Tärkeimmät lisäravinteet

Mitkä ovat ne tärkeimmät lisäravinteet? Mitä lisäravinteita kannattaa käyttää? Mitkä lisäravinteen ovat oikeasti toimivia? Nämä kysymykset pyörivät varmasti jokaisen kuntosaliharrastajan mielessä.

Ajattelin tässä kirjoitella omia mielipiteitäni lisäravinteista. Kommentti-osioon voi sitten kukin lukija täydentää/kumota/olla eri mieltä asioista. Omat mielipiteeni perustuvat pääosin omiin kokemuksini, paljon on kaikenlaista tullut testattua, osan olen todennut toimiviksi, osasta en ole mainittavaa hyötyä huomannut.

Lähdetään siitä tärkeimmästä lisäravinteesta, eli palkkarista.

Jos en mitään muuta lisäravinnetta käyttäisikään, käyttäisin palkkaria. Se on erittäin tärkeä lihaskasvun ja palautumisen edistämisessä. Treenin jälkeen energiavarastot ovat tyhjinä ja keho tarvitsee energiaa. Toisaalta myös lihakset tarvitsevat rakennusainetta. Palkkarissa on juuri nämä tarvittavat jutut, hiilaria energiavarastojen täyttämiseen ja proteiinia lihasten rakennusaineeksi.

Palkkarin voi koota itse esimerkiksi maltosta ja hera-proteiinista, mutta itse olen pääasiassa käyttänyt valmiita palkkareita, helpompaa ja paremman makuista 🙂 Tällä hetkellä käytössä on Spiritin Power Recovery (suklaa on herkkua!!!)

lisäravinteita 005

Toinen selvästi toimiva juttu on lisäproteiini.

Lihaskasvuun tarvitaan päivässä n. 2-3 grammaa proteiinia / painokilo. Itse pyrin syömään keskimäärin 250 grammaa proteiinia päivässä. Saa siinä aika monta broilerin rintafilettä ja Ehrmannin rahkaa pistellä naamariinsa. Siksipä käytänkin tuon kiinteän ruuan ohessa hera-proteiinijauhoja täydentämään proteiinin saantiani. Teen yleensä kaksi proteiinijuomaa päivässä.

lisäravinteita 007

Kolmantena tärkeänä lisäravinteena käytän Kreatiinia.

Kreatiinin olen huomannut selkeästi parantavan suorituskykyäni. Nykyään on kaikenlaisia hienoja kreatiinipuryvaatteja sun muita, mutta omalla kohdallani olen huomannut toimivimmaksi ihan tavallisen kreatiini monohydraatin. Tulokset paranevat selvästi kun käytän kreatiinia. Toki kreatiini kerää kehoon hiukan nestettä ja nostaa siis painoa. Tällä saattaa olla myös vaikutusta tulosten nousuun. Kummasti sen kuitenkin heti huomaa treenissä kun kreatiini on käytössä. Ja onhan kreatiini varmaan tutkituin lisäravinne ja tutkimuksetkin osoittavat siitä olevan selkeää hyötyä kehonrakentajille, miksei siis myös minulle 🙂

Kreatiinia käytän jaksottain, yleensä noin kaksi kuukautta, jonka jälkeen pidän noin kuukauden tauon.

Seuraavana pitää mainita treenilaturi.

Treenilatureita on paljon erilaisia, osa toimii, osa ei. Itse käytin pitkään laturina yksinkertaisesti kofeiinia. Otin noin puoltatuntia ennen treeniä kaksi kofeiinipilleriä ja sain treeniin hyvän energialatauksen. Tuo toimii edelleen minulla hyvin koska en juo kahvia. Olen kuitenkin kokeillut muutamaa muutakin treenilaturia ja tällä hetkellä käytössä on N.O.K.O. jota olen täällä blogissakin muutamaan kertaan kehunut. Tuo antaa ainakin minulle lisäenergiaa treeniin, mutta myös lisää pumppia lihaksissa.

Tärkeitä ovat tietenkin myös vitamiinit.

Joka aamu vedän naamariin kourallisen pillereitä ja kapseleita. C-vitamiinia, D-vitamiinia, monivitamiinia, kalaöljyä jne. Toinen kourallinen menee sitten illalla ennen nukkumaan menoa 🙂

Siinä mielestäni ne tärkeimmät. Nuo edellämainitut lisäravinteet ovat olleet minulla jo vuosia käytössä. Niistä en luovu jatkossakaan. Niiden lisäksi käytän ja kokeilen jatkuvasti uusia ja vanhoja lisäravinteita. Hyviksi olen havainnut muunmuassa Glutamiinin, Arginiinin, BCAA:n, Beta alaniinin jne.

