Juoksuharjoittelu alkoi

Rugbykausi lähenee, viikonloppuna on harjoituspeli Jyväskylässä ja ensimmäinen turnaus on toukokuun lopussa. Into on kova, mutta juoksukuntoni lähes naurettava. Nyt alkaa siis juoksukunnon epätoivoinen tavoittelu. Ei muuta kuin salille ja juoksumatolle!

Juokseminen on sellainen asia josta en tiedä sitten yhtään mitään. Onneksi minun ei tarvitsekaan tietää mitään, vaan saan onnekseni asiantuntevaa apua juoksuharjoitteluuni. Teen vaan juuri niin kuin minua ohjeistetaan ja juoksukunto nousee kohisten. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta onkohan se sittenkään ihan niin helppoa… 🙂

Ensimmäiseksi käytiin ostamassa uudet juoksukengät, 15 vuotta vanhat Adidakseni kun eivät ilmeisesti ole kovin hyvin tuetut tai iskuvaimennetut?!? No nyt on ensiluokkaiset tossut, joten siitä ei homma voi jäädä kiinni (ja kummasti tuo tossuista maksettu 200 euroa motivoi myös niitä käyttämään…)

Harjoittelu aloitettiin matalasykkeisellä hölköttelyllä. Etukäteen kuvittelin että vanhalla rutiinilla tunnistan kyllä sykealueeni ilman mittariakin, mutta oli kyllä hyvä että otin sittenkin mittarin mukaan. Ilman sitä syke olisi ollut liian korkea, nytkin oli todella hankala pitää syke tavoitetasolla. Hiki virtasi vaikka en oikeastaan hengästynyt tippaakaan. No nyt on homma aloitettu ja kunto lähtee nousuun…

Metallisydän

10 vastausta artikkeliin “Juoksuharjoittelu alkoi”

  1. Vie noi cloudsufferit takaisin kauppaan. Ebaystä saat 100e pintaan kotiinkuljetettuna parin vastaavia kenkiä..

    • Joo ja HalpaHallistakin saa lenkkareita…Juoksukengät on kuitenkin ihan mukava testata jalkaan sopiviksi ennen ostamista.

  2. Itse olen lopettanut tasasykkeiset juoksulenkit lähes kokonaan. Koiran kanssa tulee kuitenkin käveltyä päivittäin niin sen lisäks ei tarvitse muuta, kuin intervalleja ja vetoja. Rugbyssä juokseminen on pitkälti spurtteja ja lyhyitä vetoja, niin niitä kannattaa treenata pääsääntöisesti ja pienemmissä määrin tasasykkeistä.Kengistä. Mitä vähemmän tuetut ja vaimennetut niin sitä parempi! Kaikenmaailman tyynyillä ja pronaatiotuilla pilaa vain jalat ja omaksuu väärän juoksutyylin -> jalat ja selkä hajoo. Nikellä on joitain neutraaleja malleja ja harkitsisin jopa paljasjalkakenkiä toisiksi kengiksi.Tälläsiä mietteitä itselläni.

    • Joo eiköhän se tästä intervallityyppiseksi tuo harjoittelu muutu… En tiedä, juoksuvalmentaja tietää :)Mulle tulee melkoisen helposti ongelmia penikoiden kanssa, joten siksi hyvin vaimennetut. Kyllä niillä nappiksilla saa sitten ihan mukavasti tuota vaimentamatonta treeniä…

    • Olen kyllä samaa mieltä Matin kanssa tuosta kenkä asiassa. Paljasjalkakengällä on pakko juosta oikein. Itsellä loppui säären etuosan jomotukset, kun siirryin juoksemaan päkiä painotteisesti. Välillä hölkkäilen pelkillä päkiöillä, mutta silloin kyllä pohjeet huutaa armoa parin kilsan jälkeen.

    • Mulla on ollu Feelmax-tossut treenitossuina pari vuotta ja siinä hommassa ne on kyllä loistavat. Juosta en niillä kuitenkaan tykkää.

  3. Hmph, ei sitten voi enää yhtään paremman näköinen mies olla ekassa (ja vikassakin) kuvassa…. Jään tapittamaan. Koko yöksi.

  4. Muuten erittäin hyvä, mutta perkele!!!vääränmerkkinen sykemittari…:) Tsemppiä juoksuihin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta