Tynnyristä sikspäkiksi?

Kesä lähestyy ja epätoivoinen vatsalihasten treenaaminen on monella alkanut. Usein kuvitellaan että tekemällä paljon pitkiä sarjoja vatsalihasliikkeitä voidaan polttaa rasvaa vatsasta ja saada näin vatsalihakset näkyviin. Tämä on kuitenkin harhaluuloa. Rasvan palamista ei yksinkertaisesti pysty keskittämään johonkin tiettyyn paikkaan, ei sen kummemmin pakaroihin kyykyillä kuin vatsaankaan tuhansilla toistoilla vatsalihasliikkeitä.
 
Vatsalihasten esiin saamiseen vaaditaan kahta asiaa. Ensinnäkin riittävän alhaista rasvaprosenttia jotta siellä vatsassa ei sitä läskiä olisi niitä lihaksia peittämässä. Ja toiseksi vatsalihaksiin on saatava kokoa jotta ne sieltä erottuvat.
 
On tässä itselläkin melkoisesti työtä tehtävänä ja rasvaa poltettavana jos mielii kesäksi sikspäkin kunnolla erottuvaksi saada…
 
Vatsalihas on lihas siinä missä muutkin ja kokoa siihen saa ihan samalla tavalla kuin muihinkin lihaksiin. Ei ole mitään syytä miksi vatsaa pitäisi treenata jollain maratonpitkillä sarjoilla. Päin vastoin, lyhyet raskaat sarjat toimivat vatsaankin erinomaisen hyvin. Vatsalihastreenissäkin on siis syytä käyttää lisävastusta. Omasta mielestäni paras lisäpainoliike on vatsalaudalla tehtävä istumaannousu. Usein sen näkee tehtävän painokiekko niskan takana tai rinnalla. Itse saan kuitenkin paljon paremman tuntuman vatsaan tekemällä sen ristikkäistaljassa. Painomäärän saa juuri sopivaksi, vastus tulee tasaisesti koko liikkeen pituudelle ja tuntuma vatsassa on erinomainen.
 

Toinen hyvä lisäpainoliike on ylätaljassa tehtävä vatsarutistus. Sen voi tehdä monella eri tavalla: seisten, lattialla polvillaan tai kuvien mukaisesti istuen. Jokainen tuntuu vatsassa hieman eri tavalla ja itse vaihtelenkin eri tapoja eri treenikerroilla.

Vatsatreenin loppuun teen aina jonkin variaation jalkojen/lantion nostoista. Tällä kertaa tällainen versio.

 
Lisää juttua vatsatreenistäni löytyy TÄÄLTÄ. Nyt treenataan kaikki päkit kuntoon kesäksi!
Metallisydän

4 vastausta artikkeliin “Tynnyristä sikspäkiksi?”

  1. Niin sullahan ei vielä ollenkaan näy toi päkki…. 😀 Hyvää kevättä ja kivoja vinkkejä sai tästä omaankin vatsatreeniin!! 🙂

    • Kyllähän se siellä hiukan pilkottaa, mutta eihän se nyt kunnolla näy. Olis se kiva saada joskus ihan oikeesti näkyviin :)Hyvää kevättä sullekin ja tsemppiä treeniin!

  2. Elä hyvä mies nyt rupea dieettaamaan ainakaan mitään kovaa hommaa. Hyvä kireys ja jos ja kun ehkä maybe oot naturaali niin et polta kun lihaa jos tuosta lähet taaaaaaaas kiristelemään. :)Toki jos Decaa isket vähän peliin niin lähe lihatkaan kävelemään. Eriasia jos oisit kerännyt massaa talven aikana, mutta itse en sitä valitettavasti kritiikkinä erota viime kesäisestä tulleen. Oisko mitään metallisydän goes 120kg kesäbulkki??

    • En aio kummempaa dieettiä tänä keväänä vetää, ehkä jonkin pienen kiristelyn jos jaksaa kiinnostaa.Kyllä se rasvan polttaminen ilman huomattavaa lihaksen menetystä onnistuu näin natunakin, vaikeampaa se toki on kuin vaikka tuon decan avulla. Sen jätän kuitenkin edelleen muille :)Ei tuota massaa tosiaan tämän talven aikana tullut lisää, ei läskiä mutta ei varmaan juuri lihaakaan. Kesäksi en ala bulkkia vetää, mutta ensi talvena voisi taas vaikka hiukan massaa kerätä, ei kyllä likikään tuota 120 kiloa 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta