Lisää kehityksen seurantaa

Tuohon edelliseen kuntotsekkaus-kirjoitukseen tuli ilahduttavan paljon kommentteja. Osan mielestä kehitystä on tullut ja osa taas oli sitä mieltä että kunto jauhaa paikoillaan. Kaikki kommentit ovat aina tervetulleita ja haluankin kiittää kaikkia kommentoijia (metalli)sydämellisesti.

Kuntoseurantakuvat kuuluvat mielestäni oleellisesti treenaamiseeni. Ne toimivat itselleni apuna kehityksen seuraamisessa, vaikka toki seuraan sitä myös vaa’an ja peilin avulla. Ja onhan se mukava kuulla muiltakin jos kehitystä on tullut ja erittäin tärkeää kuulla varsinkin jos sitä ei ole tullut.

Laitetaanpa tähän nyt vielä ihan vaan vertailun vuoksi kuvat noin vuosi siten, puolivuotta sitten ja nyt. Vaikka samassa paikassa kuvat onkin otettu, tekee valaistus vertailun hieman hankalaksi, samoin erilaiset poseeraukset. Silti olen sitä mieltä että jokaisessa kuvassa on kehitystä tullut edelliseen verrattuna. Ei huimasti, mutta jonkin verran.

Marraskuu 2011, 95 kg 

Elokuu 2012, 94 kg 

Tammikuu 2013, 95 kg

Tässä lajissa kehitys on hidasta, varsinkin naturaalina ja näin monen treenivuoden jälkeen. En ole bulkannut, vaan kuten kuvista näkee, kunto on pysynyt kohtalaisen tiukkana läpi vuoden. Olen edelleen sitä mieltä että kehittyäkseen ei tarvitse vetää kauheita bulkkikausia, lievät plussakalorit riittävät. Samalla olo pysyy energisenä ja hyvänä kun ei kerää turhaa läskiä vyötärölle roikkumaan. Toki se vaatii melkoisen kurinalaista syömistä ja kovaa treenaamista mutta siitähän minä juuri nautin. Uskon myös laadukkailla lisäravinteilla olevan iso vaikutus kehitykseen.

Tuolla kuvien aikavälillä kehitystä oli hidastamassa myös rakettimainen nousuni Suomen rugbykentille. Pelasin rugbya puolisen vuotta melko tosissani kunnes huomasin että kehonrakennustreenin ja rugbyn yhdistäminen ei ehkä ole se paras vaihtoehto, jatkuva juokseminen kun söi aika paljon tehoa salitreenistä. Lopetin siis rugby-urani puolikkaaseen kauteen ykkösdivarissa ja yhteen SM-liigamatsiin.

No, kehitystä tai ei, tästä lähdetään uuteen treenivuoteen. Katsotaan sitten taas joskus onko sitä kehitystä tullut vai ei ja keksitään sitten uusia tekosyitä 😉

Metallisydän

26 vastausta artikkeliin “Lisää kehityksen seurantaa”

  1. Jari, ja minusta just sitä kovuutta, laatua, on tullut selkeästi koko ajan lisää! Kova, tinkimätön työ tuottaa tulosta pikkuhiljaa, ja se on just sitä kivilihhaa se! 🙂 o go Man, hienua työtä! Minusta se on kans aina mahtava, ja niin kannustavaa kuulla, kun joku sattuu mainitsemaan, esim. etä hei en oo nähny Sinua useampaan kuukauten, kylläpä on näköjään treenattu. 🙂 Lähipiiri, ja itse ei välttämättä aina niin huomaa, kun jatkuvasti näkee.

  2. Vähän vaikea noista kuvista on arvioida, mutta mielestäni ainakin sun rintalihakset ovat kehittyneet ja latsitkin ehkä näkyvät paremmin? Hyvältä näytät joka tapauksessa. 🙂 Mä oon suoraan sanottuna vähän sitä mieltä, että jos tuosta vielä kovasti kasvat niin sitten alat olla jo liiankin lihaksikas. 😉 Mutta makuasioita nää on. 😀 Tsemppiä treeneihin!