Tässä lisäravinneviidakossa kannattaa kuitenkin muistaa se tärkein, eli kunnon terveellinen ruoka. Kiinteä ruoka on aina kiinteää ruokaa ja lisäravinteet nimensä mukaisesti vain terveellisen ruokavalion lisä. Niillä on helppo täydentää omaa ruokavaliota, mutta kiinteää ruokaa niillä ei kannata korvata. (Erilaisia ruokavinkkejä löytyy Metallisydämen kokkinurkkauksesta)

 

Itse tilaan lisäravinteeni pääasiassa Astmista. Siellä on hyvät valikoimat erilaisia lisäravinteita ja edulliset hinnat. Yli 65 euron tilaukset tulee ilman postikuluja, ainahan nyt sen verran tilattavaa löytyy 🙂

 
Minulle tulikin juuri tällä viikolla taas Astmista uusi paketti, johon mukaan sain neuvoteltua purkin tuota hyväksi toteamaani laturia ja purkin kreatiinia ihan vartavasten täällä blogissa arvottavaksi teidän lukijoiden kesken!
Laittakaapa siis tuonne kommenttiosioon omia mielipiteitänne lisäravinteista, mitkä ovat teidän mielestänne ne toimivat lisäravinteet ja kumpaan arvontaan haluatte osallistua. (Ovela tyyppi laittaa kaksi vastausta ja osallistuu molempiin arvontoihin…) Osallistumisaikaa on viikko, siis 6.8. asti, jolloin arvon voittajat.
 
Metallisydän

24 vastausta artikkeliin “Tärkeimmät lisäravinteet”

  1. Olen kans huomannut kreatiinin käytön vaikuttavan selvästi lihasten toimintaan, eli se tulee loman jälkeen taas ruokalistalle. Näin kesäaikaan olen käyttänyt maustamatonta soijaproteiinia, sen kun yhdistää tuoreisiin marjoihin ja maitoon (+malto) niin pystyy pirtelönä juomaan. Muutenhan maku on omintakeinen 🙂 Lisäksi käytössä on Bulgarian Tribulus Terrestris. Tästä on ollut myös apuja.-jussi-

  2. Tärkeimmät lisäravinteet sait hyvin käytyä läpi. Noiden lisäksi yhtenä tärkeimmistä pidän itse beta alaniinia. Siitä huomaa saavansa lisäpotkua erityisesti vähän pidempien sarjojen vikoihin toistoihin. Tai sit se on vaan se plasebo-vaikutus, joka johtuu siitä hervottomasta pistelystä.Treenilaturina oon itekin tottunut napsimaan vaan kofeiinitabuja, eli mielelläni ottaisin ton Nokon testiin. 🙂

  3. Ja vähän totas anonyymiä yksilöllisempi nimimerkki vois olla kiva, eli ylemmän kommentin kirjotti entsyymi. 🙂

  4. Olen samoilla linjoilla noiden lisäravinteiden kanssa, tällä hetkellä menee alas palkkari, jossa sekä heraa että maltoa, kreatiinia kuurittain sekä lisäproteiinia kerran päivässä. Myöskin arginiini on käytössä, koska pitää yrittää tuhota hyllyllä lojunut purkki vihdoinkin – maku ei ole mikään parhain.. Kyllä se alas menee, ja ehkä pumppiakin parantaa. Olisin tosi kiinnostunut testaamaan jotain treenilaturia tai muuta pumppia parantavaa lisäravinnetta. Kofeiinitablettua menee myös ennen treeniä silloin tällöin, toimii kyllä jos ei paljon kahvia normaalisti juo 🙂

  5. Eipä oo juuri muuta tullu käytettyä kuin palkkaria. Voishan sitä laturia vaikka kokeillakin.Make

  6. Itselläni treenilaturina on toiminut Massin Pump, joka on kyllä antanut mainiot pumpit ja lisäpotkua treeneihin. Tästä syystä olisi mielenkiintoista testata nähdä, onko tämä N.O.K.O vielä tujumpaa tavaraa.-HP

  7. Aika hyvää tuo Spiritin palkkari. Eikö siinä ole kreatiinia mukana? Jos ei, sitä mulle kiitos!-Janna

  8. Palkkaria, kreatiinia ja lisäprotuja tulee käytettyä. Nyt on päässyt krea loppumaan, joten tuo kreatiini tulisi tarpeeseen =)

  9. Itse olen lisäravinteista sitä mieltä, että palkkari on koko homman perusta, sitten aletaan vasta suunnittelemaan mitä treenataan ja miten kovasti. Toisena välttämättömyytenä tulee treenilaturi, joka sisältää ainoastaan aminohappoja itselläni, piristäviä tuotteita dieettaillessa. Itse käytän pitkin päivää heraisolaattia, aminohappoja(BCAA) ja vitamiineja. Nyt dieetin loppuvaiheella olisikin erittäin loistava jos saisi uutta (kuulema hyvää) treenilaturia kokeiluun =)

  10. Itse olen lisäravinteista sitä mieltä, että palkkari on koko homman perusta, sitten aletaan vasta suunnittelemaan mitä treenataan ja miten kovasti. Toisena välttämättömyytenä tulee treenilaturi, joka sisältää ainoastaan aminohappoja itselläni, piristäviä tuotteita dieettaillessa. Itse käytän pitkin päivää heraisolaattia, aminohappoja(BCAA) ja vitamiineja. Nyt dieetin loppuvaiheella olisikin erittäin loistava jos saisi uutta (kuulema hyvää) treenilaturia kokeiluun =)EDIT: tuli typo ja unohdin nimeni viestiin.-Joonas Haapasaari

  11. Kyllähän se palkkari on tärkein. Itsellä yleensä valmis palkkari kun en jaksa itse sekoitella. Nyt kokeilussa maximusclen Cyclone.Kaikenlaisia treenilatureitakin on tullut kokeiltua. Tällähetkellä kokeilussa san nutritionin V12 Magnum.Lisäproteiiniä tulee kans otettua. Tällä hetkellä testissä Bsn Lean Dessert ProteinVitamiinejä ja omega kolmosia tulee kans popsittua.-Karppu-

  12. Olen tykästynyt Gaspari nutrionin tuotteisiin, kaikki siltä tuntuu toimivan :)Superpump 250 ois kiva verrata tohon N.O.K.O:oon että millasia eroja niissä on..

  13. Perusproteiinia, kreatiinia ja monster pumppia. Siihen tietenki pakolliset vitamiinit ja magnesiumit päälle. Kreatiini meinaa loppua 😉

  14. Mulla on käytössä vaan palkkari. Joskus olen koittanut kreatiinia, mutta sen vaikutus ei itsellä ollut kummoinen. Joten tuota treenilaturia olisi mukava koittaa =)

  15. Palkkaria varmaan menny itellä eniten jos ruetaan tärkeys järjestykseen laittamaan lisäravinteita.Kreatiinia menee välillä paljonkin tai ei sitten ollenkaan.En ole kyllä maistanut tuota Micro Creatinea ,muttta uskoisin sen olevan ihan ookoo tavaraa.Treenilaturina olen yleensä käyttänyt banaania(tiedän aika köyhää),mutta tuo on tuntunut hyvältä idealta alusta asti kun ei ainakaan nälkä yllätä heti kun en voi syödä kunnon ateriaa ennen treeniä.Nyt vaan ei treeni oikein onnistu ,kun lääkäri määräsi 2kk treenikiellon joka onneksi loppuu kohta puoliin ;)Monella olen huomannut jotain energiajuomaa treenilaturina esim.Batteryä joka saattaa joillain toimia vaikka saman vaikutuksen siaisi jos joisi kupin kahvia.

  16. Piti aikaisempaan vastaukseen lisätä ihmettelyn aihe.Olen nyt muutaman kuukauden lukenut blogiasi ensin anonyyminä ja sen jälkeen ihan tunnuksilla.Sinulla lukee aika monessa kohdassa esim.Olen wannabe bodari tai jotain sinneppäin.Katsoin aika monet kuvasti ja tuloksia niin tuli ihmettelyä tuosta itsensä ns.huonommaksi ajattelua.Moni on treenanut saman aikaan eikä näy samanlaisia tuloksia.Jos noilla lihaksilla sanoo olevanssa wannabe bodari niin ei voi kun ihmetellä.Ja löytynät nainen,koti ja työ rinnalle.Se on hyvä saavutus ja siitä kannattaa olla ylpeä 😉

  17. Palkkari, kreatiini, vitskut ja kalaöljy. Näillä pitäis pärjätä. Treenilaturina rööki ja kahvi :), vois varmaan jotain muuta treenilaturia testata ;)A.R

