Nyt kyykätään!

Tässä yhtenä aamuna herättyäni avasin vaatehuoneen oven ja satuin katsomaan itseäni peilistä. Ei saatana mitkä riu’ut siellä näkyi! Siis nyt alkaa kyykkääminen! Saatana noiden tikkujen tilalle on kasvatettava jalat!
 
 
Siis ei muuta kuin salille, painoja tankoon ja kyykkäämään! Tällä kertaa ei tehty syväkyykkyä, vaan asetin penkin perseen alle sille korkeudelle että reisi menee 90 asteen kulmaan. Penkille ei istuta, riittää että pakarat hipaisevat penkkiä. Muutama kova sarja näitä ja loppuun yksi sarja syväkyykkyjä pienemmillä painoilla.
 

Takareisi-pakara-speciaaliliike, jota meidän treeniporukassa kutsutaan nimellä jenniferlopez (saanut nimensä saman nimisen laulajattaren muhkean pakaraosaston mukaan). Tällä saa mukavan polton ja jumituksen tuonne takareiden yläosaan ja pakaraan. Päälle kun vetelee askelkyykyt niin ai että…

 

Sitten vielä päälle kaikenmaailman vemputuksia joita ei nyt jaksa tässä eritellä.

Kyllä se saatana on sellanen juttu että nyt laitetaan nuo tikut kasvamaan (tai sitten rikotaan kotoa kaikki kokovartalopeilit…)!

 
Metallisydän

23 vastausta artikkeliin “Nyt kyykätään!”

  1. Kokeilepa joskus silleen tossa ”box-kyykyssä” että pysäytät kunnolla alhaalla ja päästät jännityksen jalkojen lihaksista, mutta pidät vatsan jännitettynä, ja sieltä ylös.

    • Juu tuota käsitääkseni ”oikeaa” box-kyykkyä teen aina välillä vaihtelun vuoksi. Hyvä liike, mutta ei ole normikyykyn voittanutta 😉

  2. Paljonkos tuossa ’box-kyykyssä’ on kuvissa painoa(ei sillä että sillä olisi merkitystä mutta kiinnostaa kovasti silti)? Itse tuota tulee tehtyä smithissä kohtuu leveellä jalka-asennolla ja todella muikean fiiliksen saapi tekee sitten stopilla tai ei.

    • Ihan varmaksi en nyt osaa sanoa, mutta kuvasta katsellen näyttäis tangossa olevan kolme 20kg kiekkoa, yks 15kg ja yks 10kg molemmilla puolilla. Mitä siitä sitten tulee… 190kg? Saattaa heittää kymmenisen kiloa suuntaan tai toiseen…

  3. Jännä huomata miten jotkut liikkeet ottaa eri ihmisillä aivan eri paikkaan. Meikäläinen saa menemään ton reverse hackin täysin etureisille 🙂 Ja se onkin yksi eniten tekemäni liike, unohtamatta etukyykkyä.

  4. on kyl melko tikut jalat. yläroppaan verrattuna etenkin. lavoille pääsemiseen tarvitaan myös jalkojen lihaksia joten jos lavoille joskus mielit, niin se tapahtuu maks kolmen vuoden päästä (jalat)ja noi on vielä pumpissa otettu noi kuvat? aika huono imo.

    • No niin on, tikut mitkä tikut :)Eipä tässä lavat tavoitteena ole, että sen puoleen ei ole stressiä. Mutta olishan se mukava noihin rimpuloihinkin massaa saada :)Ja ei, kuvat ei ole pumpissa otettu vaan aamulla heti sängystä noustua.

  5. Mä sain vähän vinoja katseita salilla, kun tein tuota reverse hackia… Tosin kaikki salilla olijat oli miehiä ja minä en. Ja kyllä sieltä tuli se kysymyskin, että mitäs sää sitä nuon päin teet? 😀

    • Eihän tuo tosiaan ihan yleisin liike ole ja saattaa toki kiinnittää hiukan huomiota :)Ite bongasin tuon liikkeen joskus vuosia sitten netistä joltain videolta, kokeilin, ja siitä asti se on kuulunut liikevalikoimaan 🙂

    • Voishan sitä kokeilla eri tavoilla… Tosin mä ihan tarkotuksella kohdistan ton liikkeen tonne perseelle ja takareisille. Etukyykky ja normihakki sitten etureiskoille 😉

  6. Oisit jättäny katseen vaan navan yläpuolelle, tuo sikspäkki näyttää hyvältä. 🙂

  7. Kyllä tulee vaikeaa olla kasvattaa jalkoja sinun genetiikallasi. Oot varmasti treenannut jalkoja yhtä paljon kuin muitakin lihasryhmiä, ehkä jopa kovempaa? Ei sun jalat kumminkaan mitkään ihan tikut ole. Jotkut ei vaan saan niitä jalkoja isoiksi vaikka kuinka treenaa ja toiset saa jalkoihin massaa kun vähän treenailee sinne päin.. Ja yksi osa on niitä kenellä on isot reidet vaikka ei ol koskaan salia nähnytkään 🙂 Hyvä kokonaisuus kaiken kaikkiaan ja toivotaan, että kehitystä tulee. Hyvät voimatasot sinulla kumminkin jaloissa on. Hyvää kevättä.