  3. Vaikea on toki tarkasti pelkistä kuvista mainitsemistasi syistäkin tarkasti arvioida, mutta minun silmään pienta parannusta on tullut ja oletko jopa vähän pienemmillä rasvoilla nyt kuin noissa aiemmissa? Onko sinulla tullut käytyä mittauttamassa rasva-% säännöllisesti, esim aina kuntotsekkausten yhteydessä? Kuvan selitteeksi vain aina elopaino ja rasva-% niin johan alkaa epäilijät hiljentyä! Toivottavasti itsekin pääsisin joskus tuolle tasolle! :)Olen samaa mieltä, että (sika)bulkkailu ei ole edellytyksenä kehitykselle. Kyllähän niin saa nopeammin lihasta kasvamaan sen bulkin ajan, mutta kuinkas käykään, kun diettaillaan kuukausia takaisin noille rasvoille, missä sinä pysyt vuoden ympäri… Luultavasti tulosta ei ole tullut ainakaan enempää kuin pysymällä tiukahkossa kunnossa koko ajan. Ja mitä iloa siitä lihasmassasta on jos se on läskin alla piilosaa 🙂

    • Kyllä, rasvat on nyt alempana kuin aiemmissa kuvissa. En ole käynyt kehon koostumusta mittauttamassa pitkiin aikoihin, voisi vaikka käydä jossakin vaiheessa 🙂

  4. Lihaskasvu ei todellakaan edellytä bulkkausta (lue: ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö bulkilla myös voisi kehittyä hyvin). Samaa mieltä ovat myös Suomen eturivin kisaajat mm. Mentula, Nyyssölä, Hulkki, jotka pitävät itsenä läpi vuoden varsin tiukassa kunnossa. Tällä tavoin treenaaminen edellyttää tietenkin tarkempaa ruokailukontrollia.Kivaa ja helppoahan se on olla jatkuvasti kauheilla plussakaloreilla ja ajatella, että näin myös lihas kehittyy paremmin. Jos mietimme tätä bulkkausta rehellisesti, niin väitän, että suurin osa puolustelee bulkkia siksi, että se on helpompi tie. Tiukka ruokavalio on nimittäin rankkaa puuhaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Olen ymmärtänyt, että blogin isäntä Jari ei esim. juuri taida viihteellä käydä 🙂 Fakta on, että valaaksi saa lihotettua jokainen, mutta tiukaksi paketiksi äärimmäisen harva. Vai miksi muuten 97 %:lla bodaajista ei KOSKAAN elämänsä aikana näy esim. vatsapalikat kuin maksimissaa nippa nappa (eikö bulkkauksenkin tulisi OIKEASTI olla vain jonkin aikaa kestävä jakso 😉

    • Bulkkaaminen on varmasti toimiva keino kasvattaa lihasmassaa, se ei vaan ole minun juttuni. Ja nähtiinhän se esimerkiksi juuri Hulkin kahden vuoden sikabulkkijaksolla ettei sillä sen kummemmin valtavaa kehitystä aikaan saatu. Toisena esimerkkinä aina kireässä kunnossa oleva Jerry Ossi joka kehittyy jatkuvasti.Tuo on ihan totta, että selkärangattomuutta ja mukavuudenhalua syömisissä perustellaan kovin usein bulkaamisella ”syön heseruokaa, pizzaa ja sipsejä koska olen massakaudella”. VMP sanon minä. Kaikki se rasva on myös poltettava pois ja se ei ole ihan nopeaa hommaa…

  5. Tissit on ainaki huudettu, ei toi ero poseerauksessa yksinään tota muutosta selitä.. Pikkuhiljaa muukin paketti, mut tissit oliki ehkä eniten sen tarpeessa? Ja tosiaan rasvat näyttää vaan tippuvan, meinasitko suoraan treenikunnosta lavalle 😛

    • Selkään ja jalkoihin olis ehkä eniten tarvetta saada lisää massaa, vaikka eipä sitä koskaan missään liikaa ole :)Ei tässä mihinkään lavalle olla vielä nousemassa, viihdyn vaan siistimmässä kunnossa 🙂

  6. tiukkuutta on enemmän tos viimeses kuvas eli kehitystä tulee koko ajan!ON SE KOVA ÄIJÄ! 8)

  7. Olin just kysymässä samaa ku Janne! Näkee tosi paljon salilla miehiä jotka treenaa käsiä, vatsaa selkää ja jalat on aivan olemattomat ruikut…En käsitä tota logiikkaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta