Ihmisen selkä on pakaroiden ja niskan välissä, ihmisen takapuolella. – Wikipedia

Turistaanpa tällä kertaa hiukan selkätreenistä. Selkä on minulla se lihasryhmä, johon on treenissä usein vaikein saada kunnon tuntumaa. Ehkä se sitten näkyy myös siinä, että selkään on ollut hankala saada leveyttä. Jonkin verran kehitystä olen kuitenkin myös tuonne selän puolelle saanut aikaan viimeisen parin vuoden aikana. Ei se vieläkään kunnolla leviä, johtuen osin siitä ettei ole lihasta jota levittää ja osin siitä etten vaan yksinkertaisesti osaa levittää selkääni auki.
 
Minulla ei ole skolioosia vaikka kuvassa selkäranka näyttää varjojen vuoksi melkoiselta venkuralta…

Suurin muutos jonka olen selkätreenissä tehnyt, on se että olen pudottanut käyttämiäni treenipainoja ja pyrkinyt keskittymään liikkeiden puhtauteen ja tuntumaan treenattavassa lihaksessa.

Aiemmin aloitin selkätreenin lähes joka kerta ylätaljalla ja siinä luonnollisesti mahdollisimman suurilla painoilla ja epäpuhtailla repimisillä. Nyt olen kuitenkin vaihtanut tuon ylätaljan leuanvetoon, missä liike on huomattavan paljon helpompi pitää puhtaana. Liikettä ei pysty ollenkaan niin paljon repimään, vaan se on paljon helpompi tehdä juuri selällä.

Jo jonkin aikaa suuri suosikkini on ollut ns. kulmasoutuleuanveto, jossa tuntuma latseissa on mahtava. Pikkuhiljaa olen saanut otettua käyttöön lisäpainot leuanvedoissa ilman että itse liike ja tuntuma on kärsinyt.

Tuolla liikkeellä kun on tehty muutama kova sarja lisäpainoilla, on hyvä siirtyä leveään myötäotteeseen, jossa sarjat jäävät tuossa vaiheessa sopivan mittaisiksi ilman lisäpainoa eikä tangossa tarvitse roikkua koko päivää 🙂 Vaihtelun vuoksi teen liikkeet välillä toisinpäin käyttäen leveällä myötäotteella lisäpainoja kulmasoutuleuanvedon sijasta.

Leuanvetojen jälkeen teen usein jonkinlaista kulmasoutua, tällä kertaa supersarjana ensin T-kulmasoutu ja heti perään tavallinen kulmasoutu tangolla. Tykkään myös hammer-soudusta jota teen silloin tällöin kulmasoudun sijasta.

 

Näiden ns. pääliikkeiden jälkeen treeni on hyvä viimeistellä esimerkiksi supersarjalla ylätalja-alatalja, jossa pumppailen melko pienillä painoilla saaden liikkeen tuntumaan juuri siellä missä sen kuuluukin tuntua. Loppuun sitten vielä maastaveto, jonka tosin yleensä teen pieniltä pukeilta koska saan silloin liikkeen eristettyä paremmin selälle jalkojen rasituksen jäädessä vähemmälle. Sitten onkin selkä tukossa ja aika raahautua saunaan 🙂

Metallisydän

5 vastausta artikkeliin “Ihmisen selkä on pakaroiden ja niskan välissä, ihmisen takapuolella. – Wikipedia”

  1. Harmittaa, kun meidän salilla ei ole sitä laitetta, jolla pystyisi treenata leuanvetoa avustettuna. Enkä jaksa vielä vetää tangossa leukoja itse :/ Onko sinulla antaa mitään hyviä vinkkejä, kuinka saisin treenattua voimaa leuanvetoon? Tai miten sitä voisi harjoitella.. Haluaisin pystyä niitä jossain vaiheessa tekemään. 🙂

    • Ylätalja on lähinnä tuota leuanvetoa. Sillä raskaita mutta puhtaita vetoja.Joskus olen nähnyt jonkun virittelevän leuanvetotankoon vastuskuminauhan keventämään vetoja.Trenikaveria voi myös pyytää hiukan avustamaan leuanvedossa tukemalla jaloista.Ja heti kun tulee yksikin leuka, niin niitä sitten tekemään 🙂

    • Ja sitten semmoinen kuin käänteinen soutu (olisko oikea nimitys), eli roikutaan jostakin selkä alaspäin esim. pöydän reunasta jalat pöydän alla ja vaiks tuolin päällä. Lisäpainoa masun päälle ja tulee raskaammaks.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta