Tehoa treeniin oikeasta musiikista

En ole koskaan osannut treenata salilla korvanapit korvissa. Aerobisissa kyllä käytän nappikuulokkeita ja erityisen mukava ne on laittaa korviin solkussa maatessa, mutta salitreenissä… ei, minulle tulee tunkkainen olo jos tukin korvani nappikuulokkeilla.

Lisäksi treenaan usein treenikaverin kanssa ja silloin vielä vähemmän tulee mieleen työntää nappeja korviin. Minulle treeni on myös sosiaalinen tapahtuma ja vaikka treenataankin kovaa, on samalla mukava myös jutella kaikenlaista (muutakin kuin kreatiinin kerta-annoksista…)

Toisaalta nappikuulokkeet toimivat myös merkkinä siitä, että ”en halua keskustella kenenkään kanssa, haluan treenata rauhassa”. Nappikuulokkeet ovat kuin hieman huomaamattomammat kuulosuojaimet.

Vaikken korvanappeja treenissä käytäkään, on sillä melkoisesti merkitystä mitä musiikkia treenin aikana kuuntelee. Olen joskus aiemmin treenannut salilla minne sai tuoda omia levyja ja laittaa niitä soimaan salin kaiuttimista. Se oli ihan mukava juttu, ainakin verrattuna nykyiseen saliini, jossa on aina radio päällä eikä kanavaakaan pääse itse vaihtamaan. Treenin aikana kuunnellaan siis juuri sitä, mitä radiosta sattuu tulemaan oli se sitten Iskelmän toivotuimmat tai Ässät – Tappara finaaliottelu.

Mutta mitä minä siis laittaisin soimaan jos saisin päättää?
Musiikin pitäisi herättää hieman aggressiota, se ei saa olla mitään tiluliitä. Sen pitää saada tuntemaan, että perkele, nyt nostetaan tuo tanko tuosta eikä vaan löysäillä!
Ensimmäiseksi laittaisin soimaan Five Finger Death Punch:ia. Five Finger Death Punch on sopivan aggressiivista, mutta ei kuitenkaan pelkkää huutoa. Suuri suosikkini joka myös usein treenivideoissani soi soundtrackina.
Toinen suosikkini on Disturbed.

Myös kotimainen Mokoma iskee hyvin.

Kuitenkin jos lähdetään hakemaan sitä todellista aggrea siihen treeniin, pitää unohtaa 5FDB:t, Disturbedit ja Mokomat siinä kuin kestosuosikki Rammsteinitkin ja suunnata katse ihan toiseen suuntaan…

Mikään ei nosta aggressiota niin kuin Antti Tuisku. Antin hempeät jollotukset toimivat kuin kunnon nuuskaisu ammoniakkia.

Siis jumalauta, jos ei tuo biisi saa aggressiota huipuunsa ja rautaa liikkumaan pelkän raivon voimalla niin ei sitten mikään!

Mikä on sinun mielestäsi sitä parasta treenimusaa? Mistä sinä saa lisätehoa treeniisi? Minkä biisin avulla sinä teet ne kyykkymaksimisi?

Metallisydän

15 vastausta artikkeliin “Tehoa treeniin oikeasta musiikista”

  1. Ei helvetti jätkä, mä tuhlasin melkein minuutin kalliista surffausajastani kattoakseni ton vikan videon! Että kun teki kipiää.Kaveri kertoi mökkiviikonlopun jälkeisen siivouksen hoituneen rivakasti, kun taustalla soi Juti rillaa niin kauan kunnes mökki on puhdas. Antin motivoimana kyykky- ja penkkiraudatki nousis ylös välittämättä siitä, paljonko on tangossa.

  2. Mä luin eka, että en käytä kuulokkeita kuin aerobicissä 😀 Ihan sekunnin sadasosan kelasin, että miksi ihmeessä siellä ja sit MITÄ SÄ TEET SIELLÄ? Ja äkkiä uusiksi, siis aerobisessa 😀 Okei, nyt ymmärrän 🙂 Itse kuuntelen pääsääntöisesti Panteraa, Metallicaa, Sypress hill, Tool, Danzig jne. Että kyllähän noillakin lähtee 🙂

  3. Aito, kovilla bassoilla ja asenteella maustettu rap toimii kovissa treeneissä! Vaikka en muuten ikinä sellaista kuuntele. Vaihtelua tuolle Disturbed-Rammstein-soittolistalle. Liekö YouTuben treenivideoista jäänyt fiilis yhdistää räyhä-hiphoppi treeniin..

  4. FFDB,SLIPKNOT,DIABLO—>TOIMII ja myös CYPRESS HILL..musiikki saa ihmeitä aikaan. 🙂

  5. Itse oon eniten kyllästynyt kuulokkeiden kanssa treenaamisessa siihen, että kuulokkeiden johdot kestää toiminnallisessa treenissä max. puoli vuotta. Kossin porta proita ja vastaavia on mennyt varmaan viidet. Niitä pienempiä/huonompia kuulokkeita en käytä ikinä. Salilla ei tule käytettyä ikinä, kun höpöttelee sarjojen väleissä ja omalla salilla on muutenkin musiikit kohdillaan. Perus radiorock musa toimii. Ennen kisasuorituksia sitten omasta soittimesta tilanteen mukaan herkistelymusaa ja aggressiomättöä.

    • Joo toiminnallisessa treenissä ei varmaan tosiaan kestä piuhat kauaa. Kyllähän ne piuhat salitreenissäkin välillä tiellä on, mutta ei sentään niin pahasti.

  6. Ite kyllästyin radio juontajien lässytykseen niin hommasin sit Creative Wp 350. Puhelimesta spotify soimaan niin alkaa reenit kulkeen :).

  7. Vanhaan postiin pakko vastata :p

    Itse tykkään treenata napit korvilla vaikka se ehkä luokin mielikuvan muille että en halua keskustella näin ei asia kuitenkaan ole. Olalle koputtelioita piisaa, joskus aiheesta joskus muuten vain. Treenaan paljon itseksini siis.
    Koen että suoritus muuttuu paljon henkilökohtaisemmaksi kun napeista tärähtää penkkisarjan aikana vaikka Pantheran Walk tai FFPD Lift me up.
    Enemmin uskon tämän genren musiikilla olevan positiivisempi vaikutus itsensä ylittämiseen kuin tuolla paljon mainostetulta Antti Tuiskulla 😀 Tosi asia on kuitenkin se että kyllähän tuon ”Rovaniemen lahjan maailman popmusiikille” Juuret-biisi saa niin hillittömiä vihan ja agrsessiivisuuden purkauksia aikaan, mutta niitä tuntemuksia en vielä osaa valjastaa 😀

    FFDP, Panthera, Amaranthe, Disturbed, Sentenced yms jne saavatt soida jatkossakin 🙂

    • Oot kyllä oikeassa, ihan erilaisen aggression saa aikaan FFDP ja Antti Tuisku 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta