Leuanvetosysteemejä

Leuanveto on kuulunut selkätreeniini pitkään. Se on melko raskas liike, mutta myös tehokas. Vielä tehokkaamman siitä saa muutamalla tehokeinolla.

Ensimmäinen ja helpoiten toteutettava tehokeino on pudotussarja. Ensin vedetään lisäpainolla niin monta leukaa kuin mahdollista, pudotetaan lisäpaino pois ja jatketaan kunnes ei tule enää yhtään leukaa. Pari tuollaista sarjaa niin kolmanteen saa jo pienentää käytettävää lisäpainoa 🙂

 

Toinen hyvä tehokeino leuanvetoon on negatiiviset toistot. Taas otetaan lisäpaino käyttöön ja viritellään jonkinlainen askelma, jonka avulla päästään leuanvedon ylä-asentoon. Siitä lähdetään sitten hiljaa laskemaan alaspäin, keskittyen tuntumaan latseissa. Niin monta kertaa noustaan korokkeen avulla ylös ja lasketaan hitaasti alas, että jarruttaminen tuntuu mahdottomalta.

 
 

Noiden liikkeiden jälkeen on selkä mukavasti etukäteisväsytetty ja on hyvä siirtyä itse treeniin 🙂

Metallisydän

4 vastausta artikkeliin “Leuanvetosysteemejä”

  1. Teetkö leuat aina vastaotteella vai vaihteletko? Mikä on sulle ns. helpoin ote? Mä oon yrittänyt aina välillä vetää leukoja myötä- ja hammerotteella, mutta yleensä tulee vedettyä sillä kivoimmalla eli vastaotteella. Siten jaksan vetää huomattavasti paremmin.

    • Vaihtelen otetta. Ehkä eniten teen leveällä myötäotteella. Onhan tuo vastaote se kaikkein helpoin tapa vetää. Välillä teen ns. supersarjoja joissa ensin leveällä myötäotteella ja heti perään ilman taukoa hammerilla. Toimii hyvin sekin.

  2. ”..ja sitten itse treeniin.”Kyllähän nuo leuanvedot on sitä treeniä parhaimmillaan. Selkä leviää paremmin kuin ylätaljalla, ainakin allekirjoittaneella. Tärkeää on vaan tehdä liike selällä eikä käsillä. Alastulossa tärkeää ettei pudoteta itseä alas, vaan alastulo kestää kauemmin kuin ylösveto. TUT on tärkeä pointti bodaillessa, eli Time Under Tension. Leuoissa kannattaa panostaa suurin osa ajasta progressioon todella pienillä painojen lisäyksillä, eikä välttämättä pudotussarjoihin yms tehokeinoihin. Perustreeni tuo massat, ennen kevennystä voi ottaa kaikki irti tehokeinoilla. Tuossa liikkeessä on mahdotonta nostella jatkuvasti sarjapainoja, volyymiä voikin lisäillä aina. Sitä kautta tuleekin massaa.5×5,5×10,10×5,8×3,6×6,8×8 jne. Vain uusi ärsyke tuo kehitystä! Selkää treenatessa ei tarvitse kuin leuanvetoa, joku soudun variaatio ja mavea jossain muodossa sekä helvetisti ruokaa ja lepoa. Ei avaruustiedettä! Metalliperseellekin treenivihko mukaan ja log bookin pieksentää seuraavalla plussakaudella, eli perus progressiivistä treeniä parhaimmillaan, ei mitään fiilispohjasta treenausta mikä ei johda yleensä mihinkään!Treenipainojen/sarjojen puskemista ylös vaan!

    • Ymmärsithän että tuo lopun hymiöllä varustettu ”on hyvä siirtyä itse treeniin” oli tarkoitettu vitsiksi?Siis kyllähän tuon jälkeen vielä joitakin liikkeitä juuri nimenomaan taljoissa tein, mutta nuo ne tuon treenin pääliikkeet olivat. Joka treenissä en käytä tehokeinoja.Eiköhän sitä progressiota laiteta nyt syksyn myötä tulemaan vaikka väkisin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta