Parhaat treeniliikkeet kullekin lihasryhmälle

Jokaisella meistä on omat suosikkiliikkeemme, joita on kiva salilla tehdä. Tällä kertaa ei kuitenkaan ole kyse suosikkiliikkeistä ja sana ”kiva” voidaan unohtaa ihan kokonaan. Tällä kertaa on kyse raskaista liikkeistä, niiden tehosta ja toimivuudesta. Liikkeistä, joille ei löydy vertaa. Tällä kertaa käydään läpi mielestäni parhaat treeniliikkeet kullekin lihasryhmälle.

Parhaat treeniliikkeet kullekin lihasryhmälle

Jalat

Jalkatreeni on se viikon pelätyin, raskain ja usein myös tehokkain treeni ja jalkatreenin parhaaksi liikkeeksi ei tietenkään ole olemassa kuin yksi vaihtoehto. Se on takakyykky. Takakyykky on ihan yleisesti ottaen kaikkien treeniliikkeiden kuningas. Raskas, tehokas ja toimiva.

Selkä

Helposti sitä kuvittelisi, että paras treeniliike selälle olisi leuanveto, onhan se kokonaisvaltainen, raskas ja tehokas. Omalla painolla tehtynä se on kuitenkin useimmille jopa liian raskas, jolloin liikkeen teho ei kohdistukaan sinne minne pitäisi, eli selkälihaksille. Liikkeen raskauden vuoksi helposti tulee riuhdottua itsensä ylös keinolla millä hyvänsä, heiluen ja rykien, jolloin liikkeen tehokkuus kärsii valtavasti.

Itse nimeänkin parhaaksi selkäliikkeeksi kulmasoudun. Siinä kun pitää huolen ettei asento nouse liian pystyksi, pysyy painot maltillisina, kohdistus selkälihaksilla ja liikkeen tehokkuus erinomaisena.

Rinta

Itseoikeutettu rintatreenin kuningasliike olisi luonnollisesti penkkipunnerrus. Paitsi ettei olekaan, vaan sen läheinen sukulainen vinopenkkipunnerrus. Pieni viistous penkissä ei poista sen tehkkuutta tai brutaaliutta, mutta pitää olkanivelet paremmin suojattuina ja varmistaa treenien jatkumisen niiden ennätyskokeilujenkin jälkeen.

Olkapäät

Olkapäätreenissä avainasemassa ovat vipunostot. Niiden suoritustekniikka on kuitenkin usein jotain ihan muuta kuin puhdas ja tehokas. Aivan liian usein näkee vipareita tehtävän heilauttelemalla tai muuten aivan päin persettä hölmösti. Kannattaakin opetella oikea puhdas tekniikka, jonka jälkeen viparit on se olkapäätreenin kuningasliike, joksi se on tarkoitettu.

Ojentaja

Jos sanasta jalkatreeni tulee automaattisesti mieleen takakyykky, on samanlainen mielleyhtymä ojentajatreenin ja dippipunnerruksen välillä. Dippi on raskas, mutta sitäkin tehokkaampi ojentajaliike, jolla saa takuuvarmasti tulosta aikaan ja kokoa olkavarteen.

Hauis

Tehokkaita hauisliikkeitä on lukematon määrä ja niistä sen yhden ja ainoan poimiminen on haastavaa. Pohdinnan jälkeen päädyin istuen tehtävään tuettuun hauiskääntääntöön. Siinä olkavarsi tuetaan penkkiä vasten, jolloin liikkeen koko teho kohdistuu hauikseen. Brutaalia ja tehokasta.

Vatsa

Kaikkien aikojen tehokkain vatsatreeniliike on ylivoimaisesti voimapyörä. Se toimii polviltaan tehtynä, mutta sen todellinen teho tulee esiin vasta suorin jaloin tehtynä.

Siinä olisi lueteltuina ja ainakin osittain perusteltuina meikäläisen mielestä parhaat treeniliikkeet kullekin lihasryhmälle.

Oletko samaa mieltä vai löytyykö muita suosikeita?