Estä lasta hukkumasta!

Hukkuminen on Suomessa toiseksi yleisin syy lapsen kuolemaan. Hukkuminen ei näytä tv-sarjoista tutulta rimpuilulta, vaan on hyvin vähäeleistä ja hiljaista: siksi on tärkeää opetella tunnistamaan hukkumisreaktio.

hukkumasta

Kun lapsi joutuu vaistonvaraisen hukkumisreaktion tilaan, hän pysyy pinnalla enää 20–60 sekuntia ennen kuin vajoaa kokonaan pinnan alle. Pelastustoimien on siis oltava ripeitä.

Hukkuva ei huuda

Kun hukkumisreaktio saa valtaansa lapsen tai aikuisen, hukkuva pyrkii vain ja ainoastaan ainoastaan saamaan henkeä. Tyypillisesti hukkuva on pystyasennossa vedessä, ja hänen suunsa vajoaa jatkuvasti pinnan alle. Koska lapsen suu on veden pinnalla vain hetkittäin, hänellä ei ole aikaa huutaa apua – jokainen hetki on käytettävä ilman vetämiseen.

Useimmissa tapauksissa hukkumaisillaan oleva levittää kätensä veden pinnalle ja yrittää kammeta itseään ylös vedestä. Tila voi olla aikuisellekin niin lamauttava, ettei hukkuva pysty uimaan edes lyhyttä matkaa pelastusrenkaan luokse.

Kellukkeet ja pelastusliivit eivät riitä

Kellukkeet eivät estä uimataidotonta lasta hukkumasta. Lasten uimista on syytä vahtia aina, olipa lapsilla käytössä uimakellukkeita tai ei.

Veneilleissä lapsilla pitää olla aina pelastusliivit käytössä. Jos lapsi pukee liivit itse päälleen, vanhempien on syytä tarkistaa, että kaikki remmit on asianmukaisesti kiinnitetty. Väärin kiinnitetyt liivit ovat yksi yleinen syy lasten hukkumiskuolemiin.

Ojat, paljut, pihalammet ja saavit vaarana

Jo muutama sentti vettä riittää hukuttamaan pikkulapsen. Siksi ojat, pihalammet, sadevesisaavit ja suihkulähteet ovat mahdollisia vaaranpaikkoja. Myös paljut, porealtaat ja vedellä täytettävät kahluualtaat ovat ilman muuta vaarallisia, niissähän vettä on usein kymmeniä senttejä.

Jopa vedellä täytetyt ämpärit ja lasten kylpyammeet ovat vaarallisia vauvoille ja taaperoille. Taaperoikäinen lapsi saattaa kaatua tai luiskahtaa ämpäriin, saaviin tai ammeeseen, eikä hänellä välttämättä ole riittävästi voimaa kammeta itseään sieltä pois. Lisäksi kova kolaus päähän saattaa viedä hetkellisesti tajun, jolloin lapsi on veden armoilla heti.

Jotta yksikään lapsi ei hukkuisi:
  • Yksi porukasta on aina uivien lasten vahti. Hän on selvinpäin.
  • Uimavahti ei seurustele tai selaa kännykkäänsä. Hänen silmänsä ovat kohdistuneet kaiken aikaa vain ja ainoastaan uiviin lapsiin.
  • Uimavahti pitää koko ajan laskua märistä päistä. Hän käskee lapsia uimaan vain sillä alueella, jossa hän näkee heidät kaikki, koko ajan.
  • Uimavahti on tarpeeksi lähellä nähdäkseen lasten kasvot ja eleet. Jos joku lapsista näyttää oudolta tai ”vain kelluttelee paikoillaan”, hän käy heti tarkistamassa tilanteen.
  • Uimavahti valmiina sukeltamaan veteen heti. Pelastustoimiin saattaa olla aikaa vain 20 sekuntia siitä, kun lapsen pää vajoaa pinnan alle.

 

Teksti alunperin julkaistu vau.fi sivulla ja sen kopioimiseen on saatu lupa. Välitä sinäkin tätä tärkeää sanomaa eteenpäin jakamalla tämä postaus sosiaalisessa mediassa, kiitos!

Viisi kaikkein parasta pepputreenipostausta!

Vaikka käsittelen blogissani aiheita hyvin laajasti myös treeniaiheiden ulkopuolelta, on pepputreenipostaukset aina jostain syystä todella suosittuja. Tällä kertaa päätin tarjoilla teille tuota herkkua oikein runsain mitoin ja tehdä koosteen kaikkein parhaista pepputreenipostauksista.

1. Muotoa peppuun ja reisiin – Metallisydämen rajumpi jalkatreeni…

Tämä pepputreenipostaus ei ole puhdas pepputreenipostaus, sillä se sisältää kohtalaisen rajun, kokonaisvaltaisemman jalkatreenin.

”Jokainen salilla treenaava, oli sitten mies tai nainen, haluaa pyöreät pakarat ja timmit, lihaksikkaat reidet. Harva vaan on valmis tekemään kunnolla töitä niiden eteen. Valitetaan ettei peppu pyöristy vaikka mitä tekee tai reidet ei vaan kasva vaikka jalkoja treenataankin. Uskallan väittää että jos kehitystä ei tapahdu, jotain tehdään väärin. Jos oikeasti haluat kehitystä jalkaosastolle, kokeile seuraavalla kerralla Metallisydämen rajumpaa jalkasettiä!”

Postaus löytyy kokonaisuudessaan TÄSTÄ linkistä.

2. Jos haluat pyöreän pepun, vältä nämä kolme mokaa!

Toisena parhaista pepputreenipostauksista on suhteellisen tuore postaus, jossa neuvotaan miten välttää pepputreenin sudenkuopat.

”Kauneusihanteet vaihtelevat aikakausittain, vuosien varrella ihanteena on ollut niin povipommia kuin anorektisen laihaakin naismallia. Muutama vuosi sitten läpilyönyt fitness on tuonut mukanaan pakonomaisen pyöreän pepun metsästämisen. Ihanteena tuntuu olevan jopa luonnottoman suuri ja pyöreä peppu, jonka eteen tehdään valtava määrä työtä. Valitettavan usein homma kuitenkin menee niinsanotusti päin persettä. Näillä vinkeillä vältät pahimmat pepputreenin sudenkuopat.”

Postaus löytyy kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ

3. Tehokas pepputreeni 30 minuutissa!

Aina ei ole aikaa viettää salilla tuhottomasti aikaa ja tehdä lukemattomia erilaisia liikkeitä. Joskus kaipaa tiivistä, mutta tehokasta treeniä. Tässä olisi juuri sellainen.

”Toisin kuin hyvin yleisesti luullaan, tehokkaan pepputreenin ei tarvitse sisältää lukemattomia erilaisia liikkeitä ja kestää tuntikausia. Päinvastoin, kun liikkeet tehdään kunnolla ja säästelemättä, pelkäämättä mukavuusalueelta poistumista, riittää tehokkaaseen treeniin vallan mainiosti puoli tuntia ja kolme liikettä.”

Postaus löytyy kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ

4. Sarin 600 toiston tiukkaakin tiukempi pakaratreeni

Sitten hiukan erilaista haastetta peliin, kokeile jos uskallat!

”Kuusisataa toistoa kuulostaa paljolta, mutta oikeasti se on aika saatanan paljon. Varsinkin kun nuo toistot jaetaan ainoastaan kolmeen eri liikkeeseen. Jokainen näistä liikkeistä oli yksi jalka kerrallaan tehtäviä liikkeitä ja toteutustapa jokaisessa oli sama, kun toinen jalka tekee työtä, toinen lepää ja sitten vaihdetaan. Yhteensä toistoja tuli siis 100 / jalka / liike. Ei paha, vai oliko sittenkin…”

Postaus löytyy kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ

5. Metallisydän goes bikinifitness – Hitto mikä pepputreeni!

Viimeisenä ja ehdottomasti pahimpana postaus, jossa kokeilen bikinifitness-tyyppistä pepputreeniä…

”Pakarat melkein krampissa siirryttiin eteenpäin treenikassia perässä raahaten, kaihoisasti scott-penkkiä vilkuillen ja mukavaa hauistreeniä kaivaten. Seuraavana kidutusliikkeenä oli taas jotain ihan uutta. Jo pelkkä korokkeille kiipeäminen tuntui puutuneissa pakaroissa…”

Postaus löytyy kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ

Siinä oli nuo viisi parasta pepputreenipostausta…

Päätin kuitenkin laittaa vielä bonuksena mukaan yhden hieman erilaisen, kokonaan taljassa tehtävän, nopean ja tehokkaan pepputreenin.

”Tämä kolmen liikkeen pepputreeni on suhteellisen nopea, sarjatauoista riippuen noin 30 minuutin mittainen, mutta silti tehokas ja monipuolinen – tuo varmasti kunnon poltteen pakaraan kokonaisvaltaisesti.”

Bonustreeni löytyy kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