Kannattaako käyttää isoja vai pieniä painoja?

Minulta tullaan aina joskus kysymään, että jos tarkoitus on kasvattaa lihaksia, kannattaako käyttää isoja vai pieniä painoja? Vastaan aina että molempia. Annan tässä nyt esimerkit siitä, millaisissa liikkeissä itse käytän isoja ja millaisissa liikkeissä pieniä painoja.
 
Isoja (tai ainakin itselleni isoja…) painoja käytän raskaissa perusliikkeissä. Pyrin tekemään ainakin yhden raskaan perusliikkeen jokaisessa treenissä treenattavalle lihakselle. Näitä raskaita perusliikkeitä ovat esimerkiksi kyykyt, leuanvedot, penkkipunnerrukset (vino/tasa), pystypunnerrukset ja tässä esimerkkinä käyttämäni dippi, joka on mielestäni paras massaliike ojentajalle.
 
Useimmiten käytän dipissä sellaisia lisäpainoja, että pystyn tekemään puhtaasti 5-8 toistoa. Joskus harvoin kuitenkin on kokeiltava millaisia painoja siinä oikein pystyisi liikuttelemaan…
 
 
 
 
Nuo kokeilut ovat kuitenkin sen verran rankkoja ongelmallisille olkapäilleni ja kyynerpäilleni, ettei niitä kovin usein tule kokeiltua. Tuokin video on viime kesältä…
 
Isoilla painoilla tehtävien raskaiden perusliikkeiden lisäksi käytän paljon eristäviä liikkeitä, sellaisia joissa apulihakset on eliminoitu pois ja liike tehdään puhtaasti kohdelihaksella. Näissä liikkeissä käytettävät treenipainot ovat melkoisen pieniä, mutta tuntuma treenattavassa lihaksessa on erinomainen. Esimerkkinä tällä kertaa hauiskääntö seinään nojaten.
 
 

Tuossa liikkeessä kaikenlainen heijaaminen ja heilauttelu on eliminoitu pois. Hartiat ja pakarat pidetään kiinni seinässä ja liike tehdään puhtaasti hauiksella. Painoa ei tarvita paljoa, mutta polte treenattavassa lihaksessa on taivaallinen 🙂

Minun mielestäni siis kannattaa käyttää sekä isoja että pieniä painoja. Mutta käyttää minkälaisia painoja tahansa, tärkeintä on muistaa säilyttää puhdas liikerata ja tehdä liike hallitusti. Jos aletaan repiä liian isoilla painoilla, seurauksena on valitettavan usein loukkaantumisia… ja sairaspedillä se lihas ei kasva.

Metallisydän

4 vastausta artikkeliin “Kannattaako käyttää isoja vai pieniä painoja?”

  1. Hetki sitten katsoin erästä kaveria, joka vemputti etureiden ojennuslaitteessa. Puhdas liikerata ja liike hallitusti.. juu ei ihan. Sen vemputuksen jälkeen kaveri vielä voivotteli isoon ääneen kuinka reisiin koskee. Niin ja hän tuli siis pukuhuoneesta ilman alkulämmittelyjä..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta