Treenifilosofiaa

Muskleforumilla esitettiin toive että kirjoittaisin jotain ”treenifilosofiastani”. Katsotanpa millaista tekstiä saan aiheesta aikaan.

Lähdetään liikkeelle vaikka siitä, että kevyen treenin ajatus on minulle täysin outo. En ymmärrä miksi salille pitää mennä ”treenailemaan kevyesti”. Kun menen salille, treenaan kovaa ja sillä selvä. Jos keho ei ole palautunut tai ei ole energiaa treenata kovaa, pysyn kotona, lepään ja annan kehon palautua. Treenaan siis joka treenin kovaa.

Minulla ei ole kiinteää treeniohjelmaa. Treenaan kyllä suunnitelmallisesti, mutta liikkeet vaihtelevat lähes joka treenissä. Samoin vaihtelen sarjamääriä ja sarjojen pituuksia sekä käyttämiäni erikoistekniikoita. En mene kuitenkaan salille sillä mielellä että tehdään nyt mitä huvittaa, vaan olen aina suunnitellut ennalta treenini ennen kuin menen salille. Toki jotain pientä hienosäätöä saatan suunnitelmiin tehdä treenin aikana.

Vaihtelen sarjapituuksia, mutta oli kyseessä pitkä tai lyhyt sarja, se tehdään loppuun asti, toistoja ei jätetä varastoon (poikkeuksena luonnollisesti lämmittelysarjat). Sama koskee erikoistekniikoita. Pudostussarjasta ei ole oikeaa hyötyä jos sarjaa ei tehdä oikeasti loppuun asti ennen pudotusta.

Treenaan paljon sekä yksin, että treenikaverin kanssa. Hyvän treenikaverin kanssa saa itsestään revittyä irti enemmän kuin yksin, mutta huonosta treenikaverista on vain haittaa. Onneksi omat treenikaverini kuuluvat tuohon ensimmäiseen kategoriaan 🙂 Erityisesti Janin kanssa saamme puskettua toisemme ”over the limit” 🙂

Joskus teinivuosina penkkitulos oli kaikki kaikessa. Nykyisin minulla ei ole hajuakaan paljonko on penkkimaksimini, se ei edes kiinnosta. Käytettävien painojen sijasta minulle on paljon tärkeämpää saada kunnon tuntuma treenattavaan lihakseen. Olen viimeisten vuosien aikana pienentänyt treenipainoja, puhdistanut liikeratoja, keskittynyt tuntumaan ja kehittynyt enemmän kuin ennen. Myös paikat ovat pysyneet paremmin ehjinä kuin repivällä, epäpuhtaalla treenityylillä. Toki edelleen teen myös lyhyitä sarjoja isommilla painoilla, mutta silloinkin pyrin pitämään liikeradan puhtaana ja tuntuman treenattavassa lihaksessa.

Siinäpä oli paljon kaikenlaista höpötystä treenaamisestani. Tärkeintä on kuitenkin se, että nautin treenaamisesta todella paljon.

Kyselkäähän lisää. Tehdäänpä vaikka niin että viikko on aikaa esittää treeniin liittyviä kysymyksiä tähän postaukseen. Viikon kuluttua, eli ensi torstaina vastailen kysymyksiin ja samalla arvon kysyjien kesken upouuden CrossTraining Magazinen nro 2 (lehti ei ole vielä tällä hetkellä edes lehtipisteissä!). Muistakaa siis laittaa nimimerkki mukaan jos haluatte osallistua arvontaan.

Metallisydän

21 vastausta artikkeliin “Treenifilosofiaa”

  1. Mikä sulla on tavoitteena treenaamisessa? Jonka voimalla jaksaa kammeta itsensä salille, JOS joskus sellainen päivä sattuu olemaan, ettei millään huvittaisi. 🙂

  2. Millä tavalla mittaat reenin onnistumista pidemmällä tähtäimellä, vaikka nyt vuoden tai puolikkaan välein?Ja kun Arska kerran alotti perseilyn, niin jatketaan samaa linjaa. Teetkö kyykkysarjan loppuun, jos tuloillaan on niin muhkea pieru, ettei Satakunnassa ole toista ennen kuultu?Kiitos vastauksista 😀

  3. Voisitko joskus kuvitella vaihtavasi normaalin salin crossfitiin? Edes joksikin aikaa?Mitä mieltä noin yleisesti oot crossfitista? Nykyäänhän se vaikuttaa olevan aika trendikäs laji.Porissahan on ehkä Suomen paras crossfit-sali ja parhaat valmentajat. ;)PS. EN halua osallistua arvontaan, koska kävin jo eilen ostamassa tuon lehden. Eli kyllä se on jo lehtipisteissä, ilmestyi tiistaina. Kyselen muuten vaan. 😀

  4. Voisitko treenata jonkun muun tekemällä treeniohjelmalla?Putkirullaatko? Itse olen saanut apuja lihasjumeihin tällä.

  5. Tää oli yhtä hyvää filosofointia kuin Muumien Piisamirotalla. Sulla on hyvä treenifilosofia, älä muuta sitä 😉 Kymysys: Kyykkäätkö aina syvälle vai teetkö jotain puolikyykkyjä reisille vaihtelun/tuntuman vuoksi?

  6. Onko sulla koskaan päivää, jolloin ei huvittaisi mennä salille? Jos on, mitä teet: a) pakotat itsesi salille (millä keinoin? keppi vai porkkana?) b) jäät kotiin löhöämään, koska jos kroppa ei halua niin se ota treeniä vastaanc) teet jotain muuta liikunnallista salitreenin sijaan (vai onko juoksu, jumpat ja rugby jääneet taa?)-Nevelyn

  7. Syötkö kuinka usein herkkuja ja rasvaista ruokaa esim. karkkeja, suklaata, pizzaa, ranskalaisia jne?Millä liikkeillä/tekniikalla sais hyvän tuntuman takareisiin ja miten olkapäät kasvuun?Hauska blogi sulla, uusine lajikokeiluineen jatka samaan malliin! 🙂

  8. Morjesta, Oletko jakanut treenejä vuositasolla erilaisiin osiin? Elikkä onko sinulla käytössä voimakausi, bodykausi, kestävyyskautta tai vastaavanlaista jakoa? Vai teetkö kuukausittain erisysteemillä? Millon muuten arpajaisvoittona olisi treenit sinun kanssa? 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta