Lisäravinteet testissä

Viime viikolla Satakunnan kansan Virta-viikkoliitteessä oli juttu, jossa aiemmin lisäravinteita käyttämätön toimittaja oli ottanut valikoiman lisäravinteita käyttöön ja treenannut niiden avulla kuusi viikkoa.

lisar_001

Toimittajalla oli kyllä jonkinlaista treenitaustaa, joten ihan tyhjistä ei lähdetty, mutta lisäravinteita toimittaja ei ollut ennen käyttänyt.

Artikkelissa kerrotaan että toimittaja valitsi lisäravinteet sattumanvaraisesti. Tuo nyt ei varmaan ihan pidä paikkaansa, sillä aika hyvä valikoima hänellä noita lisäravinteita käytössä oli: Creatiinia, BCAA:ta, Beeta-alaniinia, Glutamiinia, jotain burneria ja hera-proteiinia. Aika kattava valikoima (burnerin ehkä olisi voinut jättää pois…).

Toimittaja siis alkoi käyttää noita lisäravinteita annostusohjeiden mukaan treenaten samalla aktiivisesti, kolme tai neljä kertaa viikossa, aivan kuten aiemminkin.

Artikkelissa toimittaja kertoo miten kävi arvioituttamassa käyttämänsä lisäravinteet kolmella eri asiantuntijalla, Lääkäri Tommi Vasankarilla, lisäravinneguru Anssi Mannisella ja liikuntafysiologian professori Antti Merolla. Jokaiselta lähes kaikki käytössä olleet lisäravinteet saavat hyväksynnän. Vasankari tyrmää BCAA:n eikä ole ihan vakuuttunut burnerista, Manninen korvaisi burnerin tehokkaammalla ja lisäisi vitamiineja, Meron mielestä käytössä on hyvät lisäravinteet.

Toimittaja oli ottanut itsestään mitat ennen ja jälkeen tuota kuuden viikon jaksoa, samoin tulostaso oli mitattu ennen ja jälkeen. Tulostason mittauksessa toimittaja oli käyttänyt liikkeinä PeckDeckiä, ojentajia taljassa ja hauista scott-penkillä taljassa. Jokaisessa tulokset olivat nousseet ihan mukavasti. Mielenkiintoisinta oli kuitenkin nuo mitat. Vyötärö oli kaventunut 4 cm (108:sta 104:ään) kun hauis ja pohje olivat kasvaneet 3 cm ja reisi 6 cm. Ei huonosti kuuteen viikkoon…

lisar_002

Todella hyvä ja mielenkiintoinen artikkeli, kannattaa lukaista se vaikka Aamulehden verkkosivuilta (sama artikkeli ilmestyi niin Satakunnan kansassa kuin Aamulehdessäkin).

Omalta kohdaltani voin yhtyä artikkelin huomioihin. Olen itsekin havainnut toimiviksi lisäravinteiksi palautusjuoman ja lisäproteiinin lisäksi juuri kreatiinin ja glutamiinin. Tärkeitä ovat toki myös nuo Mannisenkin suosittelemat vitamiinit. Itse kuitenkin lisäisin valikoimaan toimivan treenilaturin. Sen avulla kun saa treeneistä enemmän tehoja irti.

Itse hankin lisäravinteeni Astmista. Laadukkaat tuotteet, edulliset hinnat ja todella nopeat toimitukset. Kannattaa käydä kurkkaamassa jos ei ole jo tuttu. Verkkokauppaan pääset TÄSTÄ.

Metallisydän

3 vastausta artikkeliin “Lisäravinteet testissä”

  1. Luin, ilmeisesti nuo toimittajan muutokset voi laittaa niiden lisien tiliin, kun kerran saleilee muutenkin..? Olisi ollut kiintoisaa nähdä edelllisen 6 viikon kehitys ilman lisiä ! pal

  2. Riinu: :)pal: On tuossa monta mahdollista selitystä. Creatiini kerää nestettä ja nostaa painoa lisäten voimatasoja. Ne kuitenkin laskevat taas creatiinin syömisen lakattua. Toisaalta taas toimittajan treenimotivaatio saattoi olla ravinteiden kanssa parempi.Olisi tosiaan ollut mielenkiintoista saada vertailuarvot 6 viikolta ennen lisäravinteita ja myös 6 viikolta jälkeen lisäravinteiden…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta