Treenikassin sisältöä

Tälläkertaa saatte lukea treenikassini sisällöstä, eli lähinnä apulälineistä joita käytän salitreenissä. Nostovöistä, rannesiteistä, vetoremmeistä, treenihanskoista yms.

Itse pidän tärkeimpänä nostovyötä. Itse käytän voimanostovyötä, jonka olen kokenut parhaiten tukea antavaksi leveytensä ansiosta. Käytän vyötä pääasiassa raskaimmissa liikkeissä, kuten maastavedossa, kulmasoudussa, kyykyissä ja seisten tehtävässä pystypunnerruksessa. Ja näissäkin liikkeissä vain raskaimmissa sarjoissa. Joskus toki jossain muissakin liikkeissä.

Seuraavaksi tärkein apuväline minulle on vetoremmit. Käytin pitkään nahkaisia Fast:n vetoremmejä, mutta jokin aika sitten viimein ostin Gasp:n todella vahvat kankaiset vetoremmit, enkä sen parempia remmejä ole ennen käyttänyt. Remmejä käytän raskaimmissa vetoliikkeissä parantamaan otteen pitävyyttä. Erityisesti maastavedossa remmit ovat korvaamaton apu. Näppivoimahan ei ole itselläni parhaimmasta päästä… mutta remmeistä en luovu!

Olen käyttänyt pitkään rannesiteitä. Loukkasin ranteeni muutama vuosi sitten sen verran pahasti, että jouduin käyttämään rannesiteitä pitkään melkein joka treenissä. Sittemmin ranteen kuntouduttua olen vähentänyt siteiden käyttöä, mutta edelleen käytän niitä melko paljon. Juuri vähän aikaa sitten sain todella hyvät ja tukevat rannesiteet. Käytän niitä raskaimmissa työntöliikkeissä, kuten punnerrusliikkeissä ja dipissä. Ranteita vahvistan kaikenlaisilla rannerullauksilla yms. liikkeillä, joten eivät ranteet kuitenkaan löystymään pääse.

Edellämainittujen lisäksi käytän myös treenihanskoja. Joidenkin mielestä sellaiset ovat melko naismaiset, mutta pikkuiset herkät kämmeneni ovat ilman hanskoja aina auki ja kipeät, joten olen kokenut paremmaksi käyttää hanskoja miehisyyteni uhallakin 🙂 Taas pitäisikin hankkia uudet hanskat, vanhat kun alkavat olla melko räjähtäneet. Olisiko jollain suositella hyviä, miehekkäitä hanskoja? (pinkitkin käy…)

Lisäksi käytän kyynerpäissä (erityisesti toisessa) lämmitintä. Kyynerpääni on kipuillut aika-ajoin jo pidemmän aikaa. Sitä on tutkittu lääkärissäkin, mutta vikaa ei ole löytynyt (olisikohan vika päässä?). Lämmittimen avulla pystyn kuitenkin treenaamaan ihan normaalisti. Sellaiset siis kulkevat myös mukana treenikassissa.

Polvisiteitä en ole käyttänyt juuri koskaan. Ajoin vuosia sitten kolarin, jossa teloin vasemman polveni melko pahasti. Polvi vaivasi sen verran, että pitkään jalkatreenit olivat poissa ohjelmasta (tekosyy?). Silloin minulla ei ollut kunnon polvisiteitä ja opettelinkin lopulta polviystävällisen jalkatreenitavan jolla pystyin treenaamaan jalkojani. Nyt on mennyt jo monta vuotta ilman polvivaivoja, ja jalkoja on pystynyt treenaamaan ihan tavalliseen tapaan. Jalkojen huonosta lihasmassasta on siis ihan turha syyttää tuota kolaria (vaikka niin välillä teenkin). Polvisiteitä en ole kuitenkaan oppinut käyttämään vieläkään.

Olisi varman hyvä opetella pois noista muistakin apuvälineistä, käyttämäni painomäärät eivät kuitenkaan ole niin huimia, että niiden takia erityisesti tarvittaisiin kaikenlaisia tukia. Niihin kun vaan on niin tottunut, että heti jos koittaa tehdä esim. maastavetoa ilman vyötä ja vetoremmejä, tuntuu ettei hommasta tule yhtään mitään.

Lisäksi kassista löytyy muutamia muita tärkeitä tarvikkeita, kuten juomapullo (ISO, eipä tarvitse olla kokoajan täyttämässä…), kylmägeeliä ja idealside tapaturmien varalta, ikkunanavauskahva jotta saan kesäisin salin ikkunat omatoimisesti avattua sekä jumppakuminauha olkapäiden lämmittelyä varten (juu ei ole miehekäs, mutta eiköhän tässä ole jo kaikki menetetty noiden treenihanskojen myötä…)

Sitten kassissa on toki vielä hikipyyhe, treenikengät ja -vaatteet sekä pyyhe, pesuaineet ja dödö. Pitäähän sitä treenin jälkeen suihkussa käydä että pääsee lähtemään raikkaana kotiin 🙂

Metallisydän

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

 
Tykkää jutusta