    • Kiitos kannustavasta kommentista!Treeniurani alkuaikoina laiminlöin pahasti jalkojen treenaamisen. Osasyynä käytin kolarissa vaurioittamaani polvea, mutta tosiasiassa syy oli enemmänkin se että jalkojen treenaaminen ei ollut muka yhtä mielekästä kuin muiden lihasryhmien treenaaminen, perus rhp-touhua 🙂 Nyt olen kuitenkin jo useita vuosia panostanut jalkoihin samalla tavalla kuin muihinkin lihasryhmiin ja onhan niihin jotain kehitystäkin tullut. Edelleen ne kuitenkin ovat muita lihasryhmiä jäljessä. Genetiikalla ja pitkällä ja kapealla ruumiinrakenteellani on varmasti osansa ongelmaan, mutta olen varma että kovalla treenillä saan jalkojakin kasvatettua. Se vaatii vaan paljon verenmaku suussa treenaamista 🙂 Kateellinen olen niille ihmisille joille lihasmassa kasvaa kun vain vilkaiseekin kuntosalille päin, itse kun joudun tekemään helvetisti töitä jokaisen lihasgramman eteen haluan sitä sitten jalkoihin tai mihin tahansa muualle…Hyvää kevättä sullekin!

  8. Mitä nyt noita jalkakuvia katsoo niin siipeä muodostuu ihan hyvin edestäpäin, ongelma näyttää aika suuresti siltä että takareidet on todella pahasti jäljessä ja persekkin näyttää aika olemattomalta, eli syvemmät (etu)kyykyt(kapealla)/prässäilyt kunniaan ja painoja vaan niin että kyykky/prässi ass to the grass tai prässissä kelkka sylissä. Painot tietysti tippuu vähän sarjoissa mutta ihan takuu varmasti kasvattaa. Toisille taas tulee sitten se seuraava ongelma,eli moni vääntää jalkoja niin kovin etureisi painotteisesti että takareiden treenaaminen jää ihan lapsen kenkiin. Suosittelenkin ihan suosiolla jakamaan reidet etu sekä takareisiin omina päivinä. Etureisille etukyykkyä, Hackia kapealla, prässiä kapealla, reiden ojennuksia. Takareisille Reisikoukistusta maaten, Prässiä jalat ylhäällä, suorinjaloinvetoa kässäreillä ja vaikka päälle vielä reisikoukistus istuen. Sarjat menee 4-6 per liike ja toistot 8-30 riippuen liikkeestä. Itse tehnyt tolla ohjelmalla kohta pari vuotta ja saanut parhaan kasvun aikaiseksi pitkän treeni taustan aikana, ennen mentiin se yksi kerta viikossa jalat treenillä, liikkeitä voi tietysti soveltaa. Pääasia olisi kummiskin että etureisi päivänä kovemmalla rasituksella etureidet ja takareisipäivänä sitten takareidet. Se myös että niille reisille pitää tehdä niitä sarjoja ja toistoja niin perkeleesti joka reenissä vaikka pahaa tekee, usein kovimmat ja pahimmat treenit olleet 30 toiston hack/prässi sarjat kuin lyhyemmät raskaat kyykyt. Tsemii talkoisiin ja ihan omista kokemuksista kirjottelin mikä itsellä toiminut hyvin ja tullut jo rautaa kolisteltua 90 luvun lopulta lähtien.Mikke

    • Kiitos vinkeistä!Tarkoitus oli jakaa jalkatreeni kahteen treeniin, mutta oman vaikeutensa hommaan tuo uusi rakkauteni, rugby. Jalkatreenit täytyy ajoittaa viikkoon siten että pystyy myös juoksupainotteiset rugbytreenit vetämään täysillä ja vielä palautumaan kaikista :)Jokin aika sitten kokeilin ja tein jonkin aikaa 50 toiston prässisarjoja. Ne tuntui aika makoisilta 🙂

  9. Terve, Itselläni on aika samantyylinen ruuminrakenne. Massan kasvatus ei ole todellakaan ihan helppo homma mutta kireeksi pääsee helposti.Jalkoihin en ole saanut todellakaan helposti kokoa ja ne on vähän jäljessä muusta kropasta. Treenivuosia on takana 15 vuotta ja jalkoja ollaan treenattu monilla eri ohjelmilla. Parhaimmat tulokset olen saanut pitkillä sarjoilla ja ns. volyymitreenillä. Muutamat kaverit ovat treenanneet jalkoja ”sinne päin” ja jalat on ihan toista luokkaa kuin itselläni. Omaan pitkän uran jääkiekossa ja jalkapallossa, ja jalat olivat nuorenakin mallia ”lipputanko”. 100m olen juossut alle 12 sek. Näillä ei ole sinänsä merkitystä, mutta kun katsoo useimpien jääkiekkoilijoiden jalkoja niin ne ovat kohtuu hyvän malliset vaikkei mitkään bodarijalat kumminkaan. Olen kysynyt vinkkiä useammalta ammattitason kaverilta mm. Nyysölä, Kerälä ja vastaus on ollut, että hyvin vaikeaa on jaloistani saada isoja. Jalkani ovat kireät vaikka olisin massakaudella, rasvaa sinne ei kerry ollenkaan. En jaksa enään stressata asiasta sen enempää ja treenaan jalkoja kovalla innolla ja olen iloinen kun huomaan pientäkin kehitystä. Hienoa lukea palstaasi. Mikael

    • En mäkään hirveempää stressiä tosta jalkojen kehityksestä revi, turhaa sellanen on. Treenaan niitä parhaani mukaan ja jos tulee kehitystä niin hyvä, jos ei niin se on sitten voi voi, ei elämä siihen lopu 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta