Kuinka syvälle kyykkäät?

Yleisin kysymys saliharrastajalle on varmasti ”Paljonko nousee penkistä?” Se on erityisesti nuorille ja vasta treenaamisen aloittaneille tärkeä asia. Kun saliharrastus etenee alkaa muutkin tulokset kiinnostaa. Siinä vaiheessa saatetaankin jo kysellä että paljonko kyykkäät. Se on jo erinomainen edistysaskel. Äärimmäisen harvoin, tuskin koskaan, kuitenkaan kuulee kysyttävän kyykyn syvyyttä. Se on sinänsä harmi, sillä liian usein näkee tehtävän vajaita ”pyllistys”-kyykkyjä. Itsekin olen siihen syyllistynyt, tankoon pystyi pistämään paljon enemmän rautaa kun ei tehnyt kyykkyä alas asti, ja onhan se nyt miehekkäämpää kyykätä kun tangossa on paljon niitä kiekkoja.

Kehityksen kannalta kyykyn syvyydellä on kuitenkin melkoinen merkitys. Itse jouduin aikoinaan pienentämään kyykkypainoja melkoisesti kun aloin tekemään kyykyt alhaalta asti. Kyllähän se ylpeyden päälle otti, se on myönnettävä, mutta pikkuhiljaa ne kyykkypainot on nousseet takaisin entisiin lukemiin, jopa ohi. Ja hitto että menee kyykkytreenit aina perille!

Takakyykky lähtee ahaalta, irvistyksellä 🙂

Sama koskee myös etukyykkyä. Siinä pitää myös muistaa mennä ihan alas asti.

Siitä se lähtee…
Ja nnnngghhhh, ylös!

Kokeilkaapa seuraavassa kyykkytreenissä pienentää painoja ja tehdä kyykyt ihan alhaalta, takaan että menee treeni perille!

Metallisydän

19 vastausta artikkeliin “Kuinka syvälle kyykkäät?”

  1. Pakko kommentoida viimeistä kuvaa. Piti katsoa oikein pari kertaa ja kuvaa lopulta suurentaa, mutta onhan se tosiaan penkin reuna kun sieltä varsin optimaalisesta paikasta pilkistää sun takaa. Huh.

  2. Mullekin pt neuvoi että tee kyykyt niin alas kuin saat, ja minähän tein. Kunnes sitten alkoi vanha polvivamma vaivata, helpotti kun tein vain ysikymppiä tai hitusen alle. Nyt itse pt-koulutuksessa olen anatomian opiskelun kautta oppinut että ei missään nimessä syväkyykkyä polvivammaiselle eikä muillekaan pelkkää sitä. Oon ehkä vähän katkera, kun pt:lleni kyllä polvestani kerroin. Sinne on nyt molempiin polviniveliin, myös terveeseen, muodostunut rustoa ja ne rutisee inhottavasti koko ajan, välillä kipeästi. Että kiitti vaan :(Syväkyykky on kyllä tehokas, en sitä kiellä. Ite en sitä juurikaan uskalla enää tehdä. Ja tekniikkani on tarkistettu monikerroin hyväksi. Jos mulle tulee asiakas, määräisin kuitenkin sitä syväkyykkyä mutta ei jatkuvasti tehtäväksi..

    • Kyykyt tulee tehdä niin alas kuin saa (eli takareisi ja pohje ovat vastakkain), mutta ensin täytyy kyllä tuntea anatomia hyvin. Lisäksi usein on syytä ENNEN syväkyykkyjä vahvistaa VMO kuntoon (ja keskivartalon tuki) sekä liikkuvuus (lonkka, polvi, nilkka) kohdilleen. Itse olen saanut sellaiset asiakkaat kyykkäämään joilla ”polvet ei sitä kestä” lähestymällä asiaa hienovaraisemmilla taktiikoilla. Oikeastaan yksikään asiakas ei ole minulla ollut siinä kunnossa, että olisi suoraan päässyt kyykkyjä tekemään, vaan ensin on pitänyt pistää liikkuvuus ja lihaksisto kuntoon sitä varten.Se, että syväkyykky itsessään aiheuttaisi polvivaurioita ei pidä paikkansa. Ei myöskään se, että polvi ei saisi ylittää varvaslinjaa, sillä se ei perustu biomekaniikkaan. (90 asteen kulmassa polveen kohdistuu kaikista suurin paine.) Jos kyykky aiheuttaa polvivaurioita, niin se johtuu puhtaasti huonosta suoritustekniikasta sekä liian suuresta kuormituksesta (tehdään liike suuremmilla painoilla kuin mitä tekniikka sallisi). Jos sinun kyykkyä tarkistaa PT, niin en suoralta kädeltä vielä usko että se on kunnossa. Johtuen siitä, että kun katson personal trainereiden treeniohjausta tai omaa treeniä, niin lähes poikkeuksetta liikkeet tehdään/teetetään väärin…En tiedä mikä polvivamma sinulla on ja se voi tietysti rajoittaa SINUN kyykyn tekemistä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että syväkyykky olisi vaarallinen. Saatikka sitä, että se aiheuttaisi terveelle tai heikolle polvelle vaurion.

    • Jos takareisi ja pohje ei ole kosketuksessa, niin tällöin polvelle kohdistuu erittäin suuri paine. Samalla heikennät liikkuvuutta ja VMO:ta (koska se ei pääse aktivoitumaan vajaalla liikeradalla). Kannattaa tutkia biomekaniikkaa, koska se auttaa ymmärtämään asiaa. Kyllä haarakyykyille, boksikyykyille ja voimanostokyykyille on oma paikkansa harjoittelussa, mutta harjoittelun tulisi aina pohjautua oikein tehdylle syväkyykylle.

    • kun aloin tehdä syväkyykkyä, tein sen juurikin niin alas että takareisi kosketti pohjetta. aina. ja tekniikan tarkisti silloinen pt, sekä myöhemmin pari muuta sekä koulussa meidän pt-opettaja sekä muut opiskelijat. mutta jos tekniikkani olisi väärä, silloinhan kyseisen pt:ni olisi pitänyt asia huomata sen sijaan että sanoo että anna palaa vaan…ehkä yksi vika oli sitten se, että koskaan ennen kyseisen pt:n tapaamista en ollut salilla käynyt + jalkalihakseni olivat tajuttoman huonot + tekniikassa oli kuitenkin jotain vikaa + painoja lykättiin heti liikaa. jos itse saisin kaltaiseni asiakkaan, en laittaisi edelleenkään kyykkäilemään ennen kuin jaloissa olisi vähän enemmän voimaa ja tukea tulisi myös keskivartalosta. mun mielestä oli huono idea laittaa tällainen keltanokka ensimmäisenä kyykkäilemään. en tekisi samoin.

    • ja tosiaankin tarkoitin että näillä näkymin itselleni se ei ainakaan sovi. jollain muulla voi olla eri juttu, ja varmasti voisin yhä vielä tarkistuttaa tekniikkaani uudelleen.. mutta pointtinani oli vain kertoa omasta kokemuksestani, ei lähteä muita kieltämään tai kumoamaan kenenkään väitteitä.

  3. Itselläni on suhteessä muuhun ruumiiseen nähden hieman pidemmät jalat mikä laittaa selän ja lonkan koetukselle syvälle kyykätessä. Tämän lisäksi olen jo hieman loukannut alaselkääni treenien alkuaikoina, ja kehonrakentajaksikin omaan harvinaisen suuren pakaralihaksen verrattuna reisiin. Näistä syistä en tee enää juurikaan syväkyykkyä, sillä se olisi pahaksi sekä selälleni, että esteetisille tavoitteilleni. Lisäksi muutenkin mielestäni se optimaalinen kyykkysyvyys on jokaiselle erilainen. Ei saa pakottaa kroppaansa syvään kyykkyyn jos se ei vain yksinkertaisesti taivu/ulotu.

  4. asiasta on kyllä paljon vääntöä eri foorumeilla. jos kyykky ei ole kisasyvyydestä niin ihan turha hehkuttaa paljonko sitä rautaa nousee. saati vertailla voimia johonkin joka kyykkää puoli metriä syvemmältä. muuten kukin kyykätköön miten parhaalta tuntuu, sillä ei ole mulle väliä.

  5. ”kun katson personal trainereiden treeniohjausta tai omaa treeniä, niin lähes poikkeuksetta liikkeet tehdään/teetetään väärin…”No oho. Vai oikein ”lähes poikkeuksetta”. Nyt olisi mielenkiintoista kuulla väitteen takana oleva otanta.

    • Möllisköllä varmasti ihan kunnossa ;D Puhun nyt lähinnä tapauksista joita näen jatkuvalla syötöllä treenaamassa/opastamassa saleilla joilla käyn. Anteeksi yleistävä kirjoitus sävy 😉

  6. Toi on niin totta mitä kerroit kyykkäämisestä. Viimeksi eilen näin miehen salilla joka latasi aika tavalla painoa tankoon ja mielenkiinnolla jäin sivusilmällä kattoon, että kuinkahan äijän käy. Ja joo, niinhän siinä sitten kävi, että ”kyykky” jäi onnettomaksi pieneksi niiaukseksi 🙂 Yep. Tietty tulee aina muistaa myös se, että ehkä kaikki eivät vaan voi kyykätä ass to grass meiningillä esim. jonkun polvivamman vuoksi. Ja kuulema ortopedit (näin olen kuullut väitettävän) kieltäisivät koko kyykyn laissa jos olisi mahdollista. Vissiin sitten aiheuttaa jonkin verran polviongelmia ihmisille :/ No mutta suo siellä, vetelä täällä 😀 Meitsi ainakin koittaa kyykätä niin syvään kun menee 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta