksesta yleensäkin. Matka on ollut antoisa, mutta monta mutkaa olisi jäänyt tekemättä jos olisi ollut joku ohjaamassa ja kertomassa mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Nykyteineillä ongelma on päinvastainen, tietoa löytyy liikaakin. Tänä päivänä lähes jokaisella treenejä aloittavalla on jo netistä katsottuna edellisen vuoden Mr Olympian treeniohjelma jolla lihas varmasti kasvaa… Niin no, ehkä se mikä toimii Phil Heathilla ei välttämättä toimi 56 kiloisella Marcolla.

Älkää hakatko päätänne seinään, kysykää neuvoa kokeneemmilta. Asiantuntevista neuvoista, yksilöllisistä ruokavalioista ja treeniohjelmista jotka on tehty juuri Sinulle, kannattaa kyllä hiukan maksaakin.

kuva