  18. -jussi-: Vai omintakeinen maku soijaproteiinissa… no voihan sen niinkin sanoa, itse kuitenkin nimittäisin makua ennemminkin karmivaksi :)entsyymi: Beta alaniinia olen itsekin kokeillut, tosin kapseleina jolloin pistely ei ollut aivan niin hervotonta.Tiina: Arginiinin maku on tosiaan melkoinen. Ei mitään ihan herkkua 🙂 Tuosta N.O.K.O.stakin hiukan puskee arginiinin maku hiukan läpi, vaikka sitä onkin aika hyvin pystytty peittämään :)Make: Palkkari se tärkein onkin, kannattaa kuitenkin kokeilla välillä jotain muitakin lisäravinteita!-HP: Ei muuta kuin onnea arvontaan!-Janna: Ei taida olla kreatiinia Spiritin palkkarissa, klutamiinia sitten onkin ihan kunnolla ;)Minä vain: Onnea arvontaan!Joonas Haapasaari: Jep, palkkari ennen kaikkea, siihen päälle sitten mitä haluaa ja minkä budjetti kestää ;)-Karppu-: En itsekään ole pitkään aikaan jaksanut sekoitella itse palkkaria, joten valmiilla seoksella mennään täälläkin, tosin itse lisään mukaan kreatiinit ja klutamiinit.Sampe: Mites tuo Superpump toimii? Onko hyvää kamaa?Topi: Nyt se palkkari käyttöön! :)Botsa: Sulle kanssa palkkari käyttöön! palautuminen nopeutuu ja kehitys räjähtää kasvuun!!! ;)Sakke: Peukut pystyyn että arpa osuu kohdalle ;)C_?_K: Eiköhän tuo energiajuoman toimivuus perustu samaan piristävään vaikutukseen kuin käyttämieni kofeiinitablettien. Ihan toimivaa siis… Nyt kun treenikielto loppuu niin treeni-intoahan on reilusti, ei muuta kuin tsemppiä treeneihin!Vielä tuohon ihmettelyysi, en tosiaan koe olevani mikään ”oikea bodari” ne on niitä, jotka on aina tiukassa kunnossa, suonet pinnassa, syö pelkkää tonnikalaa ja mikä tärkeintä, nousee sinne lavallekin aina joskus. Tuo wannabe-bodari on osittain huumoria, paremmin ehkä sopisi harrastelija-bodari. Tykkään elää ”bodarielämää” ja nautin treenaamisesta, mutta en tiedä olisiko minusta ikinä nousemaan lavalle… no eipä sinne rahkeitakaan olisi ennen kuin runkoon on tahkottu vähintään 10 kiloa lisää lihaa, silloin haluaisin nimittäin ihan oikeasti olla elämäni kunnossa ja ylpeä kunnostani 🙂 Kiitos kehuista!A.R.: Mitä sitä toimivaa laturia vaihtamaan 😉

  19. Nuita pöperöitä kun katsoo niin herää kysymys: Missä ovat kasvikset?! Kasvikset ovat terveellisen ruokavalion A ja O. Kasviksia kannattaa syödä rutkasti joka aterialla.Lisäravinteista itse en käytä muuta kuin heraa. Iso kuppi mustaa kahvia ennen treeniä toimii. Kreatiinia pitänee kokeilla…

  20. Olen niin suunnattoman laiska pilkkomaan kasviksia. Töissä syön aina salaattia, sitä kun on aina valmiiksi tehtynä, samoin kotona silloin kun Paula tekee salaatin (tai pakottaa minut tekemään) 🙂

  21. Ootko kokeillu Massin Pump tuotetta? Tai Monster pumppia? Itsellä toi monster pumppi kyllä toimi ekan viikon tosi hyvin ja maitohappoja ei kyllä tullut käsireeneissä lainkaan! Mutta jo viikon käytön jälkeen en huomannut oikein mitään vaikutusta enää. Miten on ton NOKO:n kanssa? Onko sulla selvästi huomannut pitkälläkin käytöllä aina reeneihin positiivinen vaikutus?

  22. Massin Pumpia olen joskus kokeillut, ihan hyvin sekin toimi, tosin omalla kohdallani tuo NOKO toimii mielestäni paremmin.Toki mitä enemmän ja pidempään samaa laturia käyttää, keho alkaa siihen tottua. NOKO:ssa olen kyllä huomannut piristävän vaikutuksen pidempiaikaisessakin käytössä.Kokeilen uusia latureita aina silloin tällöin, näin ei ehdi niin paljon samaan tuotteeseen tottuakaan… ja tuolla saralla vaihtoehtoja löytyy ihan kiitettävästi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